Gå til innhold
Arkivverket

[#57620] Peder Olsen og Sigrid Olsdtr. m/ familie, Dovre, andre halvdel av 1700-t.


Gjest Brage H. Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Brage H. Pedersen

En tråd for oss som ønsker å diskutere, eller utveksle opplysninger om: Peder Olsen, husmann under Dombås, og hans hustru Sigrid Olsdatter. Peder (1750-ca.1829) var sønn av Ole Pedersen Domaas og Ingeborg Ingebretsdatter (Blæstrum, 1726-ca.1801). Sigrid (ca.1752-1836) var kanskje fra plassen Arneklevslien under Arnekleiv. Familien utvandret til Trøndelag. Mer utfyllende informasjon finnes i tema 57470.Peder og Sigrid vies her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Ifølge FS vies en Ole Pedersen og Ingeborg Engebretsdr den 12. oktober 1749 i Lesja kirke; regner med at det dreier seg om foreldrene til Peder Olsen. Har foreløpig ikke funnet oppføringen i den scannede kirkeboken.Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Ole Pedersen døpes i september 1727, sønn av Ole Hoelshougen: Lenke . Jfr. den Ole Pedersen 'under Hage' som blir begravet 70 år gammel i 1797 (se tema 57470). Men denne Ole er født i Lesja sokn - Holshaugen ligger midt i kirkebygda - kan det være samme som Ole Pedersen Domaas? (Finner ikke mange kandidater.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Jeg har også forsøkt å finne Ole Pedersen og Sigrid Olsdatters opprinnelse, men er ikke kommet langt. Kanskje er det Oles dåp som står herPermanent sidelenke:Det passer godt med det meste -bortsett fra at faren heter Ole Pedersen, men det kan vel være en feil av presten. Ole er her uekte, og foreldrene ble jo gift den 26.12.1778, et halvår før denne dåpen.Sigrid Olsdatter døde forøvrig 2.10.1836. Jeg har lett i kirkebøkene for Børsa, men har ikke funnet Peders dødsfall. De er heller ikke nevnt i Skauna- eller Børsabøkene. To av Ole Pedersens sønner er mine aner. Den yngste, Sivert Olsen Almli (1824-1906) var skolemester i Skaun og min tippoldefar på morsida. Et brev han skrev til min morfar i januar 1906 med opplysninger om sin forfedre, har hittil vært eneste kilde til opplysninger om Oles opprinnelse. Jeg gjengir avsnittet om hans fars foreldre:'Min farfar hed Peder og kkonen Seri (Sigrid). De var kommen fra Lesja i Gudbrandsdalen; det var enten hanseller hendes forældre, som havde havt en plads under garden Domaas, og på denne pladsen boede også mine bedsteforældre en tid. Siden vandret de nordover. -Om de havde været nogen tid i andre bygder, har jeg ikke hørt om, men de kom hidtil Skogn (Skaun) og bodde på en plads under Sim, hvor mange år kjender jeg ikke til. Senere kom de til Stranden (Geitastrand) og var hos mine foreldre på Hammeren til sin død. Bedstefar døde i 1828 eller 29, det er netop jeg mindes ham, men bedstemor levede mange år efter,-såvidt jeg kan huske indtil 1836. -Mere ved jeg ikke om min fars fedre.-'På Sim i Skaun var det kruttverk, og jeg regner med at Peder Olsen fikk seg arbeid i på verket og bodde på en av de mange plassene der siden han ikke er nevnt som bruker av noen plass. Kruttverket eksploderte forøvrig i 1825.Det er vanskelig å orientere seg i kirkebøkene når en ikke kjenner navnene. På Arkivnett Oppland fant jeg en Ole Pedersen Saugdalen (?) død i 1773, 63 år. For å finne ut av denne slektsgreina ser det ut til at vi må søke i bygdebøkene for Dovre som nå vel er kommet med det 4.bindet.