Gå til innhold
Arkivverket

[#57571] Mathias Halvorsen, f. Drammen ? ca 1801, gift Svendborg Danmark ca 1834?


Gjest Paul Thode
 Del

Recommended Posts

Gjest Paul Thode

Hei. Er det noen som savner en Mathias Halvorsen som i følge dansk familie skal være født i Drammen ca. 1801. Har lett gjennom kirkebøkene for områdene i nåværende Drammen(Bragernes, Strømsø, Tangen og Skoger)Han finnes igjen i dansk folketelling fra 1845 i Svendborg amt. Han er her oppgitt å komme fra Dramen. Han er da gift med Maren Hansdatter og er 46 år. Hun er 34. De er oppgitt til å ha 5 barn. Den første Hans Christian er født i august 1833. Morens navn står foran farens. Altså ugift? Ved neste fødsel i 1838 står farens først. Altså gift? Iallefall gift i 1845.mvh Paul Thode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, jeg kjenner ikke til han du leiter etter, men har du prøvd å se i kirkebøkene for Eiker og Lier? Nabokommuner til Drammen, og mange liunger og eikerværinger har nok blitt oppfattet som drammensere, ja.....vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei.Takker for svaret. Nei, jeg har ikke sjekket rundt i Eiker og Lier, men det må vel bli neste omgang.Jeg har bare funnet 1 Mathias Halvorsen i Lardal i 1801-tellingen. Han er født ca 1797 av foreldrene Halvor Mathiasen og Gunnild Jacobsdatter. Finner han ikke i 1865-tellingen, men det kan jo skyldes for eks. navnebytte eller at han er død.Folketellingen for Gudberg i Svendborg Amt fører han opp som:Mathias Halvorsen, 46 år, gift, huusmand, fødested Dramen, og hun somMaren Hansdatter, 34 år, gift, hans kone, og født i Oure sogn i Svendborg Amt.Etterkommere er siden kommet tilbake til Drammen uten å ha vært klar over dette.Takk så langt.Paul Thode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, ifølge FS, døpte Halvor Nilsen og Kirstine Mathiasdatter sønnen Mathias i Eiker 26. november 1797. Har ikke sjekket kirkeboka, men finner foreldre og barn, inkl. Matthias, på Krogstad i Eger (0624) i 1801-tellingen. Han er fire år - mulig kandidat???Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei.Ja, her var det jo muligheter. Den har jeg oversett. Skal sjekke kirkeboken nærmere.Håpet mitt var jo at en eller annen der ute manglet en vidreføring på Mathias Halvorsen eller kanskje tilogmed hadde fulgt han til Danmark. Men vi får se.Hans første sønn i Danmark het riktignok Hans Kristian, f. 1833(moren står først i kirkeboken, ugift?) i Tvede sogn i Svendborg, mens hans første datter het Kristine(faren først i kirkeboken, gift?), f. 1838 og andre sønn Nils, f. 1840(utvandret til USA ca 1866).Ellers, Bodil, f. 1842, Karen, f. 1844, Hanne, f. 1846, Henrik, f. 1850 og en ny Bodil, f. 1856, alle untatt førstemann er født i Gudbjerg sogn, Svendborg Amt. (Jeg har sjekket i 'arkivalieronline')Nå regner jeg med at den danske familien sjekker giftermålet i Gudbjerg som må ha funnet sted ca 1837 i flg. notater på Family search(IGI). Her gifter en Mathius Halvorsen i 1837 i Gudbjerg sogn seg med Maren Hansdatter. Fødselsdatoene deres som oppgies, stemmer overhode ikke, iallefall ikke med de oppgitt i folketellingen 1845.Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei, og takk for hjelpen så langt.Veldig mye tyder på at det er riktig person. Han fikk jo en bror Haagen også.Finner han ikke som konfirmert i området innenfor vanlig tid. Kan heller ikke finne han eller foreldrene som døde i Eiker. Selvfølgelig kan han ha flyttet til andre deler av landet.Men, i Svendborg blir Mathias Halvorsen vaksinert 1814.04.02 og i Langaa i Svendborg i Danmark blir en med det navnet konfirmert i 1814 uten de vanlige data om foreldre eller alder. Arkivet i Svendborg oppgir i en annen sammenheng at han var født i Drammen i 1799, så nå nærmer det seg 1797 og han som ble født i Eiker.Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Halvor Nilsen kalles soldat og snekker og har tilnavnet Land når han døper barn på Eiker og når han vies på Bragernes i Drammen i 1793 til Kirstine Mathiasdatter.Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Bragernes, Ministerialbok nr. I 6 (1782-1814), Ekteviede 1793, side 26-27. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei .Takker så meget for informasjonen om både vielsen og skiftet. Hadde ikke sett for meg gifte i Bragernes for så og flytte til Eiker. Flyttestrømmen gikk vel gjerne andre veien.Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.