Gå til innhold
Arkivverket

[#57544] Skåne


Gjest Gunn-Anita Rysjedal
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Jeg forsøker å finne slekt i skåne men har problemer med å finne en side hvor jeg kan søke etter slekt der. Er det noen som vet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Prøv nettavisen Rötter - og klikk deg inn på Anbytarforum. Der er det sortert geografisk. http://www.genealogi.se/Der er også et nettsted som jeg mener het Scangen som har fokus på Skåne.Jeg har selv fått god hjelp om min slekt i Malmø.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

HeiViktigst (Demografisk Databas Sødra Sverige, kyrkbøcker øver fødda, vigda och døda før Skåne, Blekinge och Halland ) [url="http://www.ddss.nu/Slkdh0n3hi2cpchque4pqhd55>http://www.ddss.nu/Slkdh0n3hi2cpchque4pqhd55))/swedish/default.aspxSveriges Radio har et program som heter Släktsband: Lenke Her finner du under Länker mye nyttigt: LenkeAndre nyttige lenker: http://www.slaktdata.org/http://www.nad.ra.se/Folkräkningen 1890 (Folketelling) http://www.foark.umu.se/folk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Pröv dette:Viktigst (Demografisk Databas Sødra Sverige, kyrkbøcker øver fødda, vigda och døda før Skåne, Blekinge och Halland ) http://www.ddss.nu/Denne siden gjör noe feil med den opprinnelige lenken!mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Hei til deg. Ja du får gjerne hjelpe meg om du vil. De opplysningene jeg har er: Nils J Welander f 1837 Osby - Skåne. Hustru Ingrid Håkansdotter f 1840 Ørkened - Skåne En av deres sønner er min tippoldefar Axel simon Welander - og jeg har stort alle deres barn, tror jeg. Så jeg søker nå foreldre og slekt til Nils og Ingrid. Jeg setter virkelig stor pris på all den hjelp jeg kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Gunn-AnitaHar lett en del, men det er ikke noe å finne om disse to foreløpig. Kanskje noen andre har vært heldiger. Noen spørsmål fra meg, for det er fint med noe mer info om du har:Er du sikker på fødselsår og sted ?Ble de i Sverige eller kom de til Norge ?Når er din tippoldefar Axel Simon født og hvor ?Hadde Axel Simon søsken som du vet om ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Velander, Axel Simon Hemmason (ogift man)f. 20/5 1870 i Brunskog, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 7/1 1893 från Kålsätersbruk, Långserud, Värmlands län (Värmland) till Oslo fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 392Emibas emigrationsakt: Långserud S 1893 028Onormerade namnformer:Destinationsort: Oslo Destinationsland: Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Nils Velander bor i 1890 på Klensæter bruk i Långsrud, han er klensmed. Kone Ingerd Håkansdotter f 1840. Barn Frans Teodor f 1872 i Hællefors , Johan August f 1876, Gustaf Martin f 1880 , Hjalmar Otto f 1882 de tre siste i Långserud. Så var det Axel Simon i 1872 i Brunskog.Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Velander, Johan August Fabriksarbetare (ogift man)f. 27/9 1876Utvandrad 16/8 1907 från Kålsäter, Gillberga, Värmlands län (Värmland) till NordamerikaKälla: Husförhörslängd, s. 300Emibas emigrationsakt: Gillberga S 1907 008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Velander, Nils Klensmed (ogift man)f. 9/11 1837Utvandrad 21/4 1883 från Kålsäters Bruk, Långserud, Värmlands län (Värmland) till NordamerikaKälla: Emibas emigrationsakt: Långserud S 1883 031 Velander Nilsson, Alfred Vilhelm Hemmason (ogift man)f. 25/12 1867 i Kristinehamn, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 19/5 1890 från Kålsäters Bruk, Långserud, Värmlands län (Värmland) till Nordamerika0821890012 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i KarlstadKälla: Husförhörslängd, s. 404Emibas emigrationsakt: Långserud S 1890 012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Velander, Frans TeodorKramphult 1:3Död 3/1 1955.Kyrkobokförd i Åsenhöga, Gnosjö kn (Jönköpings län, Småland).Född 20/10 1873 i Stengårdshult (Jönköpings län, Småland).Änkling (15/5 1923). -------------- Födelseförsamling i källan: Stengårdshult (Jönköpings län)Källor: DB, FS / DOR 52-60Velander, Gustav MartinBrunnDöd 21/6 1956.Kyrkobokförd i Hedesunda, Hedesunda kn (Gävleborgs län, Gästrikland).Född 23/2 1880 i Långserud (Värmlands län, Värmland).Änkling (10/3 1944). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Hedesunda, Gävle kn (Gävleborgs län, Gästrikland)Födelseförsamling i källan: Långserud (Värmlands län)Källor: AR / DOR 52-60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hanne Fint at du fant dette, og fint at du var mer våken enn jeg var sånn på morgenkvisten. Fant det litt senere.Da blir det straks mye enklere å finne mer. Jeg blir borte på dagen i dag, men kan se gjennom husforhør senere, om ingen har funnet det som trengs i mellomtiden da.hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

