Gå til innhold
Arkivverket

[#57579] Skrifttyding Vacc.protokoll 1863 Christiania på jakt etter min tippoldefar


Gjest Anniken Lindaas Kolstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke, Vaksinasjonsprotokoll nr. 1 (1843-1868), Vaksinerte 1863, side 312-313. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5805&idx_id=5805&uid=ny&idx_side=-158>Lenke Se nr 43 Elise Annette.Gjelder min oldemor Elise Annette og hennes 'ukjente' far. Han er oppgitt som Handelsbetjent Martin Johannesen ved Elise Annettes fødsel, men jeg vet ikke noe mer om ham. Det finnes flere med samme navn i Chr.a., og skrivemåten på etternavnet er jo fleksibel.Her er min forløpige tyding:Under Faders navn: Handelsbetjent Martin Johan?sen og pige Maren ChristiansenUnder Bopæl: Hausmansg,[står det: Fisker?] .......??Ser det står en strek ned fra navnet hans mot Fisker? osv, så jeg håper dette kan gi en pekepinn til hvor han jobbet som handelsbetjent.Litt 'bakgrunnstoff'som evt hjelp til tydning:De 2 neste barna er Maren tante til. Fader er her Arbeider Martin Christiansen. Bopæl står Raadstugaden N.10, men i FT 1865 bor han i Raadhusgd 10, og søster Maren står som tjenestepige hos ham. Elise Annette er oppført som 'fosterbarn' hos sin tante Karen (Kristians.) som bor i Hausmannsgd(på hjørnet av Vestre Elvebakke). Det finnes en butikk i 1.etg der min oldemor Elise jobbet som voksen etter at min oldefar kjøpte gården. Men ingenting av dette behøver å tilsi at det var her barnefar Martin jobbet!! Gjør oppmerksom på at det bor en Martin i 'fosterfamilien' Johansen, men jeg tviler på at det er ham, pga yrkestittel (og alder).Jeg har også sjekket Bidragsprokollene uten resultat.Maren FT1865 Nederst: LenkeElise Annette FT1865 Nederst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg vet ikke om jeg kan hjelpe deg med dette problemet, men den eneste jeg finner oppført som handelsbetjent og med samme navn i 1865-tellingen i området er denne karen: LenkeEllers kan det jo være den 24 årige Martin Joh. som bor på samme adresse som Elise Anette i 1865.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om dette kan være din Elise Anette som er oppført i denne kilden som født 1862 og gift med denne mannen. Fars navn passer i alle fall? LenkeKan hende det er mulig å finne dåpen i kirkebøker? Mulig det der står flere opplysninger. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her skulle det ikke undre meg om jeg har funnet dåpen i 1862? LenkeSkal se om det står flere opplysninger i kirkeboka.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Takk for fort svar men klarer du å tyde teksten i Vacc.protokollen??Jeg har forsøkt å følge div Martin inkl han du nevner fra Ø.Toten. Han er interessant fordi han bor hos en handelsborger og etterhvert går inn i hans firma som blir Larsen og Johannesen (Adr.bok 1899 )Jeg beklager at jeg ikke la inn lenken til Elises dåp, men det finnes som jeg sier i 1.innlegg kun tittel og navn på ham der også. Her er dåpen: Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, nå fant jeg også dåpen som du hadde funnet før, og der var samme opplysninger om handelsbetjenten. Synd det ikke står oppgitt hans alder!Jeg kan dessverre ikke tyde teksten til annet en fisker som du sier. Kan det være at han arbeidet i en fiskehandel.Har du funnet Elise Anettes konfirmasjon? Det er vel ikke mye å hente av opplysninger om far der heller?Finnes det noen kilder som viser om Martin J. betalte understøttelse for datteren. Kan det være at bidragsprotokoller fantes på den tiden og kan gi opplysninger om Martins alder og adresser? Kan Oslo Byarkiv ha noen brukbare kilder tro? Du har tyglig sett i adressebøker.Litt av en nøtt det der. Håper noen andre kan tyde teksten bedre enn oss.Lykke til med letingen i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Takk for at du hjelper meg, Gunn! KOnfirmasjon