Gå til innhold
Arkivverket

[#57548] Arnt Christophersen Ulvangen


Gjest Klaus Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Klaus Johnsen

I kirkebok for Vefsn fant jeg at Arnt Christophersen, Ulvangen, ble gift 26.juni 1825 med Maren Kirstina Nielsdatter, Ravnå. LenkeJeg har ikke funnet Maren døpt. Dersom faren var fra Ravnå, kunne en mulig kandidat være Nils Knudsen, født ca 1781. Som ugift er han på Ravnå i 1801. Han døde ifølge skifte ca 1807.Skifte etter Arnt Christophersen er i Ulvangen i 1851.Kjenner noen til foreldrene til Maren Kirstina ?Mvh Klaus Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Da enke Maren Christine Nilsdatter Ulvangen blir gift for 2. gang 12. juli 1857 i Stamnes kirke med Hans Andreas Hansen 34. år f. i Fagervik (hans far Hans Christian Mikkelsen) Står det at Maren er f. i Halsan Tjøtta far Nils Jacobsen.Jeg lurer på om foreldrene kan ha flyttet til Halsan, eller at hun er oppvokst der.Til Grethe Flood Maren hadde med Arent Christophersen 10 barn som jeg har funnet. I skifte etter maren er det nevnt 6 barn.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Jeg tror jeg har funnet ut av dette.Konfirmasjonen som Grethe nevner viser at foreldrene til denne Maren er Nils Isachsen (far Isach Bendigten Øvre Bjørnå) og Marit Nilsdatter fra Eiteråfjellet (skifte der i 1802). Maren oppgis her å være født 4.juni 1804. Se nr 16: LenkeNår Maren Kirstine Nilsdatter i Ulvangen gifter seg (2)12.juli 1857 i Stamnes med Hans Andreas Hansen fra Fagervika, oppgis hun å være 50 år. Hennes far: Nils Jacobsen, men det tror jeg er feil.Nils Isachsen som nevnt, har nok iallfall oppholdt seg i Vevelstad. Vi finner han i 2 skifter i Laksvatnet i 1815. Ei datter Maren Kierstina er oppført, født ca 1805. Jeg antar at det er hun som ble ble gift i Ulvangen.Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Det eneste som jeg er sikker på her er at Maren Christine Nilsdatter er f. i Tjøtta. Har prøvd å finne henne døpt, men ikke lyktes.Folketellinga 1875 er hun f. 1802 i Tjøtta og da Maren Christine Nilsdatter dør 14.mars 1886,gravlagt 10. april 1886, er hun født 1803 i Tjøtta.Hilse Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Når Karen Marie Nilsdatter - datter av Nils Isachsen Laksmarka - gifter seg 18.august 1839 med Ole Bendigtsen fra Oppland, er de begge på Halsen i Tjøtta. Se nr 18: LenkeNår Maren Christine Nilsdatter gifter seg (2)i 1857, jfr innlegg 5, står det at hun er født på Halsen i Tjøtta (ikke Halsan).Er dette bare et sammentreff, eller hadde begge tilknytning til Halsen på Tro ?Hilsen Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.