Gå til innhold
Arkivverket

[#57593] Fra Fron/Gausdal til USA i 1905 - 1910


Gjest Knut Kvernflaten
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Kvernflaten

Takker hjerteligst for all tidligere hjelp og prøver igjen! Mathias Hansen født i V.Gausdal 12.12.1882 reiste til USA i 1908 sammen med kona Marie Johannesdtr. og sønnen Hans. Har ikke fødselsdata på Marie - men sønnen Hans er født 18.3.1906. Hjemsendte brev/kort tilsier at de bodde i Florence SD. Mathias hadde ei søster Netta Hansdatter som nok dro litt før sin bror. Netta giftet seg med Erik Tor(d)sen den 6.7.1903. De fikk dattera Inga Ragnhild 25.1.1904 i Norge. Har ikke funnet utreise på denne familien.(Ser ikke bort fra at Erik Tor(d)sen var svensk)Takker på forhånd for all hjelp som er å få. (På vegne av ei dame som skal over dammen i sommer. Resten tror jeg dere forstår)Med vennlig hilsen Knut Kvernflaten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1910 United States Federal CensusName: Mathew Hansen [Matheas Hansen] Age in 1910: 27 Estimated Birth Year: abt 1883 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's Name: Maria Home in 1910: Fuller, Codington, South Dakota Marital Status: Married Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1908Household Members: Name Age Mathew Hansen 27 Maria Hansen 26 John Ryen 45 Hanna Ryen 34 Maren Ryen 14 Hans Ryen 4- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Husholdningen i 1910 i South Dakota, Codington county, Fuller township:Matheas Hansen - head - farmer - 27yrs - vært gift i 4 år (første ekteskap). Født i Norge - Innvandret 1908.Maria Hansen - wife - 26 yrs - vært gift i 4 år (første ekteskap) har født ett barn som er i live. Født i Norge - Innvandret 1908.John Ryen - Partner - farmer - 45 yrs - vært gift i 15 år (første ekteskap). Født i Norge - Innvandret 1904.Hanna Ryen - wife - 34 yrs - vært gift i 15 år (første ekteskap) har født et barn som er i live. Født i Norge - Innvandret 1904.Maren Ryen - datter - 14 år. Født i Norge - Innvandret 1904.Hans Ryen - sønn - 4 år - født i South Dakota.------Jeg tolker dette som at Hans Ryen ikke er en Ryen, men en Hansen. Altså at Hans er sønn av Mathias og Maria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Nettas er f. 1879, vielsen:Kildeinformasjon: Oppland fylke, Svatsum i Vestre Gausdal, Klokkerbok nr. 4 (1898-1939), Ekteviede 1903, side 144. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Kvernflaten

Hanne/Rune. Takk Hanne - du kom raskt på sporet. Til Jon: Netta er født 28.1.1879. Erik Torsen har jeg desverre ingenting på. Må vel bare anta at han er på Nettas alder. Så til brevene/kortene. Desverre så er ikke dato/år lesbart. Ellers så har du sikkert rett i at det er Hans Hansen - ikke Hans Ryen. Hjertelig så langt Jon. Har du adgang til senere tellinger i USA?Med vennlig hilsen Knut Kvernflaten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Kvernflaten

Jon. Det er bare Mathias vi er sikre på. Netta kan forsåvidt være andre steder i Midt-Vesten. Som vanlig har vi antatt at Mathias slo seg ned i nærheten av søsteren Netta. De brevene/kortene som finnes skal være fra SD. Med vennlig hilsen Knut Kvernflaten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Hans Mathias Blekastad med kone og sønn ankommer Boston med Saxonia i april 1908, de skal til Amhurst i SD til 'Sister Netta T. Lien Amhurst S.D.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

De hadde gjemt seg godt:1910:North Dakota, Sargent county, Weber Township.Erick Lien - 28 år - gift 1. gang. vært gift i 7 år - født i Sverige. Farmhelper-Farmlabour. Innvandret 1903.Mattie Lien - 30 år - gift 1. gang. vært gift i 7 år - født i Norge. Har født 3 barn. Alle 3 i live.Inga Lien 6 år - født i Norge.Hildor Lien (datter) 4 år - født i South Dakota.Tom Lien 2 år - født i North Dakota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Mannen til Netta, Erik Thorsen - er født 1881:Kildeinformasjon: Oppland fylke, Kvam i Nord-Fron, Klokkerbok nr. 6 (1887-1914), Konfirmerte 1896, side 112. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6080&idx_id=6080&idx_listetype=kf&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-14>LenkeHan er her i 1900: Kildeinformasjon: Oppland fylke, Kvam i Nord-Fron, Klokkerbok nr. 6 (1887-1914), Konfirmerte 1896, side 112. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Skulle gjerne hatt fødselsdatoen til Erik Torsen. Han er nok født i Mattmar sogn i Jämtland i 1881. Men en eksakt dato, hadde vært flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Kvernflaten

Hei Jon. Jon - du berga nattesøvnen min i går kveld! Hjertelig takk! Jeg har muligens noen hjelpere i Sverige som kan få plassert Erik, Med vennlig hilsen Knut Kvernflaten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

KnutJeg finner overhodet ikke spor av dem etter 1910. Eriks fødselsdato kan kanskje hjelpe oss videre.Var Netta og Mathias de eneste av søsknene som utvandret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Kvernflaten

Hei Jon. Takk for fortsatt innsats. Vi tar ei pause. Nå skal jeg besøke dama som strever med dette 'problemet' og se igjennom brev/kort. Jeg har en sterk mistanke om at familien(e) for videre til Canada. Dette var nemlig i den tiden Canadiske myndigheter var aktive i Dakotastatene for å få emmigranter over på Canadisk side. De 'kjøpte' seg vel nærmest innbyggere. Jeg kommer tilbake ut på dagen.Med vennlig hilsen Knut Kvernflaten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Kvernflaten

Jon. Det vart en del å rydde opp i - derfor tok dette tid. Du hadde nok en mistanke om at flere dro over dammen - berettiget! Den John Ryen - gift med Hanna - som du fant i SD i 1910 var også Gausdøl. Og HANNA er søster til Netta og Mathias. Hanna er født 25.6.1876. Maren Ryen er dattera - født i Norge. De bilder/kort som jeg har sett over sier ingenting om Canada - men jeg føler sterkt for at det bar veien dit. På et bilde synes Netta å være i førtiårs alderen. Da har hun rundt seg 5-6 barn. Huset de har bygget seg er en enkel tømmerbygning i skogbevokst terreng. Dermed tror jeg at familien(e) kom seg opp i Saskatchewan. Med vennlig hilsen Knut Kvernflaten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.