Gå til innhold
Arkivverket

[#57596] Oppslag i Spydeberg bygdebok - Jacob Pettersen Haltorp


Gjest Cathrine Just
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrine Just

Jeg håper noe vil gjøre oppslag for meg i bygdeboken for Spydeberg.Oppslaget gjelder Jacob Pettersen Haltorp f. ca. 1740 som i ft. 1801 er gift med Eli Olsdatter: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f10123&gardpostnr=3&personpostnr=40&merk=40#ovre>LenkeJacob Pettersen Haltorp og Eli Olsdatter Tettem (?) giftet seg i Spydeberg 6. juli 1780: LenkeI 1811 giftet enkemann Jacob Pettersen Haltorp seg på nytt med den mye yngre Gunnhild Larsen i Spydeberg – se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Dessverre hører disse gårdene til den delen av Spydeberg som ikke kommer før i bind 3 av bygdeboka. Bind 2, nordelen av bygda kommer så langt jeg har hørt sist på dette året.Jeg har gått gjenom henvisningene til disse gårdene i bind 1. Finner da under Ramstad: Peder Erichsen Hovin gift med Gunhild Jacobsdtr Haltorp 1785-1821 fra Haltorp, datter av Jacob Petersen Giltvedt og Elen Olsdtr Tettum. Det ser ut som Jacob altså har forbindelse med Giltvedt. Denne gården er også i den sørlige delen av bygda som kommer i bind 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Hei Randi! Takk skal du ha for disse opplysningene! Da får jeg avvente at det kommer et bind 3 med flere opplysninger om denne familien. Ved begge vielsene i 1780 og 1811 omtales hans som Jacob Pettersen Haltorp, men da er det kanskje Giltvedt som er fødestedet hans da?Og så er det er litt rart at jeg ikke klarer å finne verken dåp eller konfirmasjon til Jacob Petersen Haltorp i Spydeberg, så jeg har tenkt at han kanskje ble ikke født der, men et annet sted.Hans kone nr. 2, Gunhild Larsdatter, ser det ut som ved vielsen i 1811 bor samme sted (Haltorp) [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050630020272.jpg>Lenke, vet jeg heller ikke noe om. Det er en tjenestejente i 1801-tellingen for Spydeberg som kunne passe aldersmessig, men jeg vet ikke om hun er aktuell kandidat? Se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Hei igjen! Jeg fant vielsen til Jacob Petersen Haltorp (Giltvedt) sin datter, Gunhild (f.1782), 31. mars 1803 i Spydeberg, og hennes tilkomne, Peder Erichsen, ser ut til å være fra/født på Giltvedt: Lenke Du nevner ham som Peder Erichsen Hovin, men jeg vet ikke hva som er riktig fødested her?Mvh Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Det som står under Ramstad er at Peder er sønn av Erich Hansen og Kiersti Jensdtr Bye og skal være født i 1776. Jeg har bygdebokutkast for Hovin og finner der:1762 Hans Enersen Svenneby Gift m.)Gonnor Erichsdtr. Hovin f. 1726 d. 1761 Barn: Erich f. 1748 g. m. Kirsti Jensdtr. Bye i Enebakk Anders f. 1749 d. mindreårig Ener f. 1752 g. 1776 m. enken Ragnhild Olsdtr. Galtebo Peder f. 1754 g. m. Thore Jensdtr. Bye i Enebakk Olaug f. 1758 g. m. Daniel Frederich Olsen VeggerLars Thoresen Hov selger i 1763 sin hustru , Olaugs, arvepart i Hovin Hans Enersen ble i 1769 eier av hele Svenneby , og Hovin blir bøkslet til svogeren Svend Holmsen. Erich Hansen Svenneby kjøpte sine søskens arveparter i Hovin og flyttet dit i 17791779 Erich Hansen Svenneby f. 1748 d. 1780 av tæring Gift m.) Kirsti Jensdtr. Bye Enebakk f. d. 1781 av tæring Barn: Ole f. 1773 Peder f. 1776 Johannes f. 1781 d. 1794 av tæring1781 Peder Hansen Svenneby f. 1754 d. 1786 av tæring Gift m.) Thore Jensdtr. Bye Enebakk f. 1761 d. 1823 Barn: Gonnor f. 1783 Dorthe Pauline f. 1784 d. 1787 av tæring Ellen f. 178??1788 Simen Evensen Thonerud f. d. 1789 av tæring. Gift 2. g 1788 m.) Enken Thore Jensdtr. Bye Barn: Sidsel f. 1789/70?? Etter farens død. Gift 3.g. m. ) Johannes Evensen. Svikebøl f. 1762 d. 1829 De flyttet til Søndre Rud.Denne familien ser ut til å være hardt rammet av tuberkulose. Peder mistet begge foreldrene tidlig. Skifte 15 jan 1781på Hovin nordre, Erik Hansen enke Kirsti Jensdtr. Verge Niels Roll. Barn Ole 8 år, Peder 6 år og Johanes 1/2 år. Eriks far Hans Enersen Svenneby. Barnas farbror Ener Hansen Galtebo og Fredrik Vegger i Hobøl Skifte 8 sep 1781 - 2 jun 1783 Kirsti Jensdtr død 18 aug 1881 på Hovin. Hadde vært gift med Erik Hansen som var død. Barn Ole 8 år, Peder 5 år og Johannes 1 1/2 