Gå til innhold
Arkivverket

[#57523] Vefsn/Nordland: Foreldre til Oline Mikkelsdtr./Mikalsdtr (f. ca. 1801)


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Jeg leter etter foreldre til Oline Mikkelsdtr. (f. ca. 1801). Hun har vært nevnt i forbindelse med et annet innlegg her (56786), men prøver her for å se om vi kan komme videre. Siden hun var født i 1801, er det 'bak' FT 1801.Hun var gift til Valen i Vågan i Lofoten med Nils Christian Christensen (1806-55). To barn er kjent: Leonhard Nilsen (f. ca. 1831 - FT 1865) og Elisabeth Marie Nilsdtr. (f. ca. 1841/42). Begge er nevnt i FT 1865 på Valen.Hun kan også ha hett Mikalsdtr. Er det noen som kan hjelpe med hennes foreldre?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Anne, for svaret.Ja, førstnevnte lenke er jo sannsynlig - med Michel Andersen Dimeldal.Andre lenke kan være tvilsom, men likevel: Her kan det være feilskriving - Olsdtr. når faren het Michel. Det må i så fall være hennes døtre fra det første ekteskap.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Begge lenkene er like tvilsomme og like sannsynlige. Det later til at navn er feilskrevet i både kirkeboka og folketellingen.Andrea Pedersdatter hadde før vært gift med Ole Larsen (skifte 1797) som hun hadde døtrene Else Marie og Berit med. I 1800 døpes Oline Pernilla, og her skrives foreldrene Michel Andersen!! og Andreas!! Peders.!!Andrea var blitt gift på nytt med Michel Andreas Nilsen. Det er skifte etter Andrea i 1803; ektefelle Michel Nilsen, døtre: Else Olsdatter, Berit Olsdatter og Oline Michelsdatter.I skifte etter Michel Nilsen i 1813 nevnes kun Anna Jonsdatter (ektefelle) og Oline Michelsdatter.Det som kan bli vanskelig, er å få bekreftet at Oline fra Dimmeldalen i Vefsn er den samme som ble gift med Nils Christensen. Hennes videre skjebne er ukjent for meg. Olines far vil normalt ha vært oppgitt da hun giftet seg med Nils Christensen, men dersom vielsen skjedde i Vågan, så er kirkebøkene tapt.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk, Geir.Her synes jeg vi kom et stykke videre, men den siste tråden til Hadsel mangler, men dette er likevel så sannsynlig at det ikke er mye som gjenstår. Det var vel ikke så mange som het Oline Michelsdtr. i Vefsn - født omkring 1800.Ja, det er jo tapet av kirkebøkene på denne tida som har gjort dette vanskelig. Har du flere årstall i forbindelse med alle de personene du nevnte - da tenker jeg på Michel Andersen og Andrea Pedersdtr. og Andreas barn fra 1. ekteskap (Else og Berit)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Jeg tror vi må holde fast på at faren het Michel Andreas (eller Anders) Nilsen, ikke Michel Andersen.Michel Nilsen var fra Stuvland, Vefsn, sønn av Nils Henrik Andersen og Elen Michelsdatter. Han var bruker i Dimmeldalen fra han giftet seg med Andrea omkring 1799 og frem til sin død. Jeg har ikke funnet dåpen hans, og når det gjelder Andrea sine døtre fra første ekteskap, vil alderen i folketellingen og arveskifter gi en pekepinn om hvor man skal lete. Else er 9 år i 1801, 10,5 i 1803 og 12 år i 1804 (ved skiftet etter mormora). Berit er 6 år i 1801, 9 år i 1803 og 9,5 i 1804.Andrea var datter av forrige bruker i Dimmeldalen, Peder Nilsen og Berit Johansdatter.Michel og Andrea hadde trolig flere barn. Samtidig som Andrea gravlegges, blir også Marit Michelsdatter -1 år gammel- fra Dimmeldalen, også gravlagt. