Gå til innhold
Arkivverket

[#57501] RINGEBU; John Bersvendsen ENDEN og Dordi Haldorsdatter LIEN?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Soldat John Bersvendsen Enden og piken Dordi Haldorsdatter Lien ble gift 3. juli 1815 i Ringebu.Jeg antar at dette kan være John med familie i 1801; LenkeMen hvem var Dordis foreldre?Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Bjørg,Ja, jeg har funnet flere aktuelle Dordi Haldorsdatter, men det er vanksleig å vite hvem av dem det er; en er f 1791, en 1797 og en 1803. De to siste ser ut for å ha samme foreldre, så der døde kanskje den eldste som liten. Ingen av dem har imidlertid gårdsnavnet Lien.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hjertelig takk, Svein. Nei, jeg har nok ikke mange slektninger fra Ringebu. Datteren til John og Dordi, Sigrid Jonsdtr Enden f 1832, ble imidlertid gift i min 'hjembygd' Etne i Sunnhordland.Jeg har dessuten en grandonkel fra Ringebu, Edvard , se fra inlegg (19) her Lenke ove&startnr=&antall=&spraak=&nr=40&antinnlegg=31#ankerMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er det jeg har om Edvard i min database;Født 1886 i Ringebu, Oppland. Redaktør.Viet i Korskirken, Bergen 16. november 1913. Forlovere Lars Gjellestad, Helgesensgate 5 og Haldor Osvaag, Baglergaten 8.og om hans hustru, tante Martha, min farmors tvillingsøster;Født 1885 i Etne, Hordaland.Pianistinne i Bergen. Marta spilte bl a på stumfilmer i Ole Bull og Logen.Tvilling med Olava, min farmor. I 1924-1925 bor hun sammen med sin ektemann, redaktør Edvard Imsdahl, i Skottegaten 22 a. Senere bor de på Øvre Korskirkealmenning.Etter at Marta ble enke bodde hun en periode i Indre Arna hos sin nevø Aksel Kristian Mæland og hans hustru Eldbjørg, født Førsund, med andre ord hjemme hos oss da jeg var barn. De siste årene bodde hun i Etne hos sin nevø Alfred Mæland og hans hustru Kari, født Rieber Jebsen.Marta døde i Etne i 1977, 92 år gammel. Marta og Edvard var barnløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har litt problemer med denne Jon Bersveinssen Enden. Det er ikke noe entydighet i hvem som var hans foreldre. Han var 15 år i 1801. Dvs født ca 1786. Finner en med en mor som er Bersveinsdatter, men ingen Jon Bersveinssønn. Har noen kjennskap til han?Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg klarer fortsatt ikke å finne en sikker kandidat til John Bersvensen Enden gm Dordi Haldorsdtr f 1791, som fikk en datter Sigrid eller Siri i 1832.Kjenner noen til gårdene Snedolvolden, og Sollien, som er nevnt ved konfirmasjonen hans i 1800, der det står i anmerkningen 'fra Sollien'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ved det ene barnets dåp står det Slaabumoen. Barna er forøvrig født fra 1816 til 1835. De fleste gangene er bostedet Enden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her dør Bersvend 98 år gml Lenke Enden el Slaabumoen er bosted her.Finner ingen av disse gårdene i 1865-tellingen for Ringebu.Pussige greier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Arnfrid; jeg forsøker å laste opp et kart som viser Sollia som er et dalføre mellom Gudbrandsdalen og Østerdalen. Jeg har satt rød stift på gården Enden. Sollia har egen folketelling i 1865 under Oppland, men heller ikke jeg finner hverken Enden eller Slaabumoen der.Forøvrig kan du lese under Soknehistorikk/Hedmark/Østerdalen/Sollia om hvor komplisert dette kirkesognet var opp gjennom tida. Kanskje du finner John og Abelone i Dovre, Tynset eller Åmot.

