Gå til innhold
Arkivverket

[#57577] Dorthea Olsdatter Vanvik


Gjest Kjersti Olea Wilmann
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjersti Olea Wilmann

Er det noen som vet noe om Dorthea Olsdatter Vanvik f. 1866? Hun fikk minst 3 barn utenfor ekteskap, bl.a. min oldefar Ole Gerhard Wilmann f. 2. Juni 1897, Leinstrand Sør-Trøndelag fylke, Leinstrand, Ministerialbok nr. 613A01 (1887-1906), Døde og begravede 1900, side 172 .Far til Ole er Sivert Andersen Vilmann f. 17. mai 1866, Liaamo i Ørkedalen. De var aldri gift. Usikker på hvor hun er født, men Leinstrand, Vanvik, Hegstadtrø kan være muligheter. Hun var tjenestepike og sypike, bl.a. i Trondheim.Finner en Dorthea Olsen i Trondheim i 1975-tellingen [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f71601&gardpostnr=1078&personpostnr=14851&merk=14851#ovre>Lenke . Får ikke etternavnet til å steme med farens fornavn (Christian).Finner også en Dorthea Vanvik i 1900-tellingen for Leinstranden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti Olea Wlmann

Jeg la forresten inn et tema om Dorthea Olsdatter Vanviks sønn, Ole Gerhard Vilmann, nr. 57405 hvis noen vil se det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Tror din Dorthea kan være denne damen som er født i 1867,i Leksvik:Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Stranda i Leksvik, Ministerialbok nr. 701A09 /2 (1864-1882), Fødte og døpte 1867, side 116. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16984&idx_id=16984&uid=ny&idx_side=-9>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDette er vel Dorthea Olsdatter Vanvik ved 1900 tellingen.Det står at hun er født 1867,Leksvik:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti Olea Wlmann

Kan noen tyde teksten i denne kirkeboka? Ser det står Dorothea, og fars navn muligens Ola Larsen...Datoen for født? Vil tro at Dorthea ikke er datter av Ole og Serine Kloksten siden hun står oppført som 'enslig logerende'? I kirkeboka ser jeg andre navn enn disse to oppført som foreldrene (men som sagt,-vanskelig å tyde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Kjersti! Angående dåpen i innlegg 3,Dorthea Olsdatter: Nr 15,Født 11 april,døpt 30 juni 1867,Dorthea. Tror det står Inderst Ola Larsen og Gurine Larsdatter på foreldrene.Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Hei,Dorthea var født 11 apr 1867 på Vanvik østre bortistu 114/2 i Leksvikstranden Hennes foreldre var Ole Larsen Bestvold født 21 mar 1808 på Bestvolden (Dyrendal) 14/13 i Rissa, død 21 jul 1885 på Vanvik østre Gift 7 sep 1862 i Hindrem kirke med Karen Gurine Larsdtr Tomlingen født 5 okt 1824 på Tomlingen (Hjalmerås) 57/2 i Rissa, død 29 mai 1899 på Sagfjæren (Vanvik) Karen Gurine har aner tilbake til de eldste brukerne på Trang og Hårsaker i Stadsbygd, du er således i slekt med veldig mange trøndere, meg selv inkludert. mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Kjersti! Her vil du finne Karen Gurine Larsdatter Tomlingen,i basen til Dennis Haarsager,USA. I denne basen har jeg også mye slekt,via min farmor Olise Isaksdatter Dyrendal. LenkeMvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti Olea Wlmann

Tusen takk for hjelpen begge to! Jeg har lett og lett og ikke funnet noe som helst om Dorthea/ hennes aner, kjempeflott å få så god hjelp! Finnes disse i folketellingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Her er Ole Larsen og Karen Gurine Larsdatter i tellingen 1865,på Vanvig østre.Står som nr 57 og 58 på lista.De har da tre barn boende hos seg.Nr 59,60 og 61.Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Karen Gurina's far het: Lars Hybertsen Trang,født 1792. Hans far het Hybert Hybertsen Grønning,døpt 1759. Hans far het Hybert Hybertsen Røberg,født 1726. Hans far het Hybert Alexandersen,født 1694,North Friesland,Dutchy of Schleswig. LenkeAnn-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.