Gå til innhold
Arkivverket

[#57574] Fanteregister ?


Gjest Jan Holm Thomsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Holm Thomsen

HeiVil nogen have ulejlighed med at fortælle os hvad dette begreb dækker ?Vi har netop fundet én oplysning (mere) om en af vore slægtninge: Anna Petronelle Holm, født Tordenskjold: der står i denne oplysning kun om en database: Fanteregister 1845 ?Kan nogen hjælpe os - også med om man kan søge databasen på internettet ?På forhånd tak.Med venlig hilsenJan Holm ThomsenHobro, DK, Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Beck-Andersen

Hei! Kanskje noen som er gode på å lage lenke kan hjelpe deg....men prøv disnorge.no, klikk videre på 'genealogiske ressurser' og deretter på 'slektshistoriske kilder', så finner du 'Fantefortegnelsen' for hhv 1845 og 1862 nede på siden.Dette er en fortegnelse over bl.a omstreifere, reisende, tatere, romanifolk.mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Holm Thomsen

Hei GeirTak for dit svar.Jeg regner med at finde ud af din vejledning, selvom det ikke er så længe siden vi er begyndt på slektsforskning.Jeg har meldt mig ind i DIS-Norge.Tak.Ha' det !MvhJan Holm Thomsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Holm Thomsen

Hei GeirNår jeg følger dine gode anvisninger og til sidst trykker på Fanteregister 1845 ser der ud til at der kommer en telling frem vedrørende 1842, hvor jeg ikke umidelbart kan finde vores slægtning.Anna Petronella var gift med vores stamfaders broder: Bernt Heide Holm som døde i Kristiansand som overtoldbetjent i 1841, hvor de havde 3 børn.MvhJan Holm Thomsen Hobro, DK Danmar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Beck-Andersen

God kveld igjen! Family Search viser Anna Petronelle Tordenskjold f. 14.05.1788 i Kristiania, Akershus, og gift med Bernt Heide Holm. En Anna P. T. er født 14.03.1788 i Kristiansund, Møre og Romsdal. Uvisst om det kan være den samme.mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Beck-Andersen

Hun er den samme! Hennes far er Johan Christopher Wessel Tordenskjold. Gå inn på Family Search, søk på Anna Tordenskjold og klikk videre, så får du opp flere aner. Navnet hennes er nevnt flere ganger på siden. Husk bare å være litt skeptisk til FS, som jo også kun er en sekundærkilde. Lykke til! Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Holm Thomsen

Hei GeirTak for dine svar, som jeg kan følge dig i, men det der har affødt mit spørgsmål er, at de oplysninger vi har hidtil har fundet omAnna Petronella indskrænker sig til fødselstids-punktet og vielsen med vores stamfader's bror, Bernt Heide Holm, som var undertoldbetjent i Trondhjem fra ca. 1822 til 1839, hvorefter han kommer til Kristiansand og tiltræder som overtoldbetjent i 1840, og dør her i 1841.Af skifteprotokollen fra Kristiansand fremgår at enken Anna Petronella var arving sammen med den ældste datter Marianna Susanna (som kommer til Hedmark) samt sønnen Horatio Tordenskjold (som kommer til Bragernes.Disse to har vi efterhånden fået stykket en del oplysninger sammen om, og har godt styr på dem.)- Om den yngste datter, Johanne Bernhardine 12 år, som også er opført som arving: ved vi kun at hun er født 4/2-1830 i Trondhjem og konfir-meret 4/10-1846 i Kristiansand.Men ellers har vi først i dag fundet noget om Anna på Fanteregisteret, så det er måske ikke undeligt hvis hun er søgt ud på 'landevejen'.MvhJanNB er det nok til at fortå en dansk beskrivelse ?Eftersom Johanne Bernhardine er konfirmeret i Kristiansand forestillede vi os at Anna Petronelle også opholdt sig her.MvhJanNB har du- eller nogen - mulighed for at bekræfte at det af Fanteregisteret af 1845 at Anna Petronelle skulle fremgå heraf ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Beck-Andersen

Hei igjen! Dansk beskrivelse er intet problem. Jeg har dessverre ikke kompetanse\kunnskap nok til å si noe mer om Fanteregisteret. I FS finner jeg heller ikke ut noe mer om Johanna Bernhardine. Håper andre kan hjelpe deg. mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Holm Thomsen

Hei Jan Peter WiborgTak for dit svar.Jeg har bl.a været inde på: http://www.lor.no/slektsforum.htm, og under Eilert Sundt er jeg gået ind under Fantetellinger 1845, men de viser sig at vedrøre 1842, hvor jeg ikke umiddelbart kan finde Anna Petronelle.Og eftersom det lille spor jeg har fundet vedrørende Anna Petronelle efter 1841 - via søgning i DA, i alle databasene som kommer op med at hun skulle være i Fanteregister fra 1845, forestiller jeg mig at der måske findes et sådant.Med venlig hilsenJan Holm Thomsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Det er vel utenkelig at Anne Patronelle Tordensjold, gift med tolloverbetjent Holm, var av reisendeslekt og oppført i fantefortegnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Jeg slutter meg til forrige innlegg. Det virker svært usannsynlig. Forøvrig ligger fantetellingen for 1845 også på Digitalarkivet. Her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.