Gå til innhold
Arkivverket

[#57496] Nytt tema. Hva vet vi? Hva ønsker vi å vite? Hvorfor ikke dele det?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg er som noen av dere sikkert vet en av de 'hjelpsomme' her på forumet, men jeg innrømmer at jeg noen ganger blir litt provosert når noen av debattantene legger inn et spørsmål uten å ha oppgitt hva de selv har funnet ut.Når jeg sitter timesvis og leter, finner svaret, for så å få en melding fra spørreren 'dette visste jeg', så er dette etter min mening misbruk av annens tid.Jeg er fullstendig klar over at dette 'problemet' ikke løses med dette innlegget, men jeg håper at vi som sitter her og forsøker å hjelpe i det minste kan spørre 'spørreren' hvilke kilder han har lett i fra før, og hva han/hun har av fakta.Det skal etter min mening være slik at noen sitter med hendene i fanget og håper på andres hjelpsomhet uten å ha gjort noe selv.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Siste setning skal sikkert starte med 'Det skal etter min mening IKKE være slik ...'. Da er jeg helt enig i det Lars Ove fremfører.Jeg vil legge til for egen del at det mest provoserende er når det dukker opp nye tema og det etterhvert viser seg at disse bygger på både ett og flere tidligere tema/innlegg UTEN at det legges inn i det miste en henvisning til nr og helst en lenke.Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

TorSelvfølgelig forsvant ordet 'IKKE' i min siste setning i innlegg 1. Det var jo det ordet som var viktigst. (uff)Og jeg er helt enig: Temaer som tidligere er diskutert må det være en henvisning til.Noen har (min mening) spekulert i at andre skal komme med andre hypoteser/løsninger på et spørsmål uten å ha delt sine egne.Dette er en uting her på forumet synes jeg.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Tiltredes, som Darwin P Erlandsen sa. Eg prøver så godt eg kan å leve etter dette prinsippet både som spørjar og hjelpar, men eg vil ta med eit poeng til: At den som vil hjelpe, les spørsmålet grundig - då sparer ein seg også ein del arbeid.Eg har meir enn ein gong skrive t.d. 'Eg veit alt eg treng om slekta fram til NN, det er etterkomarar eg er ute etter' - og likevel meir enn ein gong fått svar som greier ut om forfedre og -mødre, som eg då allereie har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Jeg lar meg lett provosere av at man ofte aldri får et lite 'takk' en gang når man har hjulpet noen med å finne svar på det de lurer på.Men så teller jeg til 10 og tenker at det ikke er verdt å bruke mer energi på det :-) (Men hvis jeg (tilfeldigvis) kjenner igjen navnet, får ikke vedkommende hjelp av meg neste gang...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

HeisannSom forholdsvis fersk i faget, føler jeg ofte at det er en del 'små-irriterte' som sitter rundt omkring:-)Som Aase skrev i innlegg 4, er det viktig å lese spørsmålet for de som hjelper/vil hjelpe. Spør man etter 'D' og påfølgende, og samtidig skriver at man har 'a-b-c', trengs ikke de opplysningene en gang til..Iallefall for oss nybegynnere kan tildels sure svar/kommentarer få noen og enhver til å la det bli med den ene (eller andre?) gangen. Alle har vel vært nybegynnere en gang, likedan som kua har vært kalv:-)) Og selv om nybegynnere som meg selv ikke hiver oss på 'Køhler-saken' som ser ut til å være det store for tiden, kan det være ett og annet interessant hos oss også:-)Ha en fortsatt fin dag, og hvis jeg har glemt å takke noen tidligere(?), beklager jeg dette. Mvh WencheF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Et lite tips til temautleggere som mottar opplysninger som de allerede hadde:Skriv aldri: ”Dette visste jeg!”. – Men si ”Tusen TAKK”. (og hold det heller for deg selv at du selvsagt burde lagt ut flere opplysninger i innlegg 1). Da får du kanskje hjelp neste gang også.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Åse (4) og Wenche (7). På den annen side kan det sitte folk her ute som har informasjon om d-e-f, men ikke om a-b-c, og som lurer på om d er barn av c - derfor kan det jo være viktig at også a-b og c kommer frem i debatten!Og hvis jeg har glemt å takke noen tidligere - beklager også jeg dette!Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Litt på siden av temaet, men likevel: Jeg synes det er viktig at det er en god overskrift på alle nye tema. Særlig viktig er det å ta med stedsnavn. Tema med en intetsigende overskrift som 'Trenger hjelp' og lignende hopper jeg alltid over. Og da går spørsmålsstilleren kansje glipp av svaret som ønskes. Jeg kan mest om slekter fra Hadeland, hvis det står i overskriften vil jeg alltid lese innleggene og svare hvis jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Ja nettopp, Anita (9), og ikke minst kan det av og til være nødvendig å gå en generasjon fram eller tilbake for å kunne finne svaret på det det blir spurt om. Så det å legge ut mest mulig av det man vet er viktig.I mange forum av lignende type som dette ligger det som regel et innlegg fast øverst på listen med informasjon om hvordan man lager innlegg, og kutyme for språkbruk osv. Det kunne man gjerne hatt her også. På forsiden står det nå 'ordensregler', men ikke noe om hvordan man lager linker, og ikke noe om slike ting som er tatt opp her i denne tråden.Ellers må jeg si at det generelt er en utrolig god tone på dette forumet, særlig sammenlignet med enkelte andre fora jeg har dumpet innom i andre sammenhenger!K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaaas Kolstad