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Interessant stoff! Har egentlig ingen kommentarer.Når det gjelder den dåpen som du lenker til i siste innlegg, er det meget fristende å tro at det er de rette folkene - selv om det står Ole Pedersen. Men det er da også en merkelig feil. Synes forøvrig det ser ut som det står 'fød d 15 may'.Hva angår bygdebøkene for Dovre, kan jeg ta turen ned på biblioteket senere i dag, der har de sikkert hele serien, evt. også Lesja. Er ikke noen ulempe å bo i Gudbrandsdalen når man har å gjøre med slekt fra distriktet.Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Her er forresten to kandidater til Sigrid Olsdatter, en som er datter av en Ole Østensøn Nørstebøe, og en annen som er datter av en Ole Skolemester: LenkeDette er da altså oktober/november 1751. Hvis man bruker FS som register, er det ingen flere Sigrid Olsdøtre født før 1754.Hva sier du, John Tore?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Ingen resultater i bind 3 og 4 av bygdeboka for Dovre (Arnfinn Engen); de to første er utlånt til uti april.I 'Gravlagde i Lesja 1724-1819' (Digitalpensjonatet) finner jeg 'Engebret Enersen Bøæstrum', 48 år gammel, gravlagt 4. mars 1739. Jeg drister meg til å påstå at det er snakk om faren til Ingeborg Ingebretsdotter f. 1726 (Ingebret Blæstrum), altså bestefaren til Peder Olson Saugdalen/Domaas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei!Først til innlegg nr.5: Foreldrene ble sjølsagt gift etter dåpen til Peder.Engebret Enersen virker som en sterk kandidat som Ingeborgs far. Hvem av de 3 Peder Olsen vi har funnet som er Ingeborgs ektemann, er vanskelig å mene noe om. Min kandidat, født ca. 1710 har riktig etternavn, men det er ikke noe bevis. En indikasjon er at vi ikke finner flere barn enn de to vi har. Tida kommer fort. Jeg tror vi må håpe på en avklaring om våre ukjente på Dovre når du får de andre bygdebøkene. Synd det er så vanskelig med kildemateriale i dette området. Andre har samme opplevelsen (se tema 18505). Jeg er ellers imponert over hvor lett du leser de gamle kirkebøkene!Som du ser av brevet, er det ikke avklart at hele familien vandret direkte til Skaun. Kanskje de tok Peders gamle mor med til ei av nabobygdene, f.eks. Oppdal og at vi finner henne død der eller i et annet prestegjeld?Jeg har tidligere lett etter Engebret Pedersen (tema 55345) uten respons. Kanskje var han utkommandert, slike kilder har jeg ikke utforsket.Vi har mye uavklart på tema 57470. Har sett på Ole Pedersen Domaas' svigerfar, Hans Iversen, og starter snart et nytt tema i håp om å få bekreftet hans opprinnelse.God påske!Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Hei John Tore, og god påske ja! Har akkurat kommet hjem fra hyttetur og reiser videre til Ålesund i morgen (via Dombås!), så det blir nok ikke så mange innlegg fra meg her på DA før på lørdag.Jeg går rett på sak. Har ikke så mye å kommentere på det du skriver egentlig; de indisiene vi har for å hevde at Ole Pedersen Saugdalen er identisk med ham som døde i 1773 er som du sier ganske sterke, og etternavnsargumentet blir desto sterkere av at navnet Sau(g)dal(l)en opptrer såpass sjeldent som det gjør. Jeg prøvde meg på et søk i 'Gravlagde i Lesja' (med søkekriterier: gårdsnavn begynner på 'sau') og fant bare én med denne benevnelsen, nemlig en Laers Ols Saudalen gravlagt 30 år gammel i 1796. Ikke umulig at han er en yngre bror av vår Peder, eller hva tror du? Det kunne forøvrig være interessant å vite om det egentlig kommer av Saugdalen (=Sagdalen) eller Saudalen (dyret sau). Jeg har heller ikke funnet navnet på noe kart; du sier det ligger sørvest for Dombåsgårdene, hvor har du