Gå til innhold
Arkivverket

[#57492] Strid og Teiste, to adelsslekter?


Gjest Finn Oldervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Et annet problem er hvordan den Olav Teiste som fulgte med utenlands, kunne være tilbake i Nordlandene allerede i april. Noen som vet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Marius Setsaas

Litt søkt, men likevel:Tror det har mye å gjøre med kost/nytte prinsippet (...da som nå...). En del mennesker er alltid villige å gå et nytt regime i hende...(..vi trenger jo ikke gå så langt tilbake i tid...).Nok egentlig å se på hvor mange fra kretsen rundt erkebiskop Olav Engelbregtsson som senere havnet i Hans majestets tjeneste... Andre går helt ut av historien (..ikke nødvendigvis fordi de var 'små-ættet'..), men kanskje snarere fordi de valgte å ikke følge de nye makthaverene..Se bare på hvordan de utrykker seg i skrivs form, de som tydligvis har forfattet brevet ved Steinvikholmens overgivelse den 18. mai 1537...Det var tydligvis viktigere å redde liv, gods og gull, enn alt annet...Hva sier dere, Bjørn, Tore, har dette noe for seg...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Marius Setsaas

Til 101:Tja, viktig å finne kronologien i dette, slik som du ganske riktig påpeker Tore. I en av avlønningene for Olav Teiste, nevnt over i Bjørn sitt innlegg (95), nevnes dateringen 'tempore Joannis'... Noen som vet når dette var ?.Kan jo videre også være greit å vite når 'påsken' var i 1537...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G Taraldset

Bjørn du nevner i innlegg 82 at Halvard antagelig hadde en bror Anders SØGN. En kan vel da gå ut fra at Søgn er et slektsnavn eller stedsnavn og ikke et tilnavn (hva det nå enn måtte bety).En har da 3 muligheter. Enten kom Søgn-navnet fra morssiden og Beyer-navnet fra farsiden, eller omvendt, eller at Søgn rett og slett var navnet på det sted de kom fra .Jeg har sett nevnt at noen mener navnet peker på området SOGN der Absalon skal ha komme fra(Skjerdal/Aurland). Ikke så usannsynlig.I Dansk Biografisk leksikon mener jeg å ha sett at det står at Absalon skal ha sagt at “han kom fra en adelig slekt“. Jeg velger å skille mellom ætt og slekt.At “2 av 3” bruker navnet Søgn og ikke det adelige? navnet Beyer kan kanskje tyde på at Beyer var morens navn og at bare Absalon valgte å bruke det ?Jeg har antydet farsnavnet lik (Hansen?) fordi Halvards sønn het Hans og Absalons 2. sønn het det samme. (at kanskje en farfar og farfarsfar var kalt opp)Ole G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

I følge Øistein Rian i Aschehougs Norgeshistorie B V (1995) s. 32, så var 1. påskedag 1537 den 1. april.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Tempore Joannis veit eg ikkje, men truleg har det noko med Nativitatis Johannis baptistæ, eller St. Hans dag, som vart teken bort i 1770 som heilagdag. Altså betyr tempore Joannis helst 'ved st. Hans-leite' (24. juni).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Marius Setsaas