FLOTT TEMA, Lars Ove!Legger inn som mine tanker til denne debatten, kopi av et innlegg jeg skrev i en annen debatt (56378) :Anniken Lindaas Kolstad, Oslo, 31.1.2008 01:34 (11) Bra du har fått hjelp videre, lykke til med det!Jeg vil likevel legge inn et lite innlegg her ang Marianns innlegg 3 og 9 og din respons innlegg 6 og 10: Jeg er glad for at Mariann tipset i måten å legge frem/følge opp et tema på her på forumet! Jeg er 'forholdsvis' ny her men har sett flere ganger hvordan mange sjenerøse hjelpere bruker mye tid på å finne frem opplysninger til en temastarter. Da syns jeg det blir litt trist når det mange ganger viser seg at disse opplysningene har andre tidligere også brukt masse tid og ressurser på å finne frem! Derfor syns jeg det er veldig bra at du skriver i første innlegg på nye temaer at du har søkt her før. Det mangler bare at du også legger inn lenker til de forrige temaene dine slik at det blir mulig for alle å orientere seg om hele 'bildet' av ditt søk og den hjelp du hittil har fått. Mariann la inn disse lenkene for deg og det var jo bra, vel? :-) Du kan jo i prinsippet starte så mange temaer du vil (og jeg forstår at du kanskje vil endre ordlyden i overskriften i et forsøk på bedre respons), men jeg er nok også av den oppfatning at det er bra for forumet at ett tema ikke blir for mye delt opp. Men det viktigste av alt er altså at man oppgir referanser/lenker til tidligere søk/debatter de gangene man evt føler at det er på tide med en ny 'overskrift' under samme emne!Bare så det er HELT klart så er jeg også enig med DEG i at det i noen temaer har vært en del innlegg som nok kan få en førstegangsbruker til å bli litt skremt,såret eller gi opp. Det er kjempesynd, for det er jo en enorm skare med velvillige hjelpere her! Så det er riktig at vi alle må huske på å være litt 'ydmyke' her, og da kommer vi til min siste lille kommentar: Jeg opplever det som 'ydmykhet'/erkjennelse av den hjelpen jeg har fått at jeg legger inn lenker/henviser til det arbeid som er gjort tidligere hvis jeg starter et nytt tema på et 'gammelt' emne.Håper du kan lese dette som noen tanker fra en annen ganske fersk bruker her på dette fantastiske forumet! Dette er IKKE ment som noen som helst kritikk mot deg eller andre!Mvh Anniken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kristinn (11) Om du ser litt bedre på forsiden til DA vil du se at det ligger bruksanvisning der om hvordan man lager lenker. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja det er jo viktig at en informerer om hvilke kilder man har sett for å finne ut av noe, men hvis man skriver at man har sett disse kildene så risikerer en jo at andre ikke ser på dem. Jeg har et annet tema her der en dame får sitt 3 barn utenfor ekteskap i 1821. Jeg har da funnet et barn døpt i 1810, men mangler det andre. Jeg har sett perioden 1801-1821 for å finne det andre barnet, men hvis jeg skriver det så kan jeg jo risikere at ingen andre ser etter der. Det Jeg kan jo oversett noe da jeg så etter, og ikke alle kirkebøker er enkle å lese. Det samme kan det være hvis jeg spør etter noe på Helgeland og sier f.eks. at jeg ikke har funnet noe i bøker med skifter som en som heter Svein Edvardsen gir ut. Det kan jo hende at en annen vil finne noe der selv om jeg ikke fant noe. Kanskje bør man skrive at man har lett i den kilden, men kanskje har oversett noe?Et takk setter også jeg stor pris på, og jeg har også latt være å svare personer som ikke har gjort det. Hvis jeg ikke har takket noen, så gjør jeg det nå. Bedre sent enn aldri, og på Slektsforumet fikk jeg takk fra noen jeg svarte etter nesten 1 år. Så det er aldri for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaaas Kolstad

