Gå til innhold
Arkivverket

[#57530] Gamle Noreg kan sprekke spår professor Frank Aarebrot !


Gjest Leiv Magne Apelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidun Søbstad

Og tenk deg hvor strabasiøst det ville ha vært for oldemora mi når hun måtte runde Stattlandet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Hallvard Sundseth

Greiest måtte det vel være å opprette tre selvstendige stater, Øst, Vest og Nord (nord for Dovre).Nordmøringene er jo nesten for trøndere å regne, så de passer inn i Nordstaten.Verre er det med Sørlandet. De vil nok ikke uten videre la seg innlemme verken i Øst eller Vest. Men det kunne jo utgjøre en slags felles 'feriekoloni' for de tre andre. Med litt global oppvarming blir jo Agderfylkene nesten et slags Spania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til nummer 24: Jeg kan vel si at jeg er et slags unntak fra regelen om å være nordlending med østlandsblod i årene. Nå er jeg jo bare nesten halv nordlending(mye fra min mors side der), men det var en halling født i Ål 03.01.1816 som dro nordover først sammen med foreldrene til Vikna og så videre til Vågan i Lofoten i ca 1838. Der ble hans datter min tippoldemor født(Lovise Kristine Knutsdatter) som senere dro til Lurøy på Helgeland og giftet seg. Så jeg er vel så og så halvt nordlending med 1/32 halling i meg. Hallingene var jo østlendinger.Også i 'trønderdelen' min fars side er det østlending i meg(en 3 ganger tippoldefar født 1791 i Norderhov dro senere nordover til Stjørdal, og stiftet familie der). Så der blir jeg 1/64 østlending.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Tilståelse: Foruten bergenspresten jeg nevnte i innlegg (15), har jeg blant oldeforeldrene mine en smed fra Røros, ei husmannsdatter fra Otta og en tater fra Sunndal. Med andre ord, typisk nordlending, bortsett fra mangelen på samiske innslag. Det innslaget sørger samboeren min for.Moralen er: Splitter du Norge, da splitter du nære slekter.Kanskje Aarebrot burde kikke i glasskula en gang til og gløtte etter motsatt utvikling - ei oppheving av det som skjedde i 1905? Det kunne også blitt en moro-debatt på Brukarforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Artig debatt dette her; Noreg slår sprekker.Så langstrakt som landet vårt er, er det ikke rart at enkelte ytrer sin misnøye over at 'avsides-liggende' Oslo-området blir betegnet som et slags sentrum. Her var det mange tankevekkende innlegg.Så vil jeg rose Johan I. Borgos (9 og 15), som har forstått at ordet 'nording' er en mer samlende betegnelse om folk fra hele den nordligste landsdelen enn 'nordlending'. Nordlending blir selvsagt riktig når folk er fra Nordland, men jeg føler at det blir galt når også folk fra Troms og Finnmark blir kalt nordlendinger. Nording, altså! Flott Borgos! Da vet jeg om to stykker som bruker nording.Hilsen Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg er ikkje samd med Johan og Marianne i dette. Dei som bur nord i landet er nordlendingar, og det ordet har ikkje noko med fylket Nordland å gjera. Ein parallell til nording ville vera å kalla vestlendingar for vesting for ikkje å seia versting. Folk som bur i Nordland fylke kan sjølvsagt også kallast nordlendingar, men oftast vert det oppdelt til slikt som helgelendingar, saltværingar, lofotværingar osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Begrepet nording har jeg ikke klekka ut sjøl. Jeg lærte det for minst tjue år siden av Hans Kristian Eriksen, grunnlegger av 'Nordnorsk Magasin' og et kulturmenneske av dimensjoner. Siden har jeg brukt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Til Finn (32): For det første er dagens bruk av 'nordlending' tvetydig, som du faktisk sjøl påpeiker, og for det andre protesterer folk i Troms og Finnmark mot å bli kalt nordlendinger. Av mange grunner er derfor nording bedre. Og vi bruker jo uttrykket søringer som motstykke, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

