Gå til innhold
Arkivverket

[#57558] Ulateig-Huset og Dovre


Gjest Kai M Kveum
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai M Kveum

Søker opplysninger om Marit Johannesdtr f.1764 (på Dombås?) Ole Johannesen Ulateig f. 1762 d. 1829 g.m. Marit Johannesdatter f. 1764 på Dombås, d. 1843 Husmann med jord. Huset ligger under Ulateig. Barn: 1. Johannes Olsen f.1788 2. Johannes Olsen, f. 1791 3. Kari Olsdtr f.1793, som er min forbindelse 4. Marit Olsdatter, f. 1796 Opplysningene over er hentet fra Bygdebok 3 for Lesja. At Marit muligens skal være fra Dombås har jeg fra Arne Amundgård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kristinn Hegna

Hei Kai,Du kan kanskje spesifisere litt nærmere hva slags type opplysninger du mangler og om du eventuelt har lett i de kildene som er tilgjengelige her på digitalarkivet?Til hjelp for andre som kan bidra legger jeg inn lenken til familien i FT1801 hvor Marit bor med mann og tre barn og svigermor på en husmannsplass under Ulateig: LenkeKristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Det er en Marit Johannesdatter født 1765 her Lenke (midt på høyre side), men hun er datter av Johannes Biolerud, og Bjølverud er en gård på Lesja, ikke Dombås, selvom det ikke er langt unna.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Ja, men det kan passe bra for meg.I Bygdebok for Lesja I, s.412, pkt.4-2 står det litt forkortet: Margrete, 1736-?, g.1761 m. Johannes Jons. frå Håmåren, Kvam. (Margrete er bruker av Søre Sør-Bjølverud) De fikk fem barn hvorav barn nr.1 er: Marit, 1765-?, kf. her 1782, elles ukjent. Dette kan selvfølgelig være samme Marit som er gift til Ulateig. Når det gjelder denne familien så er de borte fra Søre Sør-Bjølverud fra først i 1780-åra. Bemerkning bak barna er 'elles ukjent'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kristinn Hegna

Hei Kai, lenken virker ikke. Man må legge inn en 'permanent sidelenke' for at den skal vises for andre. Skriv 'lenke' i søkefeltet på debattforumet, så får du forklaring hvis du ikke er sikker på hvordan man gjør det. Kan se på det over helga.Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.