Gå til innhold
Arkivverket

[#57526] En italiener gifter seg i Trondheim på 1600-tallet


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Her har jeg ingen spørsmål, men bare en litt interessant observasjon som jeg finner i kirkeboka for Domkirken i Trondheim.Den 15. Oct 1681 ønsker Mathias Jansøn barnefød i Italien til(?) Livorn trolovelse med Inger Arentzdaatter barnefød her i Staden.Så kommer en tilføyelse: 'Jeg underskreffne hermed forsichrer og bekrefter, at jeg/: om saa er og saalenge Jeg her i Hans Kongl: Majests: Lande vil boe og blifue, vil bekiende og efterlefue de 26. Articuler angaaende den Ausburgersche Confession, om hans Kongl: Majests: Reces: og forordning monne indeholde, Thrundhiemb ut Supra. M [M=italienerens 'underskrift'] Nestbeteignede Boemerke at være signeret oc skrefued af ofuerbenefnte Mathias Jansøn testerer vi undertegnede [underskrevet av bl.a. Douwe Olphertz] Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Og ant. undertegnet av ammunisjons-, proviant,- og materialforvalter på Munkholmen Anders (Andreas) Klingenberg (24 mai 1652 - 3 mai 1688 på Elgesæter i Strinda, som han eide).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Mathias Jansøn var høyst sannsynlig i Cicignons følge. Fra nettstedet Kristiansten festning:'Etter bybrannen 19. april 1681 gir kong Christian V sjefen for festningsverkene i Norge i oppdrag å omregulere Trondheim byplan, og starte oppbyggingen av byen. Cicignon var også fortifikasjonsoffiser og spesialist på festningsverk. Den nye byplan ble godkjent og undertegnet av kong Christian V den 10. september 1681.Her må nevnes at general Johan Caspar von Cicignon var kommet til Trondheim like før brannen i 1681, grunnet planleggingen av forsvarsverkene, han hadde tidligere utbygd Bergenhus og anlagt Gamlebyen i Fredrikstad.'http://kristiansten-festning.no/Kristiansten - og Trondheim by.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk!Klingenb. står det, ja. Er det 'Hansen' som er mellomnavnet?Denne italieneren; dersom han kommer sammen med Cicignon, så har han antakelig en underordnet oppgave, da han ikke kan skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Amm.forvalterens fulle navn (hvis sønn Johannes forøvrig ble g.m. datter av min tipp(5)-oldefar) var Andreas Peter Clausen Klingenberg. Men er det hans signatur i midten, da? For meg ser det ut til å være tre underskrifter, den tredje av en Hansen, og mpp, betyr det kanskje med påholden penn? Og Douwe Olphertz må ant. ha vært hollender (vanlige navn i Holland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg trodde også at mpp betydde 'med påholden penn', men fikk for en tid tilbake opplysning om at det enkelte ganger betyr noe helt annet - antakelig gjør det det her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Jeg synes det står Anders Clausen Klingenb: med en kunstferdig C. mpp (manu propria, egen hånd el lign).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sindre Aarsbog

Dersom Mathias Jansøn var italiener kan det hende hans fars navn var Giovanni ettersom Giovanni er den italienske formen for Johannes - Jens / Jan kommer av Johannes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.