God morgen til dere her inne. Skal si dere er tidlig påan. Ja, det dere har funnet er riktig, dette har jeg i mitt slektstreprogram. Skulle gitt mer opplysninger i går . Men iallefall, dere er på helt riktig spor. Så det er nå om å gjøre å finne slekten i Skåne. Det er der alt stopper opp. Dere gjør en fantastisk jobb! skulle ønske jeg var like flink. For det dere har funnet ut siden i går kveld har det tatt meg mer enn 1 år å finne ut! Jeg er virkelig takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Jeg kan jo fortelle litt mer: Axel Simon Welander er min tippoldefar. Han emigrerte til Christiania hvor han ble gift med Karen Sofie Kristoffersdatter som er født på Enebakk, Akershus. De fikk mange barn, bl.a en datter som het Ingrid Alvilde Welander. Hun er min oldemor. De kom til Bergen i mai 1908. Axel S Welander hadde 7 søsken: Frans Theodor, Johan August, Gustav Martin, Hjalmar Otto, Carl Enoc, Alfred Wilhelm, John August. Det kan jo hjelpe å finne ut mer om dere hvet alt dette? Kanskje det går an å følge sporene til søsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen Gunn-Anita.Beklager at det gikk litt tid, men noen ganger blir det sånn jo.De var ikke helt gode å finne disse her, og det er da heller ikke alt jeg har funnet. Tar med det som jeg har klart å finne så langt.Ingrid Håkansdotter født i 1840 er døpt Inger. Hun ble født i Ulfshult i Örkened, Kristianstad län den 18/5-1840. Hennes foreldre var Håkan Swensson og Ingeborg Johansdotter.Husforhørene i tiden mellom 1837 og i allefall til 1864 viser da familien. Håkan og Ingeborg bodde i denne tiden på Ulfshult, mens noen av barna etter hvert flyttet ut. Det er ikke notert noe fødested på noen av disse.Torpare Håkan Swensson 3/7-00. Håkan blir jo enke i 43, og jeg kan ikke se at han gifter seg igjen.Ingeborg Johansdotter 1803. Død 3/6-43Barna: Bengta 18/8-25. Flytter til Jemshög i 1847.Hanna 22/9-28. Hun flytter ut i 45, men jeg er ikke sikker på hvor.Bengt 20/3-33.Lisa 21/3-35. Flytter til Gumløsa i 53, men kommer hjem igjen senere samme år. Sikkert vært en post som piga. Så i 58 reiser hun til Danmark, blir ikke så lenge der i 62 er hun igjen hjemme i Örkened, på plassen Tommaboda. Så finner jeg henne på Emibas, da feilskrevet med navnet Sissa, men det er henne. Da emigrerer hun til Tyskland den 27/4-1870 i fra Tommaboda hvor hun da var piga. Hun var ugift og reiste til Tyskland alene.Sven 13/10-37. Jeg finner han i 1880 tellingen på plassen Fjerlöf i Gumlösa. Han er da hemmansägare (eier av plassen). Gift med Elna Svensdotter f 1824 Råbelöv. Husforhøret viser så at hun var født 25/11-24, og at de to giftet seg 28/12-64. I tellingen 1890 finner jeg dem på samme plass, fortsatt ingen barn. Sven dør 6/4-98, og husforhøret viser at disse to ble barnløse.Inger 18/5-40. Hun flytter i 57 til plassen Lönsboda der hun var piga, i 59 flytter hun til Stenbrohult. I 1859 flytter hun fra Örkaned og står som utflyttet nr 14 det året, men jeg klarer ikke å få tak på hvor hun flytter dessverre. Ergerlig, for nå nærmer det seg jo tiden hvor hun og Nils snart gifter seg.Anna 19/8-44. Det virker som Anna slett ikke blir gammel. Det er ikke innført noen dødsdato, men hun er strøket ut igjen av forhøret ganske fort. Så jeg skulle tro at hun dør ikke så lenge etter at hun blir født.Nils J. Welander har jeg så langt ikke funnet noe om opphavet til.Men, i allefall så ble det jo noe. Alle stedsnavn som er nevnt her er i Kristianstads län.