bilete4369.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Aud,ja jeg har forstått at dette er komplisert. Ser på DIS at Sollia ble skilt ut som anneks i 1862, blant annet.Det er jo ikke vesentlig for meg å finne John og Abelones dåp, men det hadde vært kjekt. Regner det som 99 % sikkert at jeg har funnet riktig familie i 1801, inkl dåpen til de to yngste og farens dødsfall. Er du enig i det, Aud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Hei Arnfrid, kan det være at disse var haugianere? Mange av haugianerne flyttet på seg tidlig på 1800 tallet. Jeg vet at de ikke var særlig populære i Øyer. Du finner flere av haugianerne fra Øyer flyttet til Foldalen og noen til nord-Norge.Om du tar kontakt med Knut Kværnflaten, som det er link til på førstesiden til Tor Onshus, kan kanskje han hjelpe deg. Ellers er det nok mange som bedre liker Slektsforumet på DIS-Norge da det er mer ryddig enn dette forumet. Det er tross alt ikke lett å lete blant 57000 saker på en linje. Ser på Sektsforumet at det også er et annet spørsmål om Sollia under Oppland-ukjen kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Vil anbefale bygdebøkene 'Sollia' bind 1 og 2 av Bjørn Brænd(ISBN 82-90346-17-4 og 978-82-90346-63-3). I bind 2, som kom ut nå ei tid før jul, finns opplysningar både om gardane og personane du spør om.På side 232 er det opplyst at Jon og Dordi var de første oppsitterne på Nordre Enden.På side 244: Jon Bersvendsen og Dordi Haldorsdatter(Storbekkmoen) hadde 9 barn til døpen: Kari, Dordi,Bersvend, Gunhild, Haldor, Gunhild, Jon, Sigri, Simen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk igjen,da er det evt herkomsten til Bersvend Jonsen og hans kone Kari Hansdtr, som er på Snedolvolden i 1801, hhv 46 og 47 år.Jeg leter fortsatt i KB, men har ikke fått noen nye treff så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Ifølge Bjørn Brænd var Bersvend Jonsen sønn av Jon Jonsen Lien (1714-1787) g20/9-1750m enke Lucie Larsdatter (1709-1800)Ho er truleg fødd i Rendalen.Kari Hansdatter var frå Stretlien, fødd 6-1-1755 i Folldal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk igjen til alle gode hjelpere. Nå forstår jeg hvordan folk andre steder i landet må slite med vårt Vestland, selv om vi her har rikelig med tilgjengelige kilder.Jeg fant Strelien i Lesja, Øvre Foldal sogn. Der bor det bl a en Guri Hansdtr på 72 år, kanskje en eldre søster av Kari, eller en slektning. Ser også at navnet Bersvend er på garden.LenkeKjellaug, det kan se ut for at den godeste Bersvend og Dordi har flyttet en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Opps, der klarte jeg å finne en primærkilde;Kari Hansdtrs dåp i 1755, øverst på høyre side LenkeKonen Abbelone introdusert samme dag.Altså har vi da Hans og Abbelone som Karis foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du mener vel Kari? -:)Ser av ft at det er to barn til: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f10520&gardpostnr=135&personpostnr=2987#nedre>Lenke Sönnen John dör i 1851: Lenke Her stâr det Moen, men det er vel han. Mulig samme sted som for hans fars död?Finner Dordi Haldorsdtr som föderâdskone i 1865: LenkeHer stâr det Arnemoen.Hun skulle da være födt ca 1790 i Ringebu, men jeg finner ingen Dordi 10 âr gammel i ft 1801 for Ringebu.Deneneste jeg finner ved landsök er denne som er fosterbarn pâ Aamodt/Hedmark:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der er en Abbelone som dør i Lesja i 1786; LenkeEr det henne så har hun vært ca 43 da Kari ble født, noe som ikke er urimelig. Hvor er Attendalen i forhold til Stretlien, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Pâ FS finner jeg denne Dordi födt i Ringebu: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=27621673&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke Foreldre Haldor Olsen og Dordi Gunnersdtr.Finner en Haldor Olsen i ft, men han er gift for andre gang og har ingen datter ved det navnet: LenkeKanskje Dordi Gundersdtr som dör her i 1795, 44 âr gammel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.