Gå til innhold
Arkivverket

[#57514] Amund Thoreson - fødd i Noreg 1886 - utvandra kring 1904 til Minnesota - opphav?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Snikkaren Amund Thoreson i Moorhead, MN oppgjev vera fødd i ''Noreg'' 31.12.1886 og skal ha utvandra til Amerika i 1904.Er det nokon som dreg kjensel på denne karen og kan fortelja meg:* Fullt namn i Noreg?* Fødestasden hans?* Kven var foreldri hans?* Sjekka utvandringsåret?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Som du sikkert har sett, Lars har Amund en bror Ole Toresen hos seg i 1910. Ole sies å være et år eldre enn Amund og innvandret i 1899.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jon Torp

For alt jeg vet var Amund en flottenfeier...... som slang rundt seg med etternavn...Amund Sjursen er f. 30. des 1885 - som sønn av Sjur Olsen og Oline Jacobsdatter - Sogn og Fjordane fylke, Hauge i Lærdal, Ministerialbok nr. D 1 (1878-1908), Fødte og døpte 1886, side 22. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2066&idx_id=2066&uid=ny&idx_side=-23>LenkeHan er her i 1900: LenkeHan kalles Amund Sjursen Hiller ved emigrasjonen her: LenkeAmund Heller ankommer New York 5/7 april 1906. Han kommer fra Lardal p. Bergen og skal til sin fetter Nils Heller i Le Roy MN.I WW1 registration cards heter han Amund Thoresen Heller - f. 31. des. 1885.Den 16. aug 1916 får Amund pass i Clay co. MN. Amund er hjemme på besøk i Norge i 1925 og ankommer USA med Stavangerfjord i fra Bergen som Amund Thoresen. Men når han reiser i fra Begren kaller han seg Amund Johannessen Thoreson (!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.