Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Jon Anders Holtan

[#57572] Seilskutekaptein Hans Peter Gundrosen fra Østfold - hvor ble han av?

Recommended Posts

Gjest Jon Anders Holtan

Skibsfører Hans Peter Gundrosen var far til Johanne Marie Gundrosen, født 27. juli 1879 på Frydenberg, Glemmen (nå Fredrikstad). Ved hennes konfirmasjon i 1894 bodde familien på samme sted.Den eneste Hans Gundros. som har omtrent riktig alder i Østfold i 1865-folketellinga, er en som bor på Næs i Tune kommune. Hans far er Gundro Nilsen, husmann. Hans mor er Marthe Andersdatter, født i Glemmen. I Tunes kirkebok (Ministerialbok 1842-46) blant døpte i 1845 (s. 64) finner vi den samme Hans, og han heter til overmål Hans Peter. Foreldrene er de samme som i folketellinga. Dåpsdatoen er 27. juli, mens fødselsdatoen (noe utydelig) ser ut til å være 29. juli - det må jo være feil. Foreldrene er Arbeidsmand Gundroe Nielsen paa Evje og Husfrue Marthe Andersdatter. I Ministeralboka for 1859-63 (s. 131) finner vi igjen Hans Peter blant de konfirmerte 'Trinitatis søndag i Tune kirke 1860' , og her ser fødselen ut til å være 23. juli 1845. Farens navn er skrevet Gundro.Hans Peter var gift med Johanne Kristiansdatter, født 1840 på Rovang i Råde.Mine spørsmål: 1. Nøyaktig fødselsdato for Hans Peter Gundrosen? 2. Nøyaktig dato for Hans Peters konfirmasjon? 3. Når og hvor giftet Hans Peter seg med Johanne? 4. Hvor er Hans Peter og familien i FT 1900? 5. Fikk de flere barn enn nevnte Johanne Marie? 6. Når døde Hans Peter? 7. Informasjon om båter han arbeidet på - han var seilskutekaptein?Generelt er jeg interessert i mer informasjon om denne familien.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Dåpen til Johanne Marie, nederst på siden Lenke Og der står det at Hans Peter Gunrosen var født i 1845 og kona i 1841.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Hans Peter født 23/7 og døpt 27/7 1845, foreldre Gundroe Nielsen Evje og h. Marthe Andersdt. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=453&idx_id=453&uid=ny&idx_side=-69>LenkeHans Peter f. 23/7 1845 Evje, Gundro Nielsen og Marthe Andersdt. konf. i Tune krk. søndag 3/6 1860 (Trinitatis søndag). http://www.morchslaegt.dk/bauers/kal_18s.htm Konf.nr.29

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Egil Glørud

Hei!Fødselsdatoen også ved dåpen: 23. - men da var han bare 4 dager ved dåp ... Kanskje en skrivefeil for juni .... ? Riktignok var jo regelen i riktig gamle dager at barnet skulle døpes innen 8 (eller kanskje var det 14) dager?, men det ble jo etter hvert vanlig å vente litt mer med døpingen.Trefoldighets (trinitatis) søndag i 1860 var 3. juni.mvh Egil G.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Liv S. Hansen

Hans Peter Gundrosen født i Glemmen 1845, fikk skipperbevis 1877, eide fra 1887 et par skonnerter, 'Frode' og 'Lärkan'. Han hadde som kaptein og på vegne av et aksjeselselskap kjøpt den siste i Frhald i 1896 for 10 000 kr. Han var hovedreder og skipper ombord i 'Lärkan' til sin død våren 1900.Det står mer om han i boka 'Fredrikstadskuter på de syv hav' av Knut W. Engebretsen.Liv

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Dødsfallet til Hans Peter, nr. 36 Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Uten resultat har jeg sett gjennom følgende kirkebøker etter vielsen 1870-79: Råde, Tune, Sarpsborg og 1871-79 Glemmen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Anders Holtan

Dette var flott! Fantastisk at det er noen som både vil og kan hjelpe. Tusen takk til både Berit, Liv og Egil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lill Hansen

