Gå til innhold
Arkivverket

[#57540] Compagnie Chirurg Iver Christian Nordahl, Trondhjem


Gjest Erling T. Endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Erling T. Endresen

Denne mannen var gift med Ane Elisabeth, pikenavn foreløpig uknjent. Jeg antar at han er identisk med 'læge Iver Nordahl' i Trondheim, far til Johanne Marie Nordahl som giftet seg med Johan Jørgen Jørgensen Nilsen (som var f. i Levanger 04.07.1805) i Trondheim 14.11.1833 i Vår Frue.bildelenke [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070924610085.jpg>Lenkesidelenke LenkeEn sønn til Iver og Ane E. Nordahl, Ernst And. Nordahl (f. ca. 1811-1812, hvor?) ble konfirmert i Trondheim domkirke 30.sept. 1827bildelenke Lenkesidelenke LenkeEn annen sønn, Bernt Christian, konfirmeres 15 år gammel i 1830 samme sted:bildelenke Lenkesidelenke LenkeDenne sønnen finner jeg i Trondheim i 1865, med kone og 2 barn, oppgitt fødested er da TrondheimLenke Jeg har lett etter disse personene, Iver Chr. og Ane Elisabeth Nordahl, hvor de er gift (for å finne alder og pikenavn til bruden), og hvor barna er døpt.Noen som kan hjelpe?Forøvrig spurte jeg etter disse personene i et annet tema, men det ble så mye tull med lenkene at jeg valgte å starte et annet sted. Legger likevel ved lenken til det andre temaet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Johanne Marie skal være født i Domsognet ifølge vielsen, men jeg finner henne ikke døpt der. Jeg kan ha oversett noe....Dette fant jeg blant vaksinerte i Trondheim:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Det står litt om han i Norges Læger: Iver Christian Nordahl stod i 1812 som Companichirurg i den norske Armee og var samme Aar en Tid constitueret som Berglæge ved Røros Kobberværk. Gift 14 November 1809 med Anne Elisabeth Halseth. Enke efter Skipper Peter Christian Caster (død i Batavia 1806).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
Lenke Her er datteren Johanne Marie Nordahl, oppgitt datteren av Iver Nordahl, gift 14.11.1833, faren oppgitt 'læge' i den andre kirkeboken. Hun er ved giftermål oppgitt å være 25 1/2 år gammel, altså født rundt 1807-1809? Kanskje hun er født før ekteskapet til moren, kanskje Iver Nordahl bare var 'stefar'? Jeg må lete mer... takk for opplysninger så langt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeHer er Peter Christian Caster, 21 år og uguft i 1801 i Trondheim, sønn til Gunder Rasmussen Caster.Når ble han og Anne Elisabeth Halseth gift, tro? Når ble hun enke.......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeHer er visst Anna Elisabeth Halseth døpt 28.jan. 1781 i Tr.hj. domkrk; far: Pouel Michelson Haaset og Ane Tostensd. Grønseth....Så gjelder det å finne når hun fødte datteren Johanne Marie ca. 1807-1809.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg er litt spent på om du har funnet dåp eller konfirmasjon til Johanna Marie i Domkirken eller Vår Frue. Nå lurer jeg på om Johan Jørgen Nilsen og kona fremdeles levde i 1865. Jeg legger lenke til en familie i Fjordgata i 1865:LenkeFor hans del passer alder og fødested bra, for henne ikke særlig bra i forhold til opplysninger i kirkebok ved vielsen i 1833. For det første er jeg usikker på om dette er riktig familie, og i tilfelle det er riktig familie – er han gift på nytt eller?I databasen Gravlagde i Vår Frue fant jeg at han døde i 1869 66 år. I FT 1875 er på adressen Øvre Bakklandet 39 en enke Johanna Nielsen med pleiesønn Ole Bergset. Denne Johanna er født 1804 i Trondheim. Jeg har funnet en Johanna Marie Iversdatter døpt i Domkirken 1804 og konfirmert på Hitra i 1820. Mer om det hvis dette er et spor.Hvis du allerede har funnet identiteten i Johanna Marie, så må du unnskylde at jeg la inn dette.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t endresen

Jeg tror ikke det kan være familien jeg søker.Nei, jeg har fremdeles ikke funnet hennes dåp, men jeg skal lete mer.Henviser igjen til siste lenke i innlegg 1 hvor det står litt mer om denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg hadde tenkt jeg skulle gi meg med dette - inntil jeg kom på å sjekke den sønnesønnen Johan Nielsen 10 år og født i Tromsø som bodde hos familien jeg la lenke til i 1865.Edvard Martin Nilsen og Seriane Larsdatter har en sønn Johan Severin født 7/3-1856 i Tromsø, nr 27:LenkeKanskje bare et tilfeldig sammentreff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t endresen

Det ser ut som du er inne på noe likevel, ja! Kan Johanne Marie 'Iversdatter' Nordahl f. ca. 1808, Trondheim, være identisk med Johanne f. Olsen ca. 1800, Hitteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t endresen

Jeg har også tenkt om Johanne Marie kan være en datter Iver Christian Nordahl hadde før ekteskapet med Anne Elisabeth? Eller kan Johanne Marie være en 'pleiedatter', når Iver Nordahl står oppført som far ved hennes ekteskap i 1833? Siden vi ikke finner henne verken døpt eller konfirmert.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t endresen

ser i innlegg 11 at du har funnet en johanna marie døpt i Domkirken, konf. på Hitteren... Skal lete mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t endresen

Jeg fant henne født uekte 20.04.1804, og døpt i Domkirken som nr. 57, som datter til Iver Christiansen og Ane Pedersdatter, hennes 1. leiermål. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16327&idx_id=16327&uid=ny&idx_side=-159>LenkeHun ble konf. 1820 i Hitteren som nr. 8, men det står da Johanna samt noe jeg ikke tyder på M.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t endresen

Jo, nå fant jeg 'Johana Nilssen' og 'Ole Bergsæt' på din angitte adresse. Jo, jeg tror du har hjulpet meg til å finne de riktige personene. Opplysningene om 'Johanna Nilssen f. Ols' i 1865 er vel kanskje en feilskriving, som jo forekom? Siden mannen levde da og døde i 1869, og siden 'vår' Johanna ser ut til å leve i 1875? Jeg skal lete og se om jeg kan finne Johanna Marie død i årene etter 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei.Det var jo alt dette jeg fant, men jeg tviler fremdeles og det gjør sikkert du også. Du må forresten lete under Bakklandet for å finne henne død siden hun bodde der i 1875. Vi får bare håpe på at hun bodde der til hun døde!Vi får håpe jeg ikke har narret deg helt ut på viddene med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.