Gå til innhold
Arkivverket

[#57508] Andreas Jensen Kiernæs - Østfold.


Gjest Stine Orholm
 Del

Recommended Posts

Gjest Stine Orholm

Er dette samme mann?Våler: Vielse nr.11. 11/9 1831:Andreas Jensen Kiernæs 26 år, (og Anne Olsdatter Kiernæs 27 år)Moss: Konfirmasjon 17/9 1826:Andreas Jensen Kiernæs på Sand. (Der står det også at han er født 27/6 1812 i Våler).Det skiller altså 7 hele år på disse to - men KAN det være samme? MÅ det være samme?Har hatt to innlegg før rundt dette på tema-nr.54739 og 55823.Håper noen kan svare meg, da jeg nettopp har funnet konf. i Moss, og er i tvil om dette.Mvh. Stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei!Det virker sannsynlig at du har funnet rett Andreas, og at alderen er feil ved vielsen. I så fall er Andreas født på Sperrebon i Våler og ant. i tjeneste på Kiernæs - og gårdens soldat.Kan man finne ut mer fra fadderlister? Om du vet noe om deres barn kan man kanskje se om de har fadder(e) fra Sperrebom hvor Andreas har nær slekt.mvh Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hmmm ........Må nok fortsette letingen ..... !Ser ikke ut til at det kan være denne Andreas likevel :-(Det er vel 'ditt par' som er husmannsfolk på Egholt i Våler i FT 1865? Deres alder stemmer jo med det som står i KB ved vielsen. Denne Andreas er født i Råde. Skulle vel kunne finnes i KB Råde for 1804 /- ett år?Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stine Orholm

Hei igjen -beklager seint svar - men vil takke deg for innleggene dine Egil -Jeg har lett i kirkebøkene for Råde under fødte (døpte)1800 - 1813, men finner absolutt ingen der under Andreas Jensen i det hele tatt.Kanskje han er fra Våler - og hun fra Råde - altså motsatt av hva FT forteller ???Jeg leiter videre - og tror kanskje at dette MÅ være rett Andreas.Kommer tilbake etter en ny 'tenkerunde.'mvh. fra Stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei igjen!Ser jeg hadde en feil i forrige innlegg. Plassen hvor Andreas Jensen bor i 1865, ligger i RYGGE - plass u. Egholt:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=44&filnamn=f60136&gardpostnr=389&personpostnr=2297&merk=2297#ovre>LenkeBlant konfirmanter i Våler i 1820 finnes en Andreas Gr.... (nr. 11) med far Jens. Han er 17 år og DØBT I SVERIG...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holtan

Hei.Gårder og slekter i Rygge: Husmann under Ekholt Andreas Jensen, f.1807 i Råde, d.1867. Gift m Anne Olsdatter f. 1807, Våler. Barn: Julius,f.1846, gift 1875 i Moss m Caroline Hansdatter, f. 1847 i Våler.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stine Orholm

Kjære begge to -tusen takk for jobben - veldig snilt av dere.Jeg leiter og leiter i kirkebøker fra Råde, Våler og Rygge og Moss. Men finner ikke noe endelig.Hvem er foreldre til Andreas Jensen?Hvem er foreldre til Anne Olsdatter?Dette er innviklet - de må jo finnes et sted ?!Jeg får bare fortsette............Jeg tror kanskje ikke helt på han fra Sverige - heller mer til han som er konf. Kiernæs. Noe sier meg at det er rette mann - men jeg kan ikke gjette, jeg må få det bekrefta på et vis.Sitatet fra Ryggeboka bekrefter det jeg allerede har fra før - men det var fint å få det bekreftet.Mvh. og takk fra Stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Her er en indikasjon på at 'din Andreas' kan være - nesten ? - riktig. Foreldrene til denne Andreas, f. i Våler 1812, giftet seg i Våler 30. juli 1804 (lysning 15. april):LenkeDe kan derfor godt være foreldre til en 'Andreas' f. 1804 -05. Kanskje født litt for tidlig og hjemmedøpt og ikke kommet inn i kirkeboka???2 uavh. kilder angir f.dato for husm. på Ekholt i 1865 til ca. 1804. Det bør derfor være riktig. Kanskje hadde foreldrene 2 sønner ved navn Andreas? Ikke helt uvanlig med samme navn på 2 av barna. Eller han kan være døpt noe annet og kaller seg senere Andreas ..... ?Ellers: iflg. FS er det 3-4 Anne Olsdatter døpt i Våler 1802 - 05. Men kanskje hun skal være fra Råde?Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Løsningen??? (dåp nr. 4):[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7524&idx_id=7524&uid=ny&idx_side=-62>LenkeANDERS JENSEN døpt 22. des. 1805 i Våler. Ser ikke dette OK ut? Vi har altså 2 brødre Anders (f. 1805) og Andreas (f. 1812) som begge har vært på Kiernæs ... Problem at husm. på Ekholt i 2 kilder kalles Andreas.... ?Foreldrene til Anders og Andreas på Sperrebon i Våler i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stine Orholm

Hei igjen - og tusen takk for alt arbeid og tankevirksomhet - når bare detaljene blir mange nok så ligger vel svaret åpent. En dag...Jeg leser side opp og side ned i disse kirkebøkene - DET er kjedelig i perioder, og tar styggelig mye tid, men så utroolig morsomt når man finner noe.Takk for god hjelp .... fra Stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.