Gå til innhold
Arkivverket

[#57485] Hæge Høljesdtr, Flatdal/Seljord/Telemark


Gjest Gro N. Egeli
 Del

Recommended Posts

Gjest Gro N. Egeli

Eg treng hjelp til å finne Hæge Høljesdtr (Dale) i Flatdal/Seljord. I flg FS er ho fødd 1766, men eg kan ikkje finne ho i kyrkjeboka. Ho gifta seg med Olav Aanundsen (Rauland). Eg er og ute etter namn (fødsel og død) på foreldra hennar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Etter litt att og fram fant eg foreldra sin trolovelse www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7966&idx_id=7966&uid=ny&idx_side=-129FS har vielsen til 24 jun 1754.Då fant eg dei i Seljordsoga V under Lien: Hølje Høljesson Lien (ca 1730- død etter 1801), g. 1754 med Margit Høljesdtr Kvistaul (1731-1799).Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hei,Helge sin fødsel står i kirkeboka her ('Hege' og 'Helge' gikk kanskje litt om hverandre...?), høyre side, tredje linje under der det står Andreas med strek under: LenkeDom. 20 Trinit, ved Fladall: Helge, Helge Helgess: og Margit Helgesd: Dales Dotter. Test: Ole Gundelss: og Anun(?) Helgess: Dale, Biørn Svenungss: Dyrland(?), Anne Helgesd: Bøle, Kari Helgesd: Gvistul.Tror det er nogenlunde riktig. K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Har muligens funnet Margit (Margarete i kirkeboka) her i 1731 som oppgitt i bygdeboka: Lenke .Det er så og si uleselig, men langt ned på høyre side er Margarete understreket, og jeg mener at det står at hun er døpt 3 juli, og er datter av Helge Kvistøl. Faddere er Laurantz ??, ?? ??, Guro Ringum, kari Braen, Guro ?? - nei, den siden var ikke lett. Andre som tar utfordringen?K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Takk for at du gjorde oppmerksom på det, Berit, det er jo ikke nødvendig å lete videre når opplysningen allerede er framkommet i en annen debatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.