Gå til innhold
Arkivverket

[#57552] Tore Eriksen f p Kvarbergeie i 1824 Ringsaker


Gjest Roger Nystuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roger Nystuen

Erik Thomasen husmann på Kvarberg og hustru Kari Hansdatter fikk sønnen Tore Eriksen f på Kvarbergeie jun 1824. Hvem var foreldrene til Erik Thomasen og Kari Hansdatter?Erik kunne være fattig legd på Kolstad i 1801?Tore giftet seg med Kjersti Amundsdatter.Er det noen som kjenner hennes opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Ringsaker k.b. 1807-1811, s. 73: f. 28/6, dpt. 30/6 1811 Amund Ols. og Ane Jonsdtr øst. Ashla i Weldre: Kiersti. (Teksten er nokså utydelig.) I Ft. 1801 er det vel bare en Anne Jonsdtr som er aktuell (datter av husmann på Tande), men det forutsetter jo at 'din' Anne er fra Ringsaker. Amund er verre å plassere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Nystuen

Iver: Joda, samme folket. Inger-Berit: Takk for innspill som jeg skal se på. Dette er nemlig langt fra mitt område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Ringsaker k.b. 1837-50, s. 355, nr. 38: viet R.(ingsaker) 8/6 1842 Thore Eriksen, Unk. Tjdr., f. Qvarbergseie, nu nedre Viig, 18 år, og Kiersti Amundsdr., Tp., f. Stolpestadeie, nu nedre Viig, 28 år. Forlovere Ole Damstuen og Jens Simensen nedre Viig og med den siste som lysningsforlangende. Det stemmer ikke med Kjerstis alder og fødested oppgitt ved fødsel og vielse, men det kan kanskje forklares med at lysningsforlangeren ikke var brudgommen, men en som kanskje tok det litt på slump. Hennes alder ved vielsen stemmer heller ikke med alder ved Ft. 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Ringsaker k.b. 1807-1811 s. 120: Lysning 7/1, vielse 19/2 1810: Ung. Erik Tomess. Wensohl og Pige Kari Hansd. JønsrudE. i ??, forlovere Christofer Andstenss. Wenshol og Hans Eliass. JønsrudEier. Det er en mulighet at nr. 4873 i Ft. 1801 på Jønsrud er hennes far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Hvem Hans Eliasen er vet jeg ikke. Ragnhild hadde foreldre fra Fåberg og er vel fra nedre Bergseng. Se Brøttum bb. Om Inger-Berit Østby-Deglum har funnet de rette vet jeg ikke, men hun er av de beste, så får du ingen andre forslag, så ville jeg tro at dette er det nermeste du kommer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Hvis en ser på bosted som er oppgitt for Kari ved ekteskapsinngåelse, er det påfallende at hun bor på en husmannsplass, hvis hun ikke var datter der. Få husmenn hadde tjenere, men kunne selvfølgelig ha pleiebarn. Hun måtte jo være født i god tid før 1801 for å kunne gifte seg i 1810. Samtidig blir hun jo ganske gammel ved Tores fødsel, hvis det er den Kari som var 21 år i Ft. 1801. (Men en mor på 45 år var ikke uvanlig på den tid.) De andre ved samme navn kan vel passe bedre i alder, men,men.... Jeg har ikke funnet noen passende Kari Hansdtr ved en rask søking i Ringsaker k.b. Kanskje hun var utenbygds fra, kanskje i slekt med Ragnhild, som etter hva Thor Bøhmer sier hadde aner fra Fåberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Nystuen

Jeg takker for all nyttig informasjon om slekta! Men skulle det dukke opp mere informasjon, så blir jeg kjempeglad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.