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16543&idx_id=16543&uid=ny&idx_side=-118>LenkeI andre ekteskap finner jeg to sønner nevnt i innrulleringsmanntallene for 1809 og 1811: Jon (ca 1805) og Nils (ca 1808). Det opplyses da at Michel Nilsen var syk av slag og 'seer usel ud'. Uår og matmangel tok knekken på han. I 1813 ble han og sønnen Nils funnet ute på marken, døde av sult, se høyre side:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Hva du kan, Geir. Dette var gode opplysninger.Jeg må likevel stille et spørsmål: I 1800 ble en Oline Pernilla døpt der faren het Michel Andersen. Betyr det at Oline Pernilla var feil person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Nei, slik jeg forstår det, er det farens navn som er skrevet feil i kirkeboka. Moras navn er jo skrevet nesten riktig, og det var Michel Nilsen som var gift med Andrea Pedersdatter. Det var bare en bruker i Dimmeldalen, og noen Michel Andersen finnes ikke i Dimmeldalen på denne tiden. Michel Anders/Andreas Nilsen må ha blitt til Michel Andersen av en eller annen grunn.Se også dåpen til Marit Michelsdatter 20 p Trinit 1801: Lenke Faren er Michel And. Nilsen, mora introdusert: Andrea Persdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Det er nok riktig. Michel Andreas kan ha blitt til Michel Andersen, samt at det i FT 1801 står at ekteskapet med Michel Nilsen var hennes 2. ekteskap. Flott, Geir.Men har du Når Peder Nilsen og Berit Johansdtr. levde? Ser på FS at de antagelig ble gift 18. mai 1760. Der står det at Peder Nielsen ble født i 1726 og at Berit Johansdtr. ble født ca. 1730. I følge FT 1801 var hun 86 år da, altså født 1715. Hva er riktig her, tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Peder Nilsen ble født på Straum i Drevja i 1726 og døde i Dimmeldalen ca 1799. Sønn av Nils Andersen og Synnøve Jacobsdatter.Berit Johannesdatter må være hun som ble født i Dimmeldalen i 1722 og døpt 2/5, foreldre Johannes Erlandsen og Barbro Olsdatter. Hun døde i 1804.Peder og Berit ble trolovet 18. mai og gift 29. juni 1760. Se også folketellingen 1769 for Vefsn som du vil finne her på Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Fantastisk, Geir. Jeg er evig takknemlig for dette.Har du flere opplysninger lengre tilbake i tid med disse, er jeg takknemlig. Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Nils Andersen (1691-1780) var sønn av Anders Eriksen og Marit... på Straum i Drevja. Gift 1715 med Synneve Jacobsdatter fra Drevland (ca 1699-1764), datter av Jacob Ingebrigtsen (f. ca 1655 på Mo) og Marit Guttormsdatter (f. ca 1660 på Forsmoen i Fustvatnet).Johannes Erlandsen var fra Forsjorda, 6 år i 1701. Jeg kjenner ikke opphavet hans. Han ble gift 1719 med Barbro Olsdatter fra Ramnåga, datter av Ole Olsen (ca 1645-1722) og Berit Andersdatter.1701-manntallet for Vefsn er også lagt ut på Digitalarkivet dersom det kan være til noen nytte.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Forresten: Har du noe mer om Michel Nilsens foreldre Nils Henrik Andersen og elen Michelsdtr.? Når de levde og hvem som var foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Du finner Nils Henrik og Elen på Stuvland i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f11824&gardpostnr=79&merk=79#ovre>LenkeNils Henrik Andersen er trolig identisk med ham vi finner som sønn av Anders Nilsen og Margrete Arentsdatter på Stuvland i folketellingen 1769.Elen døde i 1805, 54 år gammel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Det gikk da greit. De ble gift i 1771: Lenke Han fra Stuvland, hun fra Skaland. Da må hun være datter av Michel Pedersen (skifte 1763) og Lisbet Larsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.