Gå til innhold
Arkivverket

[#57616] Ekteskap i 1918, brudgommen under 18 år, hvor finner man slikt registrert


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Du var svært hjelpsom i debatt nr.57564 på Brukerforumet vedr. Johannes Lodfred Mandius Larsen og hustru Signy Ovidia Aarebrot.I innlegg nr.28 i den debatten nevner du at paret ble gift 01.02.1918, opplysninger som kanskje stammet fra ektemannens folkeregisterkort. Den nevnte brudgommen var født 01.04.1900 og var således under 18 år da ekteskapet ble inngått. Jeg antar at paret trengte en godkjenning før ekteskapet kunne finne sted. Hvor kan man finne en slik attest ført. Jeg har trålet kirkebøkene i Bergen og nærmeste omegn uten å finne ekteskapet. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Søknaden for mindreårige brudefolk skal rettes til fylkesmannen.Datoen er hentet fra folkeregisterkortet, og fra tid til annen ser vi at slike datoer bygger på opplysninger fra personene, ikke fra attester. Det betyr at man kanskje ikke skal ta datoen for hundre prosent sikker. Den kan være oppgitt for tilsynelatende å bringe forhold i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for verdifull bistand. Med andre ord, så behøver strengt tatt ikke dette paret ha vært gift verken i 1918 eller senere. Jeg vil jo anta at siden paret fikk seks barn frem til 1928, så har vel det første blitt født 1918/19. Om barna ble døpt, ville presten da bare ta parets ord på at de var gift, eller måtte man bevise dette gjennom en vielsesattest?Forøvrig har det ikke så langt lykkes meg å få klarhet i hvor paret har holdt til før 1931, da de i følge folkeregisterkortet bodde i Bergen. Mvh. Rune Thorstensen Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

På registerkortet til Signy Aarebrodt står det vielse 1. februar 1918, men det står ikke noe om hvor en slik vielse har funnet sted (det skulle det normalt ha gjort). Hun skulle i følge kortet ha giftet seg med 'kjører Gotfred Larsen'! (Han kalte seg visst Loddfred Larsen på den tiden.)Han hadde adresse Solheims barakk 15 1. februar 1917, de flyttet til Øvre Blekevei 27 20. august 1918, Gyldenpris 1. februar 1920, Gamleveien 14 1. juli 1921, Gyldenprisv. 7 25. september 1929 og Gamleveien 2 12. desember 1931.Jeg heller nok etter hvert sterkt i retning av at det kanskje ikke vil være mulig å finne noen vielse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for verdifull bistand.Jeg begynner vel etter hvert selv å helle til den oppfattning at det ikke finnes noen vielse. Nå er det noe sparsomt med opplysninger vedr. de seks barna paret fikk mellom 1918 og 1928. De hadde bl.a. sønnene Helmic, Konrad og Wictor Bernhard (aug.1928) samt datteren Lillian. Det har imidlertid ikke lykkes meg å finne disse verken i listene fra Fødselsstiftelsen eller Kvinneklinikken. Utfra de oppgitte bostedsadressene, har du noen ide om hvor det ville vært mest naturlig å finne eventuelle barnefødsler? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

De årstallene jeg finner på barna og deres fødsel er Konrad i april 1918, Lillian, 1921, Loddfred Emil, 1923, Rosa, 1925, Victor, 1926 og Helmich, 1928.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for en utmerket hjelp. Jeg har funnet Lillians fødsel og dåp i Laksevåg, men ikke de andre. Stammer disse opplysningene fra registerkortene til folkeregisteret. Om du har andre opplysninger kan du eventuelt sende meg dem på mail. Jeg har opprettet mailkontakt med Gunn-Anita Rysjedal.Forøvrig er Lillians innført i kirkeboka som ektefødt. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for hjelpen. Jeg har stirret meg blind på kirkeboksider i det siste, så den har jeg oversett. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.