Gå til innhold
Arkivverket

[#57584] Vil gjerne ha bekreftet hva 'Efter attest' betyr ved en konfirmasjon?


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Vennligst se konfirmasjon nr. 42 for Caroline Henriette Mathea Hansen. LenkeJeg ser at det står 'efter attest' med en tidligere dato enn konfirmasjonen ved flere av konfirmantene. Betyr dette at vedkommende er døpt i en annen kirke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

jeg kommer ikke inn på kirkebøkene akkurat nå. Rent generelt vil jeg si 'ja' til ditt spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Etter attest betyr nettopp det - at de har fått attest for noe som har betydning for konfirmasjonsforberedelsene. Det kan nok være en dåpsattest, men det kan likesåvel være en attest for at de har gjennomgått forberedelser annetsteds. Du må nesten finne attesten - prestearkivet, om den er bevart, for å få visshet om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk til Lars og Sverre - jeg lærer stadig noe nytt! I dette tilfellet har jeg funnet hennes dåp i kib for Rikshospitalet, vil allikevel forsøke å å finne attesten i prestearkivet. Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Her er det fleire av konfirmantane som har attest. Det kan neppe vere noko anna enn dåpsattest, og innførsla fortel kva prest som skreiv ut attesten og når han er datert. Det kan vere kort tid før konfirmasjonen, sjå nr. 29 - då venteleg utskrive fordi barnet hadde bruk for attest ved konfirmasjonen; eller mange år før, som nr. 41 - venteleg utskrive ved ei flytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.