år. Farfar Hans Enersen Svenneby, morfar Jens Pedersen Krokstad.Under Ramstad står at Peder og Gunnhild kom til Ramstad fra Giltvedt i 1815. Det ser ut som det var mye flytting mellom disse gårdene. De solgte og kjøpte parter i gårdene og hadde delvis andre brukere inne. Vanskelgi å få oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Det er en Peter Giltved som har sønnen Jacob til dåpen 25. januar (Septuagesima) 1750.Se på høyre side, den tredje dåpsinnføringen:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Spydeberg i Spydeberg, Ministerialbok nr. I 2 (1739-1780), Fødte og døpte 1750, side 104. Permanent sidelenke: LenkeHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Dragon Peter Olufsen Giltved ble trolovet med Gunild Ellefsdatter Kios 27.08.1746 og viet 11.10.1746 i Spydeberg.Se på høyre side, den femte innførselen:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Spydeberg i Spydeberg, Ministerialbok nr. I 2 (1739-1780), Trolovede 1746, Ekteviede 1745-1747, side 12. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2931&idx_id=2931&uid=ny&idx_side=-14>LenkeFørste barn:Oluf, døpt 13.08.1747Se på venstre side, nederste halvdelKildeinformasjon: Østfold fylke, Spydeberg i Spydeberg, Ministerialbok nr. I 2 (1739-1780), Fødte og døpte 1747, side 95. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Tusen takk for all denne informasjonen Randi! :-)Dette ga meg mange linjer og forbindeler mellom disse familiene på Giltvedt, Hovin og Svennebye m.fl.Jeg har funnet ut at Peder Erichsen Hovin og Gunhild Jacobsdt. Haltorp faktisk flyttet til Kråkstad i Ski da de var nygifte, og at de fikk sine første 5 barn der (1803-1811)! Peder Erichsen eide først Opsal i Kråkstad (1802-06)[url="http://www.ski.no/documents/0/Bygdebok/Opsal.htmoog>Lenke deretter Bjastad i Kråkstad(1806-11) http://www.ski.no/documents/0/Bygdebok/Bjastad.htm De vendte tilbake til Spydeberg, og i 1813 bor de på Giltvedt, fra 1817 på Ramstad. Gunhild Jacobsdt. dør på Ramstad 29.3.1821 38 år gammel etter å ha født tvillingene Hans Jacob og Gunhild Marie (barn nr. 10 og 11).Det kan se ut som om Gunhild Jacobsdt. Haltorps far, Jacob Petersen, bodde hos dem på Bjastad i Kråkstad, for ved dåpen til deres sønn Johannes i 1807, er det nevnt en Jacob Petersen Bjastad som fadder. Lenke Jeg har ikke klart å finne ut når hans 1. kone, Eli Olsdatter Tettem døde, men han giftet seg jo pånytt i Spydeberg 1811 med Gunhild Larsdatter f. ca. 1782.Jeg vet ikke hvem Gunhild Larsdatters foreldre var, men ved vielsen i 1811 er det nevnt et vitne som heter Lars Mattiesen Lenke Jeg lurer på om det kan være hennes far? I ft. 1801 for Spydeberg finner jeg en lotbruker Lars Matthiesen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Giltvedt kommer nok også i bind 3. Ser at du har kommet borti en av de gårdene som er feilregistrert i foketellingen 1801. Lenke Nesje Myhr&startnr=&antall=&spraak=&nr=31&antinnlegg=2#anker Det er vanskleig å finne ut hvilken det er men det er gårder nord i bygda. Jeg vet at en av de som er registret slik er Mørk, men disse personene er ikke registrert der.Han som skriver bygdebøkene for Spydeberg heter Eirik Juel. Du kunne jo skrive til han i Spydeberg kommune for å høre om han har noe om Giltvedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Hei Randi! Det var synd Giltvedt også kommer i bind 3, men det var et godt tips å sende forfatteren av bygdebøkene et spørsmål om dette!Når det gjelder Gunhild Larsdatter, så synes jeg det står at hun bor 'samme sted' ved vielsen? Altså Haltorp.Jeg har tittet litt i Kråkstad/Ski området etter henne også, i.o.m. at Jacob Petersen Haltorp (Giltvedt) bodde hos datteren Gunhild og mannen hennes, Peder Erichsen, på Bjastad i Kråkstad rundt 1807, og da kan han jo ha truffet sin tilkomne kone der. I Kråkstad 1801 er det en kandidat - datter på gården Stønnerud: LenkeJeg må jo finne holdepunkter for at dette evt. stemmer, selv om jeg ikke helt vet hvor jeg skal finne opplysninger om dette. Utflytterlisten begynte vel ikke så tidlig.Mvh Cathrine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Jeg har sett raskt gjennom kirkebøkene for Hobøl, Trøgstad, Skiptvedt og Høland for 1785-1787 uten å finne Gunnhild med far Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.