Gå til innhold
Arkivverket

[#57486] S&F: Anna Andersdtr. - død i Årdal


Gjest Terje Sande
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Sande

Dette er uten tvil gravferden til min ektefelle sin bestemor LenkeInntil de nye bygdebøkene for Sogndal kom ut trodde vi at vi visste hvor hun kom fra, men nå har bygdeboken den Anna Andersdtr. gift med en annen.Her tror eg ikke det har noen hensikt å si hva vi ellers tror vi vet om Anna, men i bygdeboken for Lærdal sies det at hun er født i 1889.Takk for hjelp og assistase!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Er dette gravstedet til Annas ektemann? LenkeI lenken til døde i Årdal står det at Otto og Anna giftet seg i Bergen i 1908. Men jeg har ikke funnet giftermålet der... foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Beklager folkens - dette var falsk alarm.Det viser seg at den nye bygdeboken for Sogndal har rotet sammen to Anna Andersdtr. født i Stedje Sogn i Sogndal i 1886. I bygdeboken blir de begge gift med en Johannes Johannesson Tang fra Hafslo, men det oppdaget eg ikke før i ettermiddag.Så da er identiteten til denne Anna klar - og det var det eg prøvde å spørre om Jon. Heller ikke eg har klart å finne vielsen for dette paret. Lenken i (3) virket ikke, men eg vet han døde 1.8.1969.Beklager hvis noen har brukt mye tid på denne saken - litt skyld får dere legge på bygdebokforfatteren. Og hadde han brukt datoer - som diskuteres her Lenke så hadde ikke dette problemet oppstått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Etter eg hadde lagt inn innlegget, virket lenken i (3). Og det er rett person! Takk skal du ha Grethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Eg er einig, Terje, at Stedje-boka er IKKJE lett å orientera seg i, bl.a pga bøkene manglar dato. Men også fordi det er ei Gardssoga.Eg nektar å tru at det er så få uekte ongar i Sogndalsfjøra, band 2, som det står i boka.Sjølv har eg IKKJE funne tippoldefar min Jens Kristoffersen f. 6.11.1831 i nokon av desse 3 banda frå Stedje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hvor kom ektemannen til Anna i fra? Jeg prøver alle muligheter. Ser for øvrig at det er en yngre Otto Ravn Ottosen, f. 1923, som er gravlagt i Førde Lenke og det er en del andre personer som også har navnet Ravn Ottosen.Det kan jo tenkes at Anna og Otto giftet seg litt utenfor Bergen også...Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Otto var baker i Lærdal, og han og Anna ble skilt. Eg tror grunnen til at vielsen er vanskelig å finne er at den har vært rent borgerlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Da bør vielsen være innført blant dissenterne i en av kirkebøkene for Bergen, eventuelt i Byfogdens notarialprotokoller. Mulig notarialprotokollene først starter noen år seinere.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Det er også borgerlige vielser i kirkebøkene for Bergen, ser jeg. Når og hvor ble første barnet deres født? Giftet de seg i 1908, er har vel fødselen vært noen år etter...?Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.