Gå til innhold
Arkivverket

[#57564] Hvem klarer å knekke denne nøtten?


Gjest Gunn-Anita Rysjedal
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Jeg har for et par måneder siden etterlyst Signy Loresdatter, født i Kinn- Urøen. Hun ble gift med Konrad (Conrad?) Larsen. Om hun ble gift i bergen vet jeg ikke men det var iallefall der hun døde. Det er blitt fortalt at hun døde på Haukeland Sykehus i Bergen hvor hun lå isolert i en kjeller med ukjent /smittsom sykdom. Dette var omkring 1928 - 1929 er det antatt. For hennes yngste barn er født i 1928 og han var ca 1 år da moren døde. Etter innleggelsen på Haukeland er det ingen som har sett henne eller vet hvor hun ble av. Statsarkivet og byarkivet i Bergen har ikke klart å finne ut av dette mysteriet. Men kanskje noen her inne på forumet klarer denne? Av barna hennes er det bl.a. Wiktor Bernhard og Lillian. Begge disse barna ble bortsendt til gårder på Voss. Wiktor Bernhard kom til en familie på Bulken - Voss. Der ble han misshandlet i alle de årene han bodde der til han rømte til bergen og hyret inn på en båt da han var 14 år gammel. Lillian kom på en gård tilhørende Bulken-distriktet men lenger opp i fjellene. Wiktor Bernhard er i dag over 80 år og har hele sitt liv snakket om moren sin og hvor hun ble av. Finner vi ut av dette ønsker han å komme i hennes grav om den skulle finnes. Iallefal gravplassen/kirkesoknet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er sikkert et skudd i blinde, men jeg føler meg ikke sikker på at hun døde rundt 1929. Om så var at hun døde på sykehuset, burde dødsfallet helt klart ha vært å finne.Det dør i alle fall kun en Sign(i)y Larsen i Bergen 1912-1972 og det er hun som dør her i 1950.LenkeJeg ville i alle fall fått sjekket det dødsfallet for om mulig å utelukke damen.Når ble forøvrig eldste barn født, og vet du eventuelt hvor? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Denne damen er sjekket ut for lenge siden. Hennes yngste barn er : Wiktor Bernhard Larsen født 30 august 1928. Hvet ikke om han ble født i bergen. Muligens i Kinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Henne eldste barn vet jeg ikke hvem er eller hvor han ble født. Jeg kom på at en av brødrene het Helmic, døde i Bergen for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Har lang erfaring med at slike historier endrer seg noe over tid.Dette er bare en løs tanke, men la oss nå si at historien egentlig er slik at moren var isolert med en smittsom sykdom på et sykehus.Den som hørte dette koblet sykehus med Haukeland (kanskje siden dette var det eneste sykehuset vedkommende kjente til) og så siden koblet isolasjon med kjeller..... det er jo ikke helt utenkelig.Det nærmeste som faller meg inn er at moren ble isolert på et av tuberkulosesanatoriene på vestlandet.... Og dem var det jo en del av.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Ja, du sier noe der. Har vert innom denne tanken selv. Men hennes yngste sønn Wiktor Husker han ble fortalt i yngre dager hvordan moren lå på haukeland og at den siste i familien som snakket med henne var snakket gjennom et kjellervindu til henne. Da var hun veldig syk og isolert. Ja det er en kjennsgjerning at historiene endrer seg over tid og her er det snakk om en del år tilbake. Men, jeg vet ikke. Dette har vært så utrolig vanskelig å finne ut av og det er noen år siden første gang jeg begynte å lete. Da kontaktet jeg samtlige kirkekontorer i Hele Bergen og de lette i år framover og bakover. Ingen hadde noe på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Men hvor bodde hennes ektemann og de små barna da hun døde? Det er vel sannsynlig at det er i dette sognet hun også ble begravet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Jeg vet ikke om de bodde i Bergen eller om de bodde i Kinn da hun døde eller når hun var gift og fikk barn. Jeg vet at mannen hennes Konrad bodde i bergen fordi barna kontaktet ham etterhvert som de vokste opp. Da bodde han i Bergen, jeg mener å ha hørt han bodde på Gyldenpris men er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Legger ved lenke som vedgâr samme person slik at folk ikke leter to ganger samme sted-:) Lenke55822: 'Hvor ble Signy Loressen av?'mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Nå begynner jeg virkelig å lure. I kirkeboken mener jeg å ha sett at hun er døpt Signy Oline. Hun her er ikke sjekket ut. Kan du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Hun her døde jo i 1951. Da må det i så fall være litt løgner og underlige historier rundt hennes fravær og forsvinning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli
LenkeLepra er det samme som spedalskhet, og disse pasientene ble holdt 'innesperret' på forskjellige sykehus. Jeg har funnet noen av 'mine' der.Marianne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Nå vet jeg litt mer: Wiktor var 4-5 år da hun ble begravet. Han sier han var i hennes begravelse. Mener hun ble begravet på Solheim kirkeplass, dette er han ike helt sikker på. Kanskje han mener det på grunn av disse gjerdene rund gravplassen, men de samme gjerdene finnes på gravplassen ved haukeland sykehus.Han mener det var om sommeren fordi han husker at det var sol og veldig varmt. De var 6 søsken. Barna ble plassert på forskjellige barnehjem før de ble plassert på gårder. Den ene broren Konrad ble plassert i Urøen i Kinn. Far het Lotfred Johannes Mandlius Larsen. De ble sannsynligvis gift i Bergen , da de traff hverandre der.Da hun ble innlagt på sykehuset ble hjemmet deres stengt av og desinfisert. Henne søster var å besøkte henne på gamle haukeland sykehus og det er hun som har fortalt at moren lå bak vindu med sprinkler. Hun måtte bøye seg ned for å kunne snakke med henne. Moren ba henne da om å ta vare på barna hennes.Søsteren het Emilie. Familien bodde på gyldenpris - Gyldenprisveien - Bergen. Sønnen Wiktor spør seg i dag om de faktisk ble gift? De var svært fattige og bryllup var dyrt også den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

En Johannes L. M. Larsen døde 12.12.1967 i Løvstakkv. nr.29. Det kunne kanskje være en ide å sjekke det dødsfallet. Med så mange fornavn å holestyr på som Lotfred Johannes Mandius er det jo fort gjort å stokke om på rekkefølgen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Signy ble konfirmert 20.09.1908 i Kinn. Se post nr.11.Lenke Jeg tar dette med i et forsøk på å nøste bevegelsene hennes fra Kinn og til Bergen. Nå vet vi i det minste at hun fortsatt var hjemme hos foreldrene i1908. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.