Gå til innhold
Arkivverket

[#57518] Eli Evensdatter f 1856 i Sør-Odal


Gjest Marit Helene Amundsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Helene Amundsen

Jeg leter etter Eli Evensdatter f 12. april i 1856 på Aanerudbakken. Hun var en søster av min oldemor Pauline Evensdatter. Har funnet henne døpt her, nr 113: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8869&idx_id=8869&uid=ny&idx_side=-101>Lenke Og vaksinert her som nr 221: Permanent sidelenke: Lenke Dette er det siste 'sporet' jeg har klart å finne. Har lett i kirkebøkene under døde og utflyttede, men har ikke funnet henne. Resten av familien har jeg funnet i FT 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei.I Sør-Odal Bygdebok B5 Side 238 under Ånnerudbakken står det at Eli døde før 1915. Det er ikke nevnt hvor hun døde.Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Helene Amundsen

Hei Solveig. Tusen takk for hjelpen. Jeg regner da med at hun døde før FT i 1865. Jeg har heller ikke funnet henne som konfirmert. Står det noe i bygdeboken om etternavnet til faren? Han skulle egentlig hete Evensen, men i FT 1865 er han kalt Olsen. I FT 1900 heter han igjen Evensen.mvh Marit Amundsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei igjen!I bind 5 av Sør-Odal Bygdebok står flg om familien: 'Even Evensen fra Harstad ca 1833-1916 (født i Aurskog) ble g 1856 m/enke Mari Gudmundsd, fra Slåstadbråten 1823-1915. Barn: Eli f 1856, d før 1915, Ole 1858-66, Pauline f 1860 Ånnerudbråten, bodde i Eidsvoll i 1915. Ole f 1867 i Ånnerudbakken. Mari var enke i Ånnerudbråten i 1856. Hun var datter av Gudmund Eriksen.'Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Helene Amundsen

Hei Solveig. Tusen hjertelig takk for hjelpen. At Mari var enke da hun giftet seg med Even visste jeg ikke. Da har jeg fått nye opplysninger her. Takk igjen.Mange hilsener fra Marit Amundsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Bare en ide, men siden de kaller Even for Olsen så kanskje de har gjort noe lignende med datteren.I 1865 finnes denne Elen Olsdt. på gården Hullet. Alderen skulle vel passe. LenkeSå vidt jeg har kunnet se så er hun den eneste som kan passe inn her. Jeg vil jo tro at siden hun bare er ca.10 år så er hun å finne et sted i hjembygda.Kanskje hun ble konfirmert under navnet Elen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Maris (ant) første ektmann var Paul Arnesen.Ref til samme bind, bygdebok og sidenr som i innl. 2 og 4. Der står det : 'Ånnerudbakken, gnr 65, bnr 9. Stedet ble skyldelt fra bnr 2 i 1861, men var egentlig solgt flere år tidligere til Paul Arnesen, g.m. Mari Gudmundsd. Mari arvet bruket etter mannen i 1856. Hun giftet seg da igjen' (Med Even Evensen).Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Helene Amundsen

Hei igjen.Til Berit. Dette skal jeg undersøke litt nærmere.Det kan jo tenkes at hun var i fosterhjem. Jeg ville jo også tro at hun ikke ville være så langt unna hjemmet i den alderen. Tusen takk skal du ha.Til Solveig. Jeg har jobbet litt med dette siste timen nå. Fant ut at Mari og Paul giftet seg 27. mars 1845. Skal prøve å finne dødsfallet hans nå. Jeg har fått mange nye opplysninger her. Mange takk for hjelpen nok en gang.mvh Marit Amundsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Even Evensen var f. på Kvisla u.Nordby i Aurskog 6/4 1833, døpt 19/5. Konfirmert i Strøm kirke, Sør-Odal 5/10 1851. Fødsel og dåpsdato er innført i konfirmantlista for Strøm, det stemmer med kirkeboka for Aurskog. Foreldre Even Kristensen og Anne Marie Johannesd. Evens bror Ole var gift til Preterudsetra i Sør-Odal. Even hadde et barn før han ble g.m. enka Mari Gudmundsd. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Helene Amundsen

Hei Finn. Tusen takk for ditt svar. Kom nettopp fra jobb og fikk se innlegget ditt. Her fikk jeg enda flere opplysninger som jeg ikke hadde. At Even hadde barn før han giftet seg med Mari visste jeg ikke. Hvem var dette og når var vedkommende født? Vet du det? Har bladd frem og tilbake i kirkebøkene for og finne ut når Mari ble enke, men ikke klart å finne det enda. Var det like før Even og Mari giftet seg tro? Vet du noe om hvor det ble av Eli Evensdatter? Se innlegg nr 1. Kan det være den Elen det er snakk om i innlegg nr 6? Eller døde hun som barn?Med hilsen fra Marit Amundsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

(10) Kontakt meg på (fisollie()online.no) så kan du få noen opplysninger om Even Evensen. Mvh. Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.