Gå til innhold
Arkivverket

[#57578] Pauline M. Eliasdatr. f.ca. 1838, Bremvog, Hitra; Hennes vielse.


Gjest Gunnar Andre Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Andre Myhre

Pauline Margrete Eliasdtr. Heggelund,født ca. 1838 på gården Bremvog, Hitra giftet seg med Kristian Bersvendsen f.1844 Hitra, sansynligvis på Dolm, Hitra rundt 1869 da deres 1ste sønn Samuel ble født i 1869. Jeg har prøvd å sett i kirkebøkene for Dolm og Fillan men kan ikke finne vielsen. Intresert også i Kristians opphav, sammen med vielse. Disse kom til Trondheim etter hvert(1869-1871)og deres barn Kristian Adolf ble gift med min oldemors søster. Dette er kjent. Andre opplysninger motas med takk.Gunnar Andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Kristinn.Takk for svaret. Den kirkeboken var ikke god å lese men jeg tror jeg fikk med meg essensen i hva som sto der. Det var ut ifra Samuels dåp at jeg regnet med at de ble gift der ute. Skal sjekke i byen om de ble gift her.Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei.Har faktisk funnet vielsen og den var selvfølgelig i KRISTIANSUND med sine flotte kirkebøker. Lysning; 12-19-26 juli, og da er vell dato 26.07.1868. Men far til Kristian volder problemet: Bersvend fra Romsdal. Den hjalp meg veldig.!!!!Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Tja Bersvend ser ut til å være relativt vanlig i Nesset i Romsdal på den tida,så det er kanskje dit du skal?Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

På en annen side.Det finnes en Bersvend Johnsen (48 år) som er forpakter på Strand i FT 1865.Han kommer fra nettopp Nesset i Romsdal.Det kan være en forbindelse her. Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Mulig det er fødselen og dåp her. men kan noen tyde dette da?LenkeDette kan være Kristian???? Nr.83.f.4/6-43,d.25/6-43. men hva mer?Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Det jeg klarer å lese ut av dette er at barnet er uægte og at moren er Gjertina Kristoffersdatter Dolm?Men om dette er den rette,er ikke lett å si.KB fra Hitra er ikke plagsomt enkle å tyde.Særdeles utydelige.Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Uff, den siste lenken ble feil... Her er riktig Lenke . En av barna er født i Nes, de andre på Tingvoll, men hvordan rimer det med at Kristian som er ett år eldre er døpt på Hitra?Ved dåpen til den Kristian i 1843, er det morens eller farens 2/3 leiermål med forskjellige personer? Skriften er svært vanskelig å tyde... K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Bersvend Johnsen og Margrethe Eriksdatter som bor på Hitra i 1865 gifter seg på Nes i 1844: Lenke .Kan det være ham?K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Vel... Det er kanskje ikke så usannsynlig, for her får giftmand Bersvend Johnsen Harholdt en uekte sønn Peder med pigen Ingeborg Olsdatter i juli 1844 på Nesset: (Møre og Romsdal fylke, Nesset, Ministerialbok nr. 551A04) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16038&idx_id=16038&uid=ny&idx_side=-72>Lenke - og det er hans andre barn utenfor ekteskap....og i november samme år får samme Bersvend Johnsen Harholdt sønnen John med sin kone Margrete Eriksdatter (Hovig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Ja, han får til og med en uekte sønn Peder med sin senere kone Margrethe Eriksdatter allerede i 1842 Lenke (nederst på siden). Men presten går nok surr i tellingen etterhvert for allerede her står det at det er begges andre leiermål, altså uekte barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

jeg vet ikke om dette kan være hans første: Lenke en datter Sigri i november 1837.Vel å merke er det vel ikke etablert at det er denne mannen som er far til Kristian - selvom han er interessant å følge :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Har på følelsen at nøkkelen kan ligge i Kristians konfirmasjon, men den har jeg ikke funnet på Hitra.Her er den mulige halvbroren Johns konfirmasjon LenkeK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Her er Christians konfirmasjon i 1861 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2377&idx_id=2377&uid=ny&idx_side=-260>LenkeMen desverre står det ikke etternavnet til bersvend her heller. Bersvend Johansen fra Nesset hadde da allerede bosatt seg på Hitra. Er det grunnen til at etternavnet ikke er oppgitt, eler tyder det tvert i mot på at det er en annen Bersvend fra Romsdal?Morens navn ser ut til å være Kristine Christoffersdatter her.Og ved konfirmasjonen er vaksinasjonen opgitt til 12/10 1850 - men den Christian som er 7 år og vaksinert den datoen står oppført under samme far som de foregående barna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Dag og Kristinn.Jeg har Nesset bøkene så dette kan jeg sjekke selv.Men; Jeg er rimelig sikker på at dette er rette Kristian og foreldre da det fremkommer i en av Kristians barns Dåp eller konfirmasjon at han er født 4/6 og døpt 25/6, men årstallet er satt til 1850.Gunar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.