Elise Annette: Permanent sidelenke: Lenke Som jeg skrev i innleggg(1) har jeg vært igjennom bidragsprotokollene (på Stats/Riksarkivet den gang), men har tenkt å etterhvert saumfare dem en gang til for sikkerhets skyld. Men først vil jeg prøve andre veier. Ble litt oppglødd av å endelig finne litt mer tekst omkring ham, men nå må den jo tydes først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har også prøvd å lete etter Martin Johannesen f. ca 1839 Ø. Toten, men problemet er at det ser ut til å være flere med samme navn f. omtrent på denne tiden Ø. Toten. Da blir det nok ikke enkelt å finne hans opphav. Mulig det finnes utreiseoppføringer fra Ø. Toten som kan gi en pekepinn?Mvh Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Trenger TYDEHJELP, folkens! Informasjonen gir kanskje 'gjennombruddet'!Til Gunn: Ja, det fins som sagt flere Martin Johannesen å ta av. Men det hjelper jo ikke om jeg finner ut masse om den ene eller den andre så lenge jeg ikke kan knytte det til Maren Thorine eller Elise Annette. Det er feks bra at det står Ungk og Handelsbetjent, for da har jeg kunnet eliminere vekk de gifte Martin-er, og dét er det jo ikke alltid man kan!Håper sterkt at noen klarer teksttydningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Har du sett denne Martin Johan. handelsborger i 1875?Riktignok oppført fra V. Toten,og i så fall gift senere ? LenkeFinner ikke så mange som kan passe i 1875, men det spørs hvor dekkende den folketellingen var?Lykke til i alle fall! Håper du får hjelp av eksperter her.Fant ikke noe spor i de utflytterlister jeg har sett gjennom fra Ø.Toten, men det er en tidkrevende oppgave.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Vi trenger hjelp til tydningen!Ja, jeg har sett ham i FT1875. Tror det rett og slett er forgjeves arbeid å sjekke noe mer direkte på div Martin. Som sagt mener jeg at jeg/vi må få en tydeligere kontakt eller sannsynlighet, for å nøste i rett mann. Må lete etter linker direkte til Maren eller Elise, tror jeg. Hvis det virkelig står Fisker et-eller-annet i Vacc.protokollen, åpner det for store muligheter til å 'ringe ham inn'. Det bor feks en fiskehandler m familie i Raadhusgd 10, der Maren bor hos brorens familie, og en fiskehandler m fam i Vestre Elvebakke, samme gate der Elise bor hos sin fosterfam/mor Marens søster(Se linker FT1865 innlegg 1).Men nå får vi se om vi kan få litt Skrifttydning først ? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

God morgen, Lars Ove!innlegget ditt kom mens jeg skrev. Ja, det er samme mann som Gunn nevner.Klarer du å tyde litt mer i Vaccineprotokollen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei! Jeg har en annen innfallsvinkel. Dette er vaksinasjonsattesten til Elise Anette. 14 juli 1863, Elise er 6 måneder. Adressen mener jeg er hennes og kanskje morens! Det er ikke sikkert faren bor sammen med dem. Faren er ikke viktig i denne kilden slik som ved dåp. De bor i Hausmansgate hos fisker Johan, resten er vanskelig: Jens Jansen? Dette er jo ved Akerselven, så en passende adresse for en fisker som kunne fortøye båten der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den eneste Jens Jansen jeg finner i Oslo i 1865 er denne mannen: LenkeVet ikke om det kan passe med tyding av kirkeboka?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg sitter og leter etter kandidater, jeg også :-) Som sagt navnet er ikke enkelt å tyde. Men er det så sikkert at denne fiskeren er så viktig? Han var kanskje bare en husvert. Handelsbetjent vil jeg tro at Elises far var annetsteds i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Hei og takk Vigdis! Ja, du er nok dessverre inne på den tanken jeg la litt på vent da jeg fant dette. Håpet å kunne finne mer om Martin. Jeg tydet også skriften slik du foreslår først, men 'Jens' har i såfall en helt annen J enn brukt ellers. Dessuten virker det litt underlig med så mange navn? Får ikke helt meningen i setningen. Må isåfall tilbake til Byarkivet og se i adr.bok for 1863 igjen, men da skulle jeg helst ha navnene riktig tydet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Bare så det ikke blir noen forvirring med flere Maren Christiansdatter: Elises Annettes mor er født 29.nov 1831 i Sande i Vestfold.Ja, Vigdis (og Gunn!) derfor reagerte jeg på at det stod Fisker, når han er Handelsbetjent. Eneste mulighet er at det står at han arbeider hos Fisker J.... J..