På mine kantar er både søring og nording ukjende omgrep. Søring er eit ord som folk frå Nordnoreg har funne på om dei som bur sør i landet. Kvar går i tilfelle grensa mellom ein søring og ein nording? Og kva med austingar og vestingar, er desse inkludert i søring og nording?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Austingar og vestingar får søringene holde styr på sjøl, dersom de trenger slike omgrep. For oss i nord er det praktisk med uttrykket søringer om de som ikke er nordinger. Og er det ikke bra at også nordingene får finne på nye ord til språket vårt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ja, begrepene som liksom skal virke avgrensende for geografien kommer og går.”Viken” har kun historisk interesse. ”Agdesiden” forsvant da Wilhelm Krag fant det for godt å innføre ”Sørlandet”. ”Nord for Sinsenkrysset” var et kortvarig intermesso på 60/70-tallet. ”Møre”, som egentlig dreide seg om en samlet kyst-strekning fra Stadt til Smøla/Hitra har fått en strekning i midten som man kaller for ”Romsdal”. (Merkelig Tenk at et forblåst sted som Hustadvika skal ligge i en dal – Romsdal?)Og så får vi morsomme, prosjektorienterte begreper som ”Kjell-Berg-Odden”. ”Innafor-Snehvit” o.s.v.Eksemplene er mange. – Og dette var en digresjon.Men tilbake til Aarebrot. – Ikke det at jeg er noen vestlandsekspert, men ærlig talt: Er ikke et såkalt ”Vestlandsparti” forhåndsdømt til å splittes, både i kraft av selve navnet, og i kraft av vestlendingens lokalpatriotiske sjel.Jeg bare nevner : Striler/bergensere, Ørsta/Volda, Molde/Ålesund (det er sikkert mange som kan bidra til fortsettelsen av lista).Det må vel kun være en felles fiende som kan overskygge interne vestlandske motsetninger, og jeg lurer på hvilken felles fiende VESTLANDSPARTIET vil utpeke !(Det er vel ikke oss på den rette siden av Mjøsa ?)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Slike begreper er alltid vanskelige, men jeg synes nording er et kreativt påfunn - og har selv ingenting imiot å bli kalt søring.Nordlending er selvsagt tvetydig, og her synes jeg nok faktisk folk fra Troms og Finnmark er de mest meningsberettigede. Misliker de å bli kalt nordlendinger, kan ikke vi andre 'overstyre' dem.Et annet eksempel på tvetydige begreper: Da dikteren Vilhelm Krag 'oppfant' Sørlandet som egen landsdel i 1902, hadde han noen problemer med hva folket her skulle kalles - men siden sydlendinger var 'opptatt', måtte det altså bli sørlendinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I forlengelsen av mitt forrige innlegg (og i tilknytning til Ivars innlegg 37, der han nevner Agdesiden) må jeg jo i all retferdighets navn komme med noen reservasjoner m.h.t. begrepene Sørlandet og sørlending. Det er nemlig slik at mange i landsdelens indre bygder ikke er komfortable med dem. De bor i Agder og er egder! Og setesdølene er setesdøler - og ikke noe annet. Basta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Hei sann! Her har det jammen vært mange meningsberettige siden jeg var inne.Når det gjelder ordet nording, så er det som Johan I. Borgos sier, det er ikke han som har skapt ordet. For nærmere 25 år siden var jeg selv engasjert i debatt vedrørende bruken av dette ordet, og det fantes da i en utgave av Tanums store rettskrivingsordbok; husker ikke hvilken utgave.Jeg husker at jeg fikk flere sjikanerende telefonoppringinger fra mange forbannede (ekte?) nordlendinger, som ville ha seg frabedt et slikt ord i språket vårt. Jeg har likevel fortsatt å bruke det, for jeg ønsker ikke å bli kalt nordlending, fordi jeg er fra Finnmark. Nå har jeg ikke noe imot å bli kalt for søring, siden jeg bor i Grimstad.Hilsen en nording, som nå er søring.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

