Gå til innhold
Arkivverket

[#57522] Hjelp til tyding kirkebok Domkirken Trondheim


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank H. Johansen

Ved første øyekast synes jeg det står 'föd paa Follofoten', men er usikker på om første bokstaven er en 'F'...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk Frank. Jeg leste det også slik, men hvor er i tilfelle dette stedet? Jeg tviler fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk til Eilert.Jeg forsøker å skrive av kirkeboka for DK fra 1679 og utover. Hvor langt jeg kommer, vet jeg ikke, men det jeg ender opp med skal jeg legge ut til almenn benyttelse.Nå står jeg fast på Gert Jansøn, som for meg synes født i 'Gielderland'. Er det andre forslag (til venstre nest nederst): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hva står det her da? Jens Christensøn Seest ønsker trolovelse med Sophie Eliasdaatter (Haes?), til venstre, helt nederst: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

En til - den siste i 1682:Oluff Danielssøn ønsker trolovelse med Maritte Einersdaatter fra Orkedalen, men står det at Oluff er født i Berstaden? Det kan vel ikke være Bergstaden=Røros, eller står det noe annet? Eller kan det være Beestaden (Beitstad) - helt nederst til høyre: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Her forventer jeg ikke at noen skal klare å tyde hva fødestedet til Anders Laursen skal være, jfr 16/11, på venstre side. Men han vil troloves med Eli Biørnsdaatter, og når det gjelder henne, så er hun født på et sted som jeg tolker til å være Lindstranden. Er det riktig tolket, og kan det være Leinstrand? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Lindstranden er vel greitt. Men det andre - har et forslag som jeg nesten ikke tør nevne blant all ekspertisen her inne:-) Stadsbøigden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg går ut fra at det skal være Leinstrand (over her).Men her er ei nøtt:1684, 6 Martii begierte den Erlige Karl Robert Halvorsøn Molde som før hafuer vered Rytter og nu bruger .............., at trolofues med Marette (Martte?) .....daatter, som lenge hafuer tient fornemme folk her i Staden osv, se til høyre helt nede: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk for det, Vigdis. Jeg synes det er noen flere bokstaver mellom første bokstav og '-dsdaatter'.Jeg ville egentlig sagt at det står Gunnardsdaatter e.l., men ble dette navnet skrevet slik, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Berre eit forslag i all hast utan å ha studert det så nøye: Ommundsdatter? I så fall med strek over m'en for å markere dobbel m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Vedkommende som skriver her, bruker ikke strek over m for å markere dobbelt, dessuten skriver han konsekvent strek over u, så jeg tror ikke at det skal være Ommunds..Det kunne ha vært Gummundsdaatter, men da mangler strek over 2. u.Jeg har vel lagt inn perm lenke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.