Gå til innhold
Arkivverket

[#57491] Aanon og Joran Andersdatter på gården Juve i Lårdal i Telemark, opphav


Gjest Benn Johan Rislaa
 Del

Recommended Posts

Gjest Benn Johan Rislaa

Har etter intens leting i snart 10 år ganske sikkert funnet foreldrene til min tipp-tippoldemor Aaste Aanonsdatter. Hun tjente på Vegårshei i Aust-Agder da hun ble gift i 1804 og flyttet til Årdalen i Birkenes i Aust-Agder der hun bodde til hun døde i 1837. Sammen med henne flyttet broren Bjørn. Han hadde Houland som etternavn da han forlovet seg på Vegårshei i 1805. PÅ Hauland bodde også ei Ingebor Aanonsdatter som var gift til gården, sammen med sin svigermor Joran Andersdatter som var enke. Søkte på Joran Andersdr. i FS og fant ei som ble gift med Aanund Hiuve i Rauland i 1765. Søkte derfor i kirkebok for Lårdal i Telemark og fant Bjørn født i 1767, Ingeborg i 1770, og Aaste (Aasne) i 1775. Alt stemmer med årstall i folketellingen 1801 og når de døde. Derfor er jeg interessert i om det finnes noen bygdebok for dette distriktet, eller om noen vet noe mer om Aanund Biørnsen Hiuve (Juve) og Joran Andersdatter. eller hvordan de havnet på Vegårshei. Har lenge hatt mistanke om at de var fra Telemark, og ser nå ut til å ha fått napp. Håper på god hjelp.På forhånd takkBenn Johan Rislaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro N. Egeli

Eg finn ei Joron Andersdtr på ein gard som heitte Juve i Øyfjell, men ho var gift med Torjus H.Juve. Viss du fann ut at familien starta i Rauland, bør du søke i kyrkjebok frå Vinje. Rauland ligg under Vinje kommune. (Øyfjell ligg i kyrkjebøkane i Lårdal).Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Giftermålet til Anun Bjørnsen og Joran Andersdatter i kirkebok for Lårdal i 1765, oppe til høyre, den 28. juli: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1383&idx_id=1383&uid=ny&idx_side=-52>LenkeSønnen Bjørns dåp i 1767, øverst til høyre: LenkeDattera Ingeborg i 1770 nederst til høyre: LenkeDattera Aasne (Aaste) i 1775 nesten nederst venstre side den 26 feb.:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Denne Joran Andersdatter som var gift med Torjus H. Juve. Når levde hun, og fikk hun barn med Torjus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro N. Egeli

Det står ikkje når ho livde, det var skifte etter ektemannen i 1758. 6 barn står her: Anders, Halvor, Bergit,Torbjørg, Joron,Joron. Han var gift to gonger, Joron var fyrste kona. I 1765 står det: '1765 18.7 skjøte frå Olav Anderson til Ånund Bjørnsen på 1/2tn.m.b for 217 rd.' Det kan vel vera same Ånund?gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Grensene har nok endra seg, for på denne tida høyrde Øyfjell under Rauland.Eg får anna resultat under FS: Joran Andersdtr. g.m. Anun Bionsen 28 jul 1765 i Øyfjell. Ved søk Hiuve får eg: Bjørn Anonsen Hiuve, døpt 20 sept 1767 Øyfjell, far: Anon Hiuve. Rauland prgj.Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Tusen takk for hjelp. Jeg fant ei Joran Andersdatter døpt i 1742, den 9. dec, far Anders Dyrdal, lurer på om det kan være henne (nederst til venstre, høyre side) LenkeKunne jeg også spørre om Anders Dyrdal, og hvem han var gift med, og om det står noe om Joran der. Bare si i fra dersom jeg maser for mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro N. Egeli

Eg lurar på om desse kunne vera husmannsfolk på Juve, iflg bygdesoga var dette ein gard eigd av ein kakse, Olav Halvorsen. Det ser ut som det er hans slekt som fylgjer garden framover. Han har seld mange partar til ulike folk. Eg finn ikkje namnet Dyrdal.....ennå.Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro N. Egeli

Eg lurar på om desse kunne vera husmannsfolk på Juve, iflg bygdesoga var dette ein gard eigd av ein kakse, Olav Halvorsen. Det ser ut som det er hans slekt som fylgjer garden framover. Han har seld mange partar til ulike folk. Eg finn ikkje namnet Dyrdal.....ennå.Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro N. Egeli

Sorry, dobbeltrykk. Viss du vil kan eg scanne desse sidene og sende dei til deg i helga. Lårdalsoga er ikkje i handelen lenger. Det vert skrive på ei ny no. Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Ja, det hadde vært flott, mailadressa er johrisla@online.no. I folketellinga 1801 er Dyrdal en gård i Laurdal under Ødefjell annex. Tusen takk igjen for all hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro N. Egeli

Når det gjeld Anders Dyrdal, fann eg han og fleire andre Dyrdal i den registreringa Eva Mandt har gjort i Digitalpensjonatet. Men, kven som er kven veit eg ikkje.Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.