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Johan eller John synes jeg må være ganske grei. Men så kommer resten: det er et lite ,, etter det, som kan tyde på at neste navn henger sammen med det første. Men det er ikke entydig. Det kunne gi Johan,,nes, men da er det blitt en bokstav for mye i kilden. Den første bokstaven i (del)navn to, kan heller se ut å være T som Tens og siste navn kan også se ut som Jard/Jord. Det kunne gi et navn som Tensjord, men det er helt ukjent for meg og jeg får ingen tilslag i Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Ja, samme vurderinger jeg har gjort hele natta igjennom, men jeg blir visst ikke klokere av å det! Godt å ha noen andre med som også lurer! Det passet jo fint at det bodde både en Johan og en Jens Jans. på samme sted, men det var jo i Telthusbakken godt inn på land, og de har ikke titler som fiskere... (i 1865, 2 år etter vaksinasjonen.) Får sjekke dette opp mot adr-bøkene på tirsdag. (MAndag er Byark. stengt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Her og nå (jeg kommer ikke inn på kirkebøkene heller) klarer jeg ikke komme opp med noe mer. Bopæl mener jeg bestemt er Elise Annettes, slik at alle opplysningene der har med hennes bosted å gjøre på vaksinasjonsdagen.Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Tusen takk så langt til alle tre hjelpere. Er det flere som vil hjelpe å skrifttyde tar jeg gjerne imot!Så får jeg se om jeg kan finne noe mer i Byarkivet etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg liker ikke å gi meg på tydning ;-) Her kommer mitt siste forslag. Den siste J kan nok også leses som G. For å angi adressen, det er ikke brukt nr., mener jeg Elise Annettes adresse i 1863 er Hausmansgaden Fisker Johan,,sens Gaard (Jorde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kristinn Hegna

Og da er det vel ikke helt ulogisk at lille Elise Anette bodde i samme gård fremdeles to år etter? Lenke viser at det er en J Johansen som har ført tellingen for enken som eier gården. Kanskje hun er fiskerens etterlatte kone? De andre adressene i vaksinasjonsprotokollen har jo ikke nummer, så det er tydelig at det har vært tvil om hvilken gate denne gården skulle høre til.Jeg synes det ser ut som om Vigdis har truffet rett på denne :-) K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Super slutt-tydning, Vigdis! Er helt enig i både tydnig og logikk. Ser tydelig at d er stor G (gir: Gaard) ved jmfr neste side nr 56 Gunhilde, men syns også likt på samme side som Elise over ved nr 32 Gjertrud (dårligere v nr 38 Gertrud). Det løsnet ved at du fant G :-)Også takk til Kristinn for logisk og positivt innlegg (24). Betryggende å vite at det nå er mange som har vurdert dette.Nå får jeg etterhvert 'pille litt' i Pantebøker, Adr bøker o.a. for å få bedre grep om boliger og bosituasjoner omkring dette området. Ser at gården Elises mann (min oldefar) kjøpte hadde/har adr Hausmannsgade 42 og lå på hjørnet av Hausm.g. og Brænderivn som er neste kvartal etter V.Elvebakke.Takk for klarhet i tydningen, synd bare at det ikke ledet meg nærmere jakten på ungkaren og handelsbetjenten Marit Johannesen. Lager et nytt tema senere på ham og alt jeg vet og har sjekket, og selvfølgelig m referanse til dette temaet. Nå står Byarkivbesøk for tur først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.