funnet ut dette?Databasen 'Gravlagde i Lesja' kan forøvrig by på følgende interessante oppføring (gårdsnavn begynner på 'arne'): Ole Ols Arneklevslien, gravlagt 44 år gammel i 1761 (altså f. ca. 1717). Arneklevslien er blitt nevnt i forbindelse med Sigrid Olsdotter Brændhaugen, kan dette i så fall være hennes far??Når det gjelder tråling av gamle kirkebøker, så har jeg en innrømmelse, og også et tips, å komme med: det hender jeg bruker FamilySearch som en slags indeks og søker etter passende kandidater der før jeg leter dem opp i den scannede kirkeboken, både for å spare tid og for å sjekke om jeg kan ha oversett noe forrige gang jeg så igjennom den scannede kirkeboken. Dette fungerer veldig godt for Lesja prestegjeld, som FS ser ut til å dekke godt, men kan være en farlig praksis hvis informasjoen på FS er mangelfull, og det kan man jo aldri vite..!Fortsatt god påske =) Og til alle som måtte slumpe til å lese denne tråden: Vi trenger oppslagshjelp i bygdeboka for Dovre! Domaas, Blæstrum, Sau(g)dalen, Arnekleiv(slien).Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Et lite PS. Husker at jeg leste i 'Lesja og Dovre' av Ivar Kleiven at det var frostår i 1801. Mulig bakgrunn for utvandring til Trøndelag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei igjen!Takk for nye spennende opplysninger!Min kilde til opplysninger om Saudalen, som den vel heter i dag, er Ola Tovmo, arkivleder på Norddalsarkivet på Dombås. Det var han som identifiserte Peder og Sigrid (brev av 28.2.2996), vi hadde som kjent bare fornavnene og garden de bodde under.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Brage H. Pedersen

Hei! Her kommer et langt innlegg med opplysninger fra bygdebøkene for Dovre og Lesja. Jeg måtte ta raske notater, for jeg hadde dårlig tid, men jeg håper sammenhengene er forståelige. Supplert med det vi har av informasjon fra før, gir bygdebokdataene et ganske omfangsrikt slektstre for Peder og Sigrid =)PS: Bind 2 av Lesja bygdebok var dessverre utlånt fra biblioteket, så jeg fikk ikke sjekket hva som stod om Flågåstad.---Dette står om SAUDALEN under Dombås Nedre: Ola Pedersson, 1724-25. 12. 1773, fra Dombås Nedre, g. 1749 m. Ingeborg Ingebrigtsdotter, 1725-? Ekteparet kom til Saudalen omkring 1750. ”Det kan sjå ut til at Peder og Sigrid reiste frå Dovre, for ingen av dei er registrerte som døde i kyrkjeboka. Bruket vart truleg nedlagt tidleg på 1800-talet.” Sønn: Peder Olsson, født 6. 5. 1750, gift 26. 12. 1778 med Sigrid Olsdotter (1753-?) fra Arnekleivslie.Dette står om DOMBÅS NEDRE: Ola Pedersson var sønn av Peder Syversson, ca. 1656-1743, gift ca. 1700 med Ragnhild Jørgensdotter fra Flågåstad på Lesja. 8 barn. Peder Syversson var igjen sønn av Syver Larsson, ca. 1616-før 1702, fra Nigard Bottem på Lesja, gift med Ingeborg Olsdotter fra Nordigard Sør-Hole på Lesja. De drev Nigard Bottem, og samtidig en del av Dombås nedre.Dette står om ØVRE ARNEKLEIVSLIE: Sigrid Olsdotter 1755, g. 1778 m. Peder Olsson Saudalen. Var datter av Ola Eriksson fra Uppistugu Arnekleiv, g. 1745 m. Anne Jonsdotter, ca. 1715-1803, ”elles ukjent”.Dette står om UPPISTUGU ARNEKLEIV: Ola Eriksson født 1718. ”Først til Myrlykkja (22/d), seinare til Øvre Lie (23/9). Var sønn av Erik Olsson, ca. 1660-? Fra Vigenstad, g. ca. 1698 m. Jøda Gunnarsdotter, 1665-1743, fra Ekre.Dette står om SKEIE EL. VIGENSTAD: Erik Olsson, ca. 1660, g.m. Gyda Gunnarsdotter fra Ekre. Var sønn av Ola Eriksson, 1632-1706, g.m. Jøda Olsdotter, ca. 1638-19. 10. 1735, fra Nistugu Arnekleiv. Var sønn