Ang innlegg (14)Fint at du forklarer, men ved å gjøre nettopp det som Lars Ove sier i Temaoverskriften,så unngår vi jo at 'hjelperne' hopper over noe du trenger hjelp med. Derfor er det viktig å si som du foreslår at du har sjekket, men vil likevel gjerne ha 'dobbeltsjekk'. Min erfaring her på forum tilsier at det ser ut som dette nettopp appellerer til mange å sjekke omigjen for deg, nettopp for å finne de 'skjulte skatter' som kanskje er oversett. Altså: vi må de det vi vet og be om det vi ønsker, også 'dobbeltsjekk' etc.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har 'svartelistet' personer her på forumet som ikke ikke har den egenskapen at de kan takke.Mange av oss kan sitte i timesvis av ren medmennesklighet og hjelpsomhet for en person som i noen tilfeller vet svaret, eller som ønsker å få sitt svar bekreftet.Dette er å utnytte andres tid, og det ønsker jeg å få slutt på.Kan vi ikke la det bli en regel at vi spør hva spørreren har gjort av forundersøkelser?Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Berit, Jeg var inne på den siden du lenket til, men ingen av overskriftene der fortalte meg at det lå forklaring om hvordan man lagde lenker, så poenget mitt består: Det er en del felles informasjon som kunne ligget på selve debattsiden.Men det var et sidespor, for det Lars Ove tar opp er ikke teknisk opplysning men mer på kutyme. Det går også an å legge noe inn om det her LenkeK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Som Lars Ove har jeg også svartelistet noen, men siden det er bare i hodet glemmer jeg navnene etter hvert...Man skulle kanskje spørre om hva som er gjort av egeninnsats. Men en del spør tydeligvis uten å ha prøvde noe selv. Har opplevd flere ganger at jeg har hjulpet noen med en knute, og like etterpå kommer nytt spørsmål utifra det man har fått hjelp med. Noen er dessverre fornøyd med kun å suge ut av andre.Det med takk er jeg ikke så opptatt av. Vil heller si jeg er opptatt av å få tilbakemelding om det jeg sendte var til nytte. Og artigst om man får tilbakemelding der mottakeren viser interesse ved å reise en diskusjon rundt problemer. Jeg plages ikke av mangel på takk, men føler meg noe tom når tilbakemelding uteblir. Får da en følelse av at jeg har sendt noe ut i et tomt rom som ingen har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har sittet med den samme følelsen som deg noen ganger Arild. På den andre siden kan det jo også være grunner til at folk ikke får takket, og det kan f.eks. være at pc-en har tatt kvelden(slik som for meg som var mye uten pc i perioden 16.11.2007-08.01.2008). Så hvis jeg ikke har takket så vet dere nå hvorfor. Det kan jo også være andre grunner for at folk ikke får svart eller takket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit.elisebet totland

Når det gjelder hva som er gjort av egeninnsats, fikk jeg behov for en kommentar. Jeg har nok selv sendt ut S O S selv om jeg i ettertid så at dette kunne jeg ha funnet selv. Det er noe med at av og til ser en ikke flere muligheter, selv om en egentlig vet om dem. Jeg er derfor svært glad for at det er en viss overbærenhet i miljøet. Har dessuten lært mye av de svar jeg har fått, slik at jeg etter hvert finner mer og mer på egen hånd.Ellers er jeg storlig imponert over gjengangerne her som er både hjelpsomme og utrolig dyktige, både på sporing og skrifttyding.Jeg satt på en statsarkivlesesal her en dag og prøvde å dekode gammel skrift, og tenkte at her skulle jeg hatt alle de gode hjelperne.Akkurat nå sitter jeg fordypet i et prosjekt, men håper jeg i senere perioder kan være til hjelp for andre som takk for den hjelpen jeg har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Lesere av dette konkrete temaet er neppe de som kritiseres for manglende takk, tilbakeholdelse av opplysninger, etc… Vi bør ha noe tålmodighet med dette, særlig med tanke på de som åpenbart er nybegynnere, men det er viktig at det som måtte komme av irettesettelse, fremføres på en vennlig måte. Ingen er tjent med å skremme bort nye brukere.Men noen av oss (i engasjement og ubetenksomhet, - meg selv inkludert) har noen ganger en tendens til å stjele temaet, som for eksempel å komme inn på sidespor, som er revnende likegyldig for temastarteren. Dette er også en uting.Med sine nesten 60 000 temaer, er brukerforumet blitt en viktig ressurs i arbeidet vårt, men det er blitt fryktelig vanskelig å finne fram til opplysninger på forumet, da tittelen på temaet i veldig stor grad ikke stemmer med innholdet. (Og det er ofte ”hjelpernes”skyld). Man kvier seg gjerne for å opprette nye temaer selv om ordensreglene oppfordrer til det.Kanskje en etteranmeldingsordning for stikkord til temaet kunne være en tanke…..Kun ment som et eksempel på hva jeg mener med avsnitt 2 og 3 ;-)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.