Til 105/106:Ok. Spørsmålet blir jo ganske enkelt hvem som var hvor når, mao, når reiste erkebiskop Olav til Holland, og når ankom han dit.Det samme med Olav Teiste.. (avlønningsdato har vi sett ovenfor..), og ikke minst når kan diplomene Tore refererer til (fra D.N. bind 22) være datert..?Kan noen svare 100% på når erkebiskopen reiste til, og ankom Holland ?Jeg trodde at erkebiskopen reiste fre Trondheimen 1. april 1537, og ankom Holland i mai 1537.... Antageligvis (av innleggene over..) var ikke Olav Teiste med i følget til Olav Engelbregtsson, men han må jo (ettersom han ble avlønnet i Holland) dratt dit, for så igjen opptre ( ifølge diplomer i D.N. b.22) i Nordlenene i april (?) 1537...Men hva da med opplysningen i OER om at Olav Teiste skal ha mottat lønn i Holland i påsken 1537...?(Finn opplyser ovenfor at 1.påskedag 1537, var 1. april... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Nei, Olaf Teiste fikk vel lønn til påske, i Norge. Påska begynte jo ei tid før 1. påskedag, nemlig 1. april i 1537.Eg har heller ikkje DN XXII tilgjengelig her, så eg kan ikkje uttale meg om det som står der.Til Ole:Absalon nemner sjølv dei 'Beiere' som ei adelsslekt i Sogn. At Søgnnamnet skal ha noke med Sogn å gjøre kan vel hende, men då burde vel også andre sogningar ha kalt seg slik. Ellers er det mykje som tyder på at farfaren til Absalon heitte Hans, og dette bør ha vore ein framståande mann i Bergen, type rådmann, kanskje enno aktiv kring 1500.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Den første avlønningen måtte han ha fått før dei drog frå Noreg, då dei gjekk ombord nettopp 1. påskedag i 1537. (i følgje Rian).Eg gissar at Fru Inger hadde ein Olav Teiste i si teneste, og det var denne Olav som deltok på 'feil' side. Peder Hansson var jo svigerson til Fru Inger, slik som Jens Splid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Brevet om at Olav Teiste er underveis med pinken, er datert 30.4 1537 (DN XXII nr. 385), og der må han være rapportert allerede 28.4; - det andre brevet om Olav Teiste i Nordlandene er datert 1.5 1537 (DN XXII nr. 386). På grunn av sendemennenes tidsbruk har vel Olav Teise befunnet seg i Nordlandene er viss tid.Kan det ha vært to Olav teiste'r, en som bled med til Nederland og en annen ? Lars Hamre har muligens ment at det var samme mannen og at han *ikke* ble med til Nederland, men det forutsetter at personinnførslene i OER ikke er reelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Dette er i grunnen ikkje noke problem. Ingen stad er det sagt at Olaf Teiste reiste fra Norge 1. april 1537. Derimot var han i Holland seinast ved Sankthanstider, men kanskje noke før, altså då erkebispen enno var i Enckhuizen (fin by!). Han kan ha komme fra Norge i første halvdelen av juni; reisa trong ikkje ta så lang tid på denne tida av året, 3-4 døgn fra Bergen, 6-7 fra Nord Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det må då etter kvart vera opplagt at vi har med to ulike personar å gjera, slik eg var inne på alt i (72). Det er greitt at einkvan kan skifta side, men at nokon kunne tena to herrar samstundes trur eg ikkje noko på. Olav Teiste måtte vera skipper på eit av erkebiskopen sine skip og då er det ikkje berre å lura seg umerka unna for så å melda seg i teneste for fienden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

I denne nettsida til Arne Kvitrud [url="http://home.c2i.net/kvitrud/Arne/kruckow.htm>http://home.c2i.net/kvitrud/Arne/kruckow.htm er det skrive ein del om Jon Olsson Teiste. Om denne Jon vert det her sagt at han skiftar side kring 1532 og at han dermed forsvinn frå skriftene om lag ved dette årstalet. Eg er litt usikker på om dette er rett, eller om vi også har med to Jon Teiste å gjera, kanskje far og son?Etter som eg skjønar er ein Jon Teiste nemnd i fleire brev enn dei Kvitrud har funne fram til, og etter som eg tolkar dei, går det heller ikkje klårt fram at ombodsmannen til erkebiskopen har skifta side i striden.Eit av breva der ein Jon Teiste er nemnd etter 1532 er dette;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

