Gå til innhold
Arkivverket

[#57589] Ekteskap inngått hos Byfogden i Bergen31.12.1889,


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Den 31.12.1889 inngikk Jonas Tønnissen og Karen Nilsdtr. Rødseth ekteskap hos Byfogden i Bergen. Hvor finner jeg dette ekteskapet oppført i kirkebøkene, og er der opplyst noe om alder, fødested og eller fedre ved vielsen?Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

For at man skulle få gifte seg borgerlig på denne tiden måtte minst en av brudeparet stå utenfor statskirken. Kanskje stod begge utenfor. Da var det ikke noen menighet å sende melding om vielsen til.Men i notarialprotokollen i Byfogdarkivet er det normalt innført både alder, fødested og foreldre til de to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for raskt svar. I dette tilfellet fikk paret barn i 1890,93,95,96 og 98. Alle var døpt i kirken og ingen ført som dissentere. Det tyder vel på at minst en av foreldrene må ha vært medlem av Statskirken.Når det gjelder notarialprotokollen, hvor oppbevares denne nå? Er den i Byfogdarkivet, og i så fall befinner dette arkivet seg i Byarkivet?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Er det da mulig å få vite hva som står i denne protokollen når det gjelder det nevnte ekteskapet i 1889?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Han var født i Skånevik 2. februar 1870 som sønn av omsterifer Tønnes Olsen og Jørgine Jørgensdatter, hun var født i Kvinnherad 17. mars 1864 som datter av husmann Nils Larsen Raudstein og Martha Karine Henriksdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Yngve for flott bistand. Da benyttet Jonas vekselsvis farens fornavn som etternavn (Tønnessen) og senere morens etternavn (Larsen).Og da fikk jeg med meg begges foreldre samtidig. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.