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Gunn-AnitaNå har jeg nettopp funnet i et hefte jeg har: Värmlandske antavlor 1-50, i antavla nr 49 finner jeg noe av det du lurer på.Der nevnes Johan August Velander, som kioskägare f 27/9-1876 i Långserud. Død i 1956. Gift med Emma Andersdotter f 2/7-1886 i Gillberga. Død 1912 Chicago, Usa. I antavlen nevnes en sønn og sønnens datter. Dette er for nytt til at jeg vil ta det med her. Om du sender meg mail kan du få det. Her er også navn og adresse på den som har sendt inn infoen.Om Johan Augusts foreldre, fremkommer ikke noe mer enn det vi vet. Foreldrene var jo Nils Johannesson Velander og Ingegerd Håkansdotter. Det fremkommer i antavlen også navnene og litt info om deres foreldre og besteforeldre i allefall.Infoen som fremkommer i antavlan er svært kortfattet, men man skulle jo tro at innsender har mer.Ut ifra denne infoen skal jeg greit klare å komme lenger, men du har kanskje vel så lyst til å kontakte innsender ? Det fremkommer at innsender av infoen har gjort dette arbeidet for en veninne av hans mor.Jeg gjør ikke noe mer med dette jeg, så kan du jo selv si noe om du vil forsøke å kontakte dem og utveksle informasjon, eller om du vil at vi her på forumet skal se om det er mulig å finne mer, og det er det sikkert.Min mail-adr er: alenehagen@hotmail.comJeg sender deg gjerne kopi av anetavlen.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Hei og takk for mye god hjelp. Jeg klarte nå å finne foreldrene til Nils J Welander. De het Johannes Pettersson 13/1 1808 f i Annerstad - Kronobergs Len - Skåne og Arna Johnsdotter 12/1 1814 f i Osby - Kristianstads len, Skåne.Fan dem på en svensk søkeside. Jeg fant ikke mer om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Hei. Nå er det en stund siden denne debatten gikk og imellom tiden har jeg forsøkt å finne mer selv. Det er jo slik vi lærer. Så nå sitter jeg med en del navn og datoer og lurer på noen ting: 1. Hvordan/hvorfor heter de plutselig Welander? 2. Faren til Nils Johannesson het Johannes Pettersson f.13/1 1808. Mangler det et navn på ham, f.eks. Welander? 3. Nå lurer jeg på om de aner for Nils Johannesson er riktige, som jeg har. Kan dere finne noe mer på dem? Mvh Gunn-Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen Gunn AnitaJeg kommer tilbake igjen jeg til mitt innlegg nr 19. Send meg en mail, så sender jeg deg kopi av antavlen.Jeg ser ut av den antavlen at Velander navnet dukker opp med smeden Nils Johannesson Velander f 9/11-37i Osby. Før han er det ikke brukt velander.Videre for Nils J. Velander ses rekken slik ut i flg antavlan:1 Johan August Velander (Nils og Ingrids sønn), kioskägare f 27/9-1876 Långserud, Kolsäter. Død 8/1-1956 Gilberga, Aspsäter. Gift med Emma Andersdotter f 2/7-1886 i Gilberga, Skog. Død 1912 Chicago IL, USA. (hennes aner har jeg ikke medtatt videre men de er med i antavlan)2 Smed Nils J. Velander 9/11-1837 Osby, hyltanstorp.3 Ingrid/Inger/Inggerd Håkansdotter 18/5-1840 Örkened, Ulvshult4 Johannes Pettersson, torpare og smed 13/1-1808 Annerstad Ambjørnstorp.5 Anna Jonsdotter 12/1-1813 Osby, Hylanstorp6 Håkan Svensson 3/7-1800 Örkened, Ulfshults torp. Gift 1/8-1830 med7 Ingeborg Johansdotter aug 1803 Jämshög, Rönnhult.8 Peter Kristiansson 17589 Johanna Svensdotter 176910 Sockensmed Jon Nilsson 29/4-1779 Osby, Hyltanstorp V.11 Bengta Jonsdotter 13/1-1779 Osby, Brunkelstorp12 Korporal og sockenskreddare Sven Gummesson 1763 Näsum13 Ingier Persdotter 6/3-1771 Örkened14 Jon Bengtsson15 ukjentDette er hentet fra antavlen. Jeg har skrevet av det som står i antavlen,d et er ikke mer som står om disse personene. Men i tillegg står det et barn og et barnebarn av Johan August Velander og Emma Andersdotter. Det synes jeg er for nytt til å ta med her.Som jeg sa antavlan er kortfattet og viktigst for deg vil sikkert være å komme i kontakt med innsenderen av all infoen. Kanskje dere har interessante ting å utveksle ?Har du forresten sett etter Velander navnet under smedslekter på anbytarforum? Lurer på om jeg har sett det der. Det skader i allefall ikke å ta en titt om du ikke allerede har gjort det. Se hva som evt finnes.Hilsen Anne Lene (mail adr i innl. 19)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Hei igjen og takk for god hjelp. Nå har jeg gått igjennom listen din av anetavlen og ser st jeg har funnet alle sammen bortsett fra de siste to. Der har jeg andre navn og lenger er jeg heller ikke kommet. Så jeg ble litt kry nå når jeg så at jeg faktisk har vært litt flink i min leting. Disse to siste navnene jeg har er da sikkert feil og ikke så rart da at jeg ikke kommer lenger. Har sendt deg e-post og det blir spennende å se anetavlen. Når det gjelder smedslekter på anbytarforum så har jeg ikke kikket der. Visste ikke om det temaet. Jeg skal kikke i kveld etter jobben og om du har lyst og tid blir jeg selvfølhelig glad for all hjelp. Mvh Gunn-Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.