I innlegg (3) i denne debatten Lenke konkluderer Knut Hanssen med at Michel Olsson var ein godt vaksen mann kring 65 år i 1537. Han måtte då vera født ein gong kring 1477. Om dette er rett, så samsvarar det godt med at det hadde vore to Jon Teiste, faren Jon Olsson Teiste (1475 - 1532) og sonen Jon Jonsson Teiste (1505 - 1562?). Det var sjølvsagt den siste som var gift med Anna Kruckow, ikkje den første. Elles bør det vera opplagt at erkebiskopen sin ombotsmann i Bergen ikkje kunne vera nokon ung 'jypling' då vi møter han første gongen kring 1524. I slike posisjonar bør ein kunne finna personar med erfaring og autoritet, noko ein 20-åring neppe har tilstrekkeleg av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jon Teiste er borte mellom 1532 og 1536, Lenkemen jeg tror allikevel det er samme mannen, siden han var en ung mann før 1532 : fornumstig svenn 1526, velbyrdig svenn 1531.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Tja, Tore, var ikkje alle kalla sveinar i erkebiskopens 'hird', gammal som ung? Eller kanskje vart dei aller yngste kalla for drengar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Eg reknar med at ein gut kom inn som dreng som 16-17 åring, og at han blei svein, og fikk full sveinelønn ved fylte 20 år, då han også ble myndig; slik meiner eg det går fram av erkebispen sine rekneskapsbøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg har framleis vanskeleg for å tru at Jon Teiste, erkebiskop Olav sin ombotsmann i Bergen, var nokon ung mann. Den posisjonen han hadde verkar å vera for viktig til det. Derimot kan det jo sjå ut som om han døydde alt i slutten av 1531. Den Jon Teiste som opptrer i 1532 og seinare innehar ein annan rolle enn den vi har lært å kjenne tidlegare. Det er likevel vanskelg ut frå det materialet som ligg føre å seia noko visst.I dette brevet frå 31. mars 1531 [url="http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/diplom_vise_tekst.prl?b=7221&s=n&str=Teis%>Lenke kallar Esge Bille Jon Teiste for erkebiskopens kiøge mester erlig och welburdig swendt Jonn Teiste.I dette brevet frå 13. april 1531 Lenke kallar også biskop i Bergen Olaf Torkildsson Jon Teiste for erkebiskopens kjøkemeister.I dette brevet frå 13. april 1531 Lenke fortel Esge Bille at han har sendt noko ”vatn” med Jon Teiste til erkebiskopen, men titulerer ikkje Jon på nokon måte. Derimot talar han om erkebiskopens ”småsvein”, Nils Jonsson.I dette brevet frå 19. juni 1531 skriv erkebiskopen til Esge Bille og takkar m.a. kona hans for det gode ”vatnet” og vidare for den bistand som Jon Teiste og Hans Eriksson har fått hos Esge. Vidare går det fram at Esge hadde fått ymse fullmakter av erkebiskopen gjennom Jon Teiste.Dette brevet frå 29.06.1531 Lenke viser at Jon Teiste var både regnskaps- og skrivekyndig.Den 26. september 1531 skriv Esge igjen til erkebiskopen Lenke der han nemner dei instruksane han har fått frå erkebiskopen via hans kjøkemeister, Jon Teiste.I dette brevet fra 8. februar 1532 er Jon Teiste nemnd som Johan Kruckow sin ven, saman med Johans svoger, Hans Bagge og Trond Benkestok. LenkeDette brevet frå 9. februar 1532 viser vel at Jon Teiste, saman med Johan Kruckow, Hans Bagge og Trond Benkestok har teke parti for Fredrik I i motsetning til erkebiskopen som no har teke parti for Kristian II. LenkeI dette brevet frå 10. februar 1532 blir også Jon Teiste nemnd i saman med Johan Kruckow, Hans Bagge (som er kalla Johans svoger og lagmann på Steig) og Trond Benkestok. LenkeI dette brevet frå juni i 1532 er Jon Teiste omtala som vepnar Lenke I dette brevet frå slutten av 1532 er Jon Teiste nemnd mange gonger som erkebiskopens ”regnskapssjef” i Bergen. LenkeDette brevet frå 1533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.