Gå til innhold
Arkivverket

[#57520] Tyding av kirkebok Gjerstad i Haus


Gjest Per Sørdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Sørdal

Hei. I kirkebok for Gjerstad i Haus 1900-1915 side 156 nr 1 år 1907. Ekteskap for Jakob og Berta. Jeg er ikke sikker på fornavnet til brudens far Takker for hjelp. MVH Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Helene Amundsen

Legger inn lenke for deg: Permanent sidelenke: Lenke Fornavnet til bruden far er vel Andreas.mvh Marit Amundsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Ser i ætteboken for Gjerstad at de bodde først på Hartveit, så flyttet familien til Nordås i Hosanger i 1914. Var bonde der.Foreldrene hennes het Andreas Johannesson Hartveit og Katrina Bergesdatter Vedo. Foreldrene hans het Johannes Person Vedo og Brita Jakobsdatter Midtre Mjelde.Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Vibeke. Tusen takk. Dette var fine opplysninger for meg da jeg skal forske noe omkring dette for mitt barnebarn. Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Her er barna til Jakob og Berta: Johannes f 1908, bor på Nordås i Hosanger (i flg boken)Bonde, g m Sofia Flatås. Kaia f 1910, bor i Bergen, hushjelp, ugift i 1950. Asbjørn f 1913, bor i Evje, arbeider i nikkelgruvene, gm Jorunn. Bjarne f 1915 d 1915. Borghild f 1918, bor på Grønås, gm Sigurd Karlson Grønås.Berta sine foreldre ble gift i 1879. De har disse barna (altså hennes søsken) og bor på Hartveit: Berta Katrina f 1880, bor på Hartveit, men flytter altså videre til Nordås i Hosanger. Johannes f 1883 d 1936 i Bergen, gm (1903) Agnes Andersdatter Vedo (de fikk ett barn) gm II (1917) Josefina Andreasdatter Hagen. Bernt Olaus f 1885, bor på Hartveit. Johan f 1888, bor på Hartveit. Olav f 1891, bor i Haugesund, handelsmann, gm (1928) Maria Håkoll, Haugesund. Var en tid i Chicago, USA. Sofia Margreta f 1893, bor på Litland i Hosanger, gm (1927) Berge Andreas Bergeson Litland f 1890. Bonde og steinarb. Marta Bertea f 1895, bor på Tunes. Karl August f 1898, bor i Bergen, Lagersjef, gm (1933) Nansy Andersen. Borghild Johanna f 1900, bor på Langeland i Hosanger, gm 1(1929) Steffen Johannesson Langeland, bonde.Hans foreldre ble gift 1877, bor på Vedo og har disse barna: Per f 1877 d 1923, USA, gm Johanna Jonsdatter Presttun. Jakob f 1879 d 1921, bor på Hartveit (senere Nordås, som nevnt). Nils f 1880 d 1952, bor i Øystese, Kvam, smed, gm (1909 i KK Bergen) Brita Olavsdatter Laupsa f 1879 i Vikør. Han er gravlagt i Gjerstad. Anna f 1883 d 1883. Ivar f 1884 d 1897. Johannes f 1887, bor på Solbjørg, Gjerstad. Andreas f 1889 d 1890. Maria f 1891, bor i Bergen. Andreas f 1894, bor på Vedo. Anna f 1896, bor i Bergen, gm (1928) Konrad Martin Jonsen, fyrbøter f 1903 i Hamre sokn. Ivar f 1900, bor på Vedo.Håper dette er noe å begynne med!Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Gjør oppmerksom på at både Hausboka og Hosangerboka har nyere oppdateringsbind (utg. hhv. 1992 og 2000), som gir delvis oversikt over etterslekt til de nevnte. Siden dette er nålevende personer, bør data ikke legges ut her. Men bøkene må vel evt. kunne fjernlånes via biblioteksystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Vibeke og Odd Roar Tusen takk. Nå kommer jeg langt på vei. Bøkene kan nok fjernlånes og jeg vil undersøke det. Igjen mange takk for hjelpen. Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Litt amputert blir det, siden bøkene ikke dekker utflyttet etterslekt (det kan jo finnes interessante personer blant disse), men de ætlingene som er bosatt i Osterøy kommune vil stort sett være nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.