I forlengelsen av det Marianne skriver i (40): Det er neppe folk nordpå som har klekka ut begrepet søring. Det er på plass i førkrigsutgaven av Norsk Riksmålsordbok.En tanke etter å ha lest mange artige innlegg: Så lenge vi har mange overlappende og over eller underordnende betegnelser for hverandre her i landet, er det liten grobunn for separatisme. Slike bevegelser oppstår helst når grensene er skarpe og entydige. Hørte du det, Aarebrot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Alle må naturlegvis få kalle seg kva dei vil, og sett bort frå neger og slikt, så er det vel heller ikkje så farleg kva vi kallar kvarandre.For meg, og sikkert for dei fleste som bur frå Trøndelag og sørover, - er ein nordlending ein person som bur nord for Trøndelag, og som har eit særskild tonefall i dialekta si som røpar at dei nettopp er derifrå, altså frå nord i landet (ikkje berre frå fylket, Nordland!). Eg skjønar ikkje at dette kan oppfattast diskriminerande for nokon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Flott ! – Jamen er det fort gjort å bli søring !Er det forresten like lett å bli nording ?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til Johan (41).Nei, de hælvetes søringan har jo nordlendingan (les nordingan) plagdes med lenge.Elles kjennes det som eg bur i søren (eller syden?) i dag, 8 - 10 varmegrader og strålande sol, eigentleg for fint ver å sitja inne å krangla i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Til Finn (44): For meg har denne debatten vært en morosak, og jeg har ikke snakka om diskriminering.Nordingene er ei mangfoldig gruppe, med mange norske dialekter etter aksene nord/sør og by/land, minst fire samiske hoveddialekter pluss kvensk, men geografisk er det mulig å samle oss under nording-paraplyen. Og uttrykket 'de hælvetes søringan' er stort sett revy- og mediaprat, ikke virkelig dagligtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

De 'ekte' nordlendingene bor kanskje til og med i Nordlandet i Kristiansund kommune, for hva kaller de seg egentlig?Jeg har heller ikke opplevd dette som noen krangel, kanskje heller som en meningsutveksling. Og det er riktig leit at noen søringer har fått for seg at 'alle' nordingene bruker banning i sin dagligtale. Det er ikke tilfelle. I de miljøene jeg vanket, var bannskap helt utelukket.I en avisdebatt her sørpå ble det hevdet at 'alle' nordpå brukte bannskap i dagligtalen, og hun som skrev dette hadde selv vært nordpå og fått oppleve dette. Da var det en dame, som var født nordpå, som svarte henne og lurte på hvilke lugubre miljøer hun hadde oppsøkt, for hun var heller ikke vant med bannskap fra stedet hun kom fra; selv ikke slike 'omskrivninger' som 'Herreli au' ville blitt tålt der. Så den nordligste landsdelen er langstrakt, og mye er forskjellig der også.Har dere forresten tenkt på hvor bretten på norgeskartet vil bli, hvis dere bretter det i to?Hilsen Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

På langs eller tvers, Marianne?Hilsen Torgeir (som hverken er 'vestlending' eller 'møring', men nordmøring og som er gift med en nordlending, nærmere bestemt en helgelending. Når man på hennes hjemtrakter snakker om 'hælvetes møringa', mener de uten unntak mennesker fra et fogderi sør for Tomrefjorden, sånn omtrent.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Her er det jammen flere muligheter ute og går. Prøv begge deler! Kanskje du også skulle forsøke å brette norgeskartet langs en eller annen meredian, for deretter å se hvor de 'ekte' østlendingene i Norge bor. Så kunne vi diskutere dette også. :)Hilsen Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Dere bør helst brette en globus, hehe, for midtlinja ligger jo på ei kuleflate. Men jeg har gjort det for dere, og midtlinja mellom Vardø og Lista (joda, det er de to stedene på Norges-kartet som ligger lengst fra hverandre) går pussig nok gjennom to kirker - Grane og Alstahaug. Det visste ikke Petter Dass!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Og hva skal egentlig til for å kunne kalle seg nording, søring osv? Selv har jeg nå bodd halve livet i Troms, men har vokst opp på Østlandet og har mine aner fra øst og vestlandet. Min mann er Trønder med aner fra Nordland. Hva er da de to barna mine som er født i Troms?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.