Gå til innhold
Arkivverket

[#57503] Eli Haldorsdtr STANGELAND (Ølen); hvem var hennes mor?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Eli Haldorsdatter Stangeland gm Ole Stensen Hamre før 1837. Her er de i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=62&filnamn=f61213&gardpostnr=422&personpostnr=2489&merk=2489#ovre>Lenke Eli er 65 år, noe som skulle gi ca 1800 som fødselsår. Hun er imidlertid ikke med i 1801-tellingen, og jeg har ikke klart å finne henne blandt døpte.Her blir hennes far Haldor Stangeland gm Eli Gundersdatter Sandviken i 1782; LenkeHer er hennes far Haldor i 1801, gm Walgier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

En Eli blir døpt her i 1801 med riktig far, spørs om det er henne? Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjelberg, Ministerialbok nr. A 3 (1788-1815), Kronologisk liste 1801, side 97.Permanent sidelenke: Lenkemvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er nok henne, Kirsti. Tusen takk. Men hvordan skal jeg klare å finne ut hvem som var mor til hvilke barn når bare far står oppført? Han ble helt klart gm Eli i 1782. Og han var gm Walgjer i 1801. Det kan selvsagt være at Walgjer het Eli Walgjer eller Walgjer Eli, men det har jeg ikke mye tro på.Og hvem var Walgjer, og hvem var Eli Gundersdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Er det ikke sannsynlig at Eli er datter av Walgjer, oppkalt etter Eli, hans første kone? Jeg mener dåpsdatoen kan tyde på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Eli Gundersdtr Stangeland döde 42 og 1/2 âr gammel 1 juni 1800: Permanent sidelenke: LenkeDa er det vel logisk at det er Walgierd som er mor til Eli Haldorsdtr og at de har kalt oppatt hans förste kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Her er dødfallet til Eli, 1 juni 1799 Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjelberg, Ministerialbok nr. A 3 (1788-1815), Kronologisk liste 1800, side 88.Permanent sidelenke: LenkeSå da blir det å finne Walgjer, som må være Elis mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jo, der ser du. Nå har jo jeg konsentret meg om å lete etter Walgier, men tusen takk Kjellaug.Der er to Walgier som blir gift før 1800, den ene til Sandviken. Kanskje hun var enke der og giftet seg med Haldor, som også var gm en fra Sandviken. Får se om jeg kan finne henne. Starter med sjeleregisterett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Walgjerd f.1764 er datter av Bård Hanson f.1725, d.1764 og Mari Torkjelsdtr.Heggjo,Ølen (Fjelberg)f.1739, d.1770 Kilde Ølen 1A, side 347, nr. 39 Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hun som blir gm Torkel Halstensen Sandvik heter Walgier Steensdtr Nereim. Nå finner jeg ikke henne på Nereim i 1777, heller ikke Torkel under Sandvik. Han, eller begge, kan ha vært i tjeneste annet sted.Får lete etter et evt dødsfall til Torkel.Heller ikke Bakkevik i 'Sunnhordlandsslekter' har funnet ut av dette. Håper noen med Ølen-bøkene ser innlegget.Der er ingen Torkelsbarn under 20 år i 1801-tellingen. Det kan jo tyde på at Torkel døde tidlig. Finner altså heller ikke han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det står jo at Walgierd var i förste ekteskap, så det utelukker vel muligheten for â finne henne blant gifte.Det ser ut for at presten har glemt â fôre inn dette ekteskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, tusen takk Johan Arthur. Vet du hvor de bodde i 1777?Finner heller ikke noen Baards-barn på Hegge i 1801...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Walgier Stensdtr.f.1745 er datter av Sten Andersson f.1708, d.1774 og som var gift med Brita Stensdtr. f.ca 1714 fra Ebna og som døde i 1794. Kilde Ølen 1B, side 103, nr. 197 Dette er slekta til min kone. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er det skifte etter Eli Gundersdtr: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=19&filnamn=skifshor&gardpostnr=6757&merk=6757#ovre>LenkeHer er det skifte etter en Haldor: LenkeDet stâr riktignok Torbjörnsdtr, men det skal vel være TorbjörnsenHer er det skifte etter Valgjerd Baardsdtr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da har du nok funnet riktig Valgjerd! Dörheim er jo i Ölen, sâ vi skulle ha funnet dem gifte i Fjelberg.Alle skiftene over var selvsagt pâ Langeland!Kommer ikke inn pâ sjelregisteret 1777.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, Dørheim var utelatt i registeret til Sjeleregisteret. Ligger mellom Tvedt og Hegge. Men ingen Baardsbarn eller Baard der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, får stole på Ølen-bok inntil videre. Men merkelig at familien ikke finnes verken i 1777 eller 1801 på en av de nevnt gårdene, Dørheim eller Hegge.Men siden vi er i gang; jeg trenger dødsår på disse:Nordre Hamre, Ølen, Fjellberg: Sten Hågensen Hamre; Ølen 1758-1813 (Denne har jeg altså) gm Marta Torkildsdtr Digernes; Ølen 1765- Stangeland, Ølen, Fjellberg: Haldor Torbjørnsen Stangeland; Ølen 1748- gm Valgjerd Baardsdtr Dørheim; Ølen 1764- Rygg, Stødle, Etne: Bjørn Larssen Floketveit; Etne 1771-1829 (Denne har jeg altså) gm Sofie Eriksdtr Midt-Ebne; Skånevik 1777-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nei, det var Ølen sogn i Fjellberg. Oldemor (mor til farmor i Etne) var fra Dørheim, så det vet jeg. Men Dørheim er vel en av de siste gårdene før Etne kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dersom du sjekker skiftene jeg fant over, sâ fâr du jo dödsâr pâ Valgierd og Haldor ihvertfall. Innlegg 17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.