HeiDa Johanne giftet seg i 1903 var den ene forloveren broren Karl Marentius. Fant ham i ft 1900 Glemmen. Ved hans dåp 1/1 1873 er det notert når foreldrene giftet seg: 17/12-69 Glemmen.Mvh Lill

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Jeg har sjekket fødte i Glemmen 1869-29/10 1871 uten å finne noen barn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Anders Holtan

Dette er jo strålende! Jeg kan bekrefte at det er riktig FT 1900, for Marie, som er oppgitt som lærerinde ved privat skole, var nemlig tysklærer. Men hvilken skole det var, vet jeg ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Egil Glørud

&funnenrJohanne Kristiansdatter hos sin bror læreren (han var vel hennes forlover?), i Fr.stad, 1865:LenkeMen hennes dåp finner jeg ikke. Regner med at det er klokkeren som har rett ang. alder ved vielsen. Klokkerboken er jo her mer informativ også enn mini.boken,Egil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Egil Glørud

Feil i peker, prøver igjen:LenkeJohanne er pers. nr. 3075 på Frydenberg i Glemmen.Egil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Egil Glørud

A propos fam. Kristiansen på Frydenberg i 1865: Artig å lese at skoleholderen - ved siden av skolen - holder 1 Svin og setter 1 tønne poteter, mens søsteren som gaar i Sylære har 1 Får!Egil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Anders Holtan

Takk for enda mer fin hjelp! Jeg har fått svar på alle mine spørsmål og mer til. Jeg tillater meg likevel å be om hjelp med enda ett spørsmål. Det gjelder Hans Peters død, innlegg (6). Jeg strever med håndskrifta ang dødsårsaken, min tolkning er denne: 'Blodsvulst efter et Slag af ... Ulykkestilf.' Kan noen hjelpe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Jeg klarer heller ikke å lese dødsårsaken. Bare den første delen som du også har klart. Dødsfall nr. 36 i klokkerboka, men der står det ingen ting om årsaken. Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Egil Glørud

'Blodsvulst efter et Slag af Rattet. Ulykkestilf.'

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Anders Holtan

Takk for tydehjelp!En annen artighet: Folketellinga i (1) oppgir at Hans Peters far Gundro Nilsen skulle være født i Tune i 1809.I kirkeboka finner jeg en slik Gundro Nilsen født høsten 1809 - det rare er at den er ført to ganger, både under kirkeåret 1809 og kirkeåret 1810. Noe slikt kan jeg ikke huske å ha støtt på før.Kildeinformasjon: Østfold fylke, Tune, Ministerialbok nr. 4 (1797-1815), Fødte og døpte 1810, side 181-182. Permanent sidelenke: Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Han ble vel døpt i kirkeåret 1810 og i kalenderåret 1809. Ser ut til at det har kommet ny prest da, og kanskje han har rettet opp feilen ved å skrive det på nytt. Men gamlepresten skrev født 17 og nypresten har skrevet 19.Kanskje de ikke var enige om når det nye kirkeåret starta, eller kanskje gamlepresten brukte fødselsdatoen som grunnlag for kirkeåret. Det blir mye dersom her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Anders Holtan

Ja, jeg er enig i resonnementet ditt. Men det blir ikke mindre rart av at dåpsdatoen oppgis til 26. oktober 1809 når han konfirmeres (nr 7 på lista):Kildeinformasjon: Østfold fylke, Tune, Ministerialbok nr. 6 (1823-1831), Konfirmerte menn 1826, side 394-395. Permanent sidelenke: LenkeSlutten av oktober er vel ikke i begynnelsen av kirkeåret, og var det vel heller ikke for 200 år siden?Såvidt jeg forstår begge dåpsangivelsene (20), er de to prestene dog enige om at han ble født i november, så vidt jeg kan lese.Kanskje ingen stor sak, dette. Men det er rart det skal ha vært så vanskelig å bli enige om en fødsels- og dåpsdato.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.