Gå til innhold
Arkivverket

[#57534] Kan noen helpe meg å tyde 2 ord (Rednings(?)=anstalten) Aker kirkebok 1847?


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Trenger hjelp til å tyde det som står i parantes under Kundskaben og Vaccinat. for Christense Magdalene Bergersen, konfirmant nr. 89.'Opholdt sig i Rednings(?) = anstalten' Det samme står også for konfirmant nr. 90.LenkeKjenner noen til hva slags anstalt dette måtte være? Begge har 'maadelig' i kunnskap. 'Min' konfrirmant er 18 år og den neste er 28 år ved konfirmasjon. Kan det dreie seg om psykisk utviklingshemming, eller smittsom sykdom? Christense Magdalene fikk senere en sønn som døde 2 år gammel av syfilis. Hun selv levde til hun var 75 år gammel.Håper noen kan klargjøre dette for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

'Redningsanstalten på Grønland' - opprettet i 1841 - var en mellomting mellom barnevern og barnehjem. For en utfyllende og offisiell redegjørelse, se: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.