Gå til innhold
Arkivverket

[#57494] Jødina Olsdtr Aunet, Frosta f.1846.- Emigrerte til La Crosse fra Tr.Heim i 1871


Gjest Johan Ole Kjelstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Ole Kjelstad

Hei. Jeg leter etter Jødina Olsdtr Aunet fra Frosta, søster til min tippoldemor Andriana Olsdtr Aunet. - Jødina var født 19 mai 1846 på Frosta og var datter av Ole Jonsen Hovdal og Anne Jonsdtr Aunet, begge Frosta. jeg har funnet at hun emigrerte fra Trondheim 04.05.1871 med dampskipet Norway med bestemmelsested La Crosse.(Wisconsin?) Agenten var Ennis. Og der slutter alle spor for meg. Håper noen kan hjelpe.Med vennlig hilsen Johan Ole Kjelstad Levanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1880 bor det en Jodena Olesen 34, år f.Norge og hennes mann Ole Olesen 39 år f.Norge i Enterpise, Jackson, Minnesota. De har 4 barn mellom 6-2 år som alle er født i Minnesota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg kan ikke hjelpe deg Johan, men vi har felles aner her: Far til Ole var Jon Willumsen Hovdal født 1779, og konfirmert 25.09.1796. Han ble gift med Barbro Olsdatter Stokkan 18.10.1811. Foreldre til Jon var Willumsen(ca 1739-46, og død 13.08.1828 og gravlagt 15.08.1828), og Berit Helgesdatter Buset. Hun ble født ca 1739-46, og døde 26.12.1823, og konfirmert 31.10.1762. Hun var søster av min formor Marit Helgesdatter Buset. Hvis du er interessert så har jeg noe om aner på disse. Ole Jonsen holdt jo til i Hovdal Ytre, mens mine forfedre holdt til i Hovdal Indre på Frosta. Jeg hadde ellers ikke Jødina som dattr av Ole Jonsen Hovdal, men hadde hennes søsken. Så kan jeg føye til et nytt navn i slektsprogrammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ole Kjelstad

-Hei Berit. Tusen takk for god hjelp. I hvilken database fant du Jodena? Hadde vært fint å vite. -Anne Lise; ja, jeg kunne gjerne tenkt meg forfedrene ja. Min mailadresse er johan@ntebb.no. Ha en fin kveld begge to :-)Johan Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Ole Oleson's father, Ole Oleson age 78, is also listed in the 1880 Jackson County, MN census. Not sure if that helps you at all....mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Muligens samme som person som Berit fant (innlegg 2):1920 United States Federal CensusName: Jodina Nesvold Home in 1920: Michigan, Grand Forks, North Dakota Age: 72 years Estimated Birth Year: abt 1848 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Mother Spouse's Name: Ole Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Female Year of Immigration: Un Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 745Household Members: Name Age Ale G Nesvold 43 Albert J Nesvold 28 Ole Nesvold 78 Jodina Nesvold 72Kan stemme med opplysninger fra 1880 for Jødina og Ole samt sønnen Ole.1880: Lenke- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1900 United States Federal CensusName: Dina Nesvold Home in 1900: Michigan, Grand Forks, North Dakota Age: 53 Estimated Birth Year: abt 1847 Birthplace: Norway Relationship to head-of-house: Wife Spouse's Name: Olea Race: White Occupation: View Image Immigration Year: 1871Household Members: Name Age Olea Nesvold 51 Dina Nesvold 53 Ole Nesvold 23 Albert Nesvold 9Dina er født i mai 1847 (?). Hun emigrerte i 1871! Mannen Ole sin fødselår er klusset på slik at det stå 1849. De har vært gift i 27 år. Hun har fått 8 barn hvorav 6 lever. Ole jr er født i Minnesota aug 1876, Albert i North Dakota sep 1890.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1910 United States Federal CensusName: Anna Newald Age in 1910: 63 Estimated Birth Year: abt 1847 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Wife Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's Name: Ole o Home in 1910: Elm Grove, Grand Forks, North Dakota Marital Status: Married Race: White Gender: Female Year of Immigration: 1870Household Members: Name Age Ole o Newald 68 Anna Newald 63 Albert Newald 16Sønnen Ole er også der, men har egen husholdning (alene). Hans alder er oppgitt til 30, og født i North Dakota...- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Ikke rett Jødina/Dina? Hmmm, fødselsdato stemmer ikke... Fant dette på https://secure.apps.state.nd.us/doh/certificates/deathCertSearch.htm:Name (Last, First Middle) Date of Death County of Death Gender Age Date of Birth State of Residence County of ResidenceNESWOLD, DINA 10/24/1931 Grand Forks FEMALE 83 Years 03/19/1848 North Dakota Grand ForksNESWOLD, OLE 04/02/1933 Grand Forks MALE 56 Years 08/25/1876 North Dakota Grand ForksNESWOLD, ALBERT 01/01/1941 Grand Forks MALE 49 Years 99/99/9999 North Dakota Grand Forks- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Johan Albert Neswold City: Not Stated County: Grand Forks State: North Dakota Birthplace: North Dakota;United States of America Birth Date: 6 Sep 1891 Race: Caucasian (White) Roll: 1819443 DraftBoard: 0- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Ole Neswold Jr. City: Not Stated County: Grand Forks State: North Dakota Birth Date: 25 Aug 1876 Race: White Roll: 1819443 DraftBoard: 0- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1930 United States Federal CensusName: Dina Nesvold Home in 1930: Michigan, Grand Forks, North Dakota Age: 82 Estimated Birth Year: abt 1848 Relation to Head of House: MotherHousehold Members: Name Age Ola Nesvold 53 Albert Nesvold 39 Dina Nesvold 82-Kan dette være Jødinas sønn John, jf 1880 folketellingen?1930 United States Federal CensusName: John Neswold Home in 1930: Arland, Barron, Wisconsin Age: 51 Estimated Birth Year: abt 1879 Birthplace: Minnesota Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Amanda Race: WhiteHousehold Members: Name Age John Neswold 51 Amanda Neswold 43 Loyd Neswold 18 Rozer Neswold 16- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

It really does appear to me!!...that the Nesvold family is the correct one...of course I am NOT an expert. The 1900 census seemed to show that Jodina became 'Dina'...even though it was hard to read the year of her immigration (I use Heritage Quest)...it looked like she had been in the USA 29 years=immigration of 1871.I am wondering about 'Dina's' birth date. Could the Norwegian month 'mai' become March ('mar')...when the info was recorded in the USA? The date of the month is right...the 19th!!mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ole Kjelstad

Jødina Olsdtr Aune b. 19.05.1846 in Frosta, Norway. Marriage Ole Olesen, b. 1841, Norway. Children in 1880: Andre A Olesen b.1874 Minnesota. Olenia Olesen b.1875 Minnesota. Ole Olesen b. 1876. Minnesota. John O Olesen b.1878 Minnesota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.