Gå til innhold
Arkivverket

[#57528] 2 brødre som dør, hvor og når?


Gjest Unni Lauvås
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Lauvås

Leter etter kilder hvor jeg kan finne disse døde og begravet:Nr.1: Johan Bretanus Larsen Grytten, f.1872. I følge min Oldefar (hans bror) ble han forgiftet ombord i en båt han eide i og som de søkte på hamna i Ålesund når byen brann i 1904 og døde da.Nr.2: Elias Joachim Olaus Larsen Grytten f.1886. Her har min Oldefar oppgitt at han døde 13.02.1909 i Trondheim. Men jeg har ikke funnet han der.Har funnet fødsels og dåp, så det er bare deres død jeg er intressert å finne ut av. Håper noen kan hjelpe meg så jeg får lagt dette inn med sikre kilder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Fitjar

Hei! Du finner Johan Larsen Grytten på gravminner hos Dis Norge. Gravsted er Hamnsund i Haram kommune. Født 1872-død 1904.Han er nr 1411229.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Takk Agnar, har nå vore innom å sjekket på Dis, men fant han ikke da. Står desverre ingen dato der, men har nå iallefall fått bekreftet årstall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Unni (1): Kvar har du leita for å finne Johan og Elias?Johan skal normalt vere innført i kyrkjeboka der han var busett - og kanskje i tillegg der han døydde.Trondheim kan vere så mangt - det var 5-6 sokn. Sett frå Sunnmøre kunne det sikkert inkludere Strinda, Byneset, Malvik m.fl. i tillegg. Det kunne jamvel vere Nordre/Søndre Trondhjems amt (dvs. Nord-/Sør-Trøndelag fylke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Hei Ivar. Har kikket gjennom kirkebøkene for Ålesund og Trondheim, dvs. Domkirken, Hospitalet, Vår Frue og Regionsykehuset, Søkt på Dis-gravminn. Det kan jo hende jeg jeg oversett noe der, Har tenkt å se på Haram siden Johan er begravd der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Har nå sett på 1904 i Haram etter Johan, uten hell, har også sett etter han i Borgund hvor han er født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Trondheim kan også vere Bakke (Bakklandet), Lademoen, Ila, Straffe-anstaltane (fengsel m.m.)eller Reitgjerdet (pleiestiftelse). Og er det 'ved Trondheim' (i 1909), vert det om lag som dagens Trondheim med Strinda (Lade, Moholt), Havstein/Byåsen, Ranheim, Byneset, Leinstrand, Tiller - og gjerne Malvik.Er du sikker på at forgiftinga/dødsfallet og bybrannen var på same tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Opplysningene om Johan og Elias har jeg fått av sønnen til min Oldefar, min mors onkel. Han holdt på med slekta vår, og fikk disse opplysningene av oldefar. Mine oldeforeldre bodde i Ålesund på denne tida, det eneste oldemor fikk med seg da de måtte evakuere (utenom barna) var ei symaskin. Jeg vet ikke hva Elias døde av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Ein dato (som 13.02.1909) ser tilforlateleg ut, og burde vere rett nok ... men det hender at vi hugsar feil, at vi skriv feil, eller les feil av det andre har skrive (og jamvel eigne notat). Eg er klar over at det ikkje gjer leitinga enklare....Dersom du les det du sjølv skreiv i (1), '....ble han forgiftet ombord i en båt han eide i og som de søkte på hamna i Ålesund når byen brann i 1904 og døde da.': Dette kan lesast som to opplysningar. For det første at 'han [ble] forgiftet ombord i en båt og døde da.'; og for det andre ei tilleggsopplysning om at dette var ein båt '[som] han eide i og som de søkte på hamna i Ålesund når byen brann i 1904'. Dersom du ikkje er sikker på at han døydde akkurat i samband med bybrannen, så er det (av fleire grunnar) mest truleg at det ikkje var på det tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Hei Ivar, Johan ble røykforgiftet da de søkte/ lette etter folk som var blitt 'innesperret' av flammene langs kaiene mens Ålesund brann, og ved hjelp av Agnar er han funnen begravet på Haram. Beklager at det ikke kom klart fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

aa... det kom ikkje klart fram. I tillegg er det i strid med den 'offisielle' soga om bybrannen, der det heiter at berre ein person omkom. [url="http://www.bybrann.no/04_brann/11/index.htm>http://www.bybrann.no/04_brann/11/index.htmDin Johan vert i så fall ein omkomen nr. 2. Du bør verifisere historia om han så godt du kan (intervjue eldre slektningar m.m.), og så ta kontakt med dei som står bak bybrann.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Noen som vet hvor jeg kan finne begravelsesprotokoll for Haram/ Hamnsund 1904? Johan Bretanus Larsen Grytten er begravet der i 1904, men finner han ikke i Kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

På denne aktuelle tida hørte Hamnsund til Borgund, ikke Haram. Kan ikke se at noen av kirkebøkene som er skanna fram til nå for Borgund, tar med dødsfall i 1904. Dette kommer kanskje av at enda ei tragedie slo ned i distriktet like etter bybrannen i Ålesund. Borgund kirke brant i april 1904.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Det forklarer en del ja, har kikket i bøkene for Borgund også siden han er født der. Blir vanskelig å finne datoen han døde på da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Da har jeg sjekket opp, fødselsdato stemmer med det jeg har funnet i kirkebøkene, fødselsår er feil på Elias. Da kan jeg avslutte min leting etter disse to. Takk for all hjelp jeg har fått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.