Gå til innhold
Arkivverket

[#57617] Ane Elisabeth Mathisdatters foreldre.


Gjest Johan Midtgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Har du søkt etter Mathis'er i FT-1801 Vågan? I vielsen står det at hun er bondepike. Så kanskje finner du en Mathis på en gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

I 1838 ble det gitt ut en landsomfattende trykt gårdsmatrikkel, altså to år etter vielsen. Her er det også stor sjansen for å finne hennes far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard
Lenke for Vågan er matrikkelen faktisk digitalisert. Finner 1 Mathias Mikkelsen på Storfjell blant listen av oppsittere. Kanskje det kan hjelpe deg videre. Usikkert er det selvfølgelig. Du vet jo ikke om faren er i live.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Midtgård

Tusen takk for tips. Jeg har sjekket FT1801 og finner 9 Mathias hvorav 7 er mulige. Noterer meg også det med matrikkelen. Problemet er jo å finne en forbindelse mellom en potensiell far og datter når det, i tillegg til gapet 1801-1865 og manglende kirkebøker også var en prest som sparte på informasjonen i bøkene side. Var jo ikke helt uvanlig at far var nevnt ved et bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Nei, du fikk ikke noe hjelp i den notisen. En annen kilde er skifteprotokollene på Statsarkivet. Det kan være verdt forsøket å sjekke det for Vågan. Du kunne evt. begynne med Storfjeld om det kan finnes noe etter Mathis Mikkelsen som viser etterlatte barn. Pantebøker kan også inneholde slektsopplysninger.Jeg tror disse to kildene er på filmrull også. Kan noen supplere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.