Gå til innhold
Arkivverket

[#57570] Andreas Siegfriedsøn Hurdal


Gjest Ole-Jacob Jorsett
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole-Jacob Jorsett

Andreas Siegfriedsøn blir utlagt som far til en tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-oldemor av meg i Hurdal 1782 - men denne mannen kan jeg ikke finne noe om. Kirkebøker for Hurdal stopper der og Eidsvolls er brent.. FT 1801 finnes han ikke. Noen tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Barnefaren må nok være glassblåseren Andreas Ledel, sønn av den tyske glassblåseren Sigfried Ledel.Han flyttet til Biri glassverk, og du kan finne ham der ved folketellinga i 1801.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f10525&gardpostnr=67&merk=67#ovre>LenkeAndreas var født i Eiker (Nøstetangen glassverk) i 1758. Han arbeidet også noen år ved Göteborgs glasbruk.Mer om Sigfried Ledel finner du her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-jacob Jorsett

hei Anne - takk for lenke til Biri. Morsomt å se at de to er gift - Andreas og Mari - de fikk i 1782 et uekte barn; Anne Margrete, som ble 'adoptert' av familien Schacht på Hurdal Værk, der de begge tydeligvis arbeidet. Anne Margrete ble mor til Marie Wilhelmine som giftet seg til gården Rødsrud i Hurdal og ble stammor til en hel bunt - og meg. Men at de to siden ble gift er jo morsomt - hvem som er mor til barnebarnet på 2 år er jo en liten oppgave...kanskje det er 'min' Anne Margrete..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Hei!Beklager, Ole-Jacob, men her er du inne på galt spor. Din Anne Margrete er født i Aker i 1781, ikke 1782 i Hurdal. Andreas Ledel kan du stryke fra anetreet ditt.Jeg er etterkommer etter Anne Margretes sønn Vilhelm Henrik, så vi er i slekt.For å spare deg for mer bortkastet arbeid, bør du lese dette:[url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=19826&sok=schac&startnr=&antall=&spraak=&nr=4&antinnlegg=3#anker>Lenkeog dette:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Jacob Jorsett

Ja slik er livet - min Marie Wilhelmina var datter av Anne Margrete og Ole Larsen; at han dro til Kr.ania og fant en annen Anne Margrete når han hadde en i nærheten kunne jeg ikke vite,,, det passet jo perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Nå er det vel ukjent hvor Ole Larssen var fra? Han og Anne Margrete giftet seg i Garnisonsmenigheten i 1804. Ingenting peker mot at han var Hurdal, slik du antyder i (5).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Jacob Jorsett

Ole Larsen var sønn av Lars Jørgensen på Rødsrud i Hudal, underofficer, født 1771. Ifølge mine kilder. Finnes FT 1801 på Røsserud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Beklager igjen, Ole-Jacob, men her er du inne på galt spor nok en gang. Du må nok stryke Lars Jørgensen også.Du ser at Ole Larsen på Røsrud var gift i 1801-tellinga med Marte Olsdatter. Vielsen i Hurdal 20. februar 1800: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7667&idx_id=7667&uid=ny&idx_side=-107>Lenke (nederst på høyre side). Hurdal bygdebok (av Olav Tveter), s. 150, viser at Ola Larsen var br. av Søstun Røsrud 1806-1826.Da 'din' Ole Larsen ble trolovet i Garnisonsmenigheten i 1803 (gift i 1804) står det klart og tydelig at han var ungkar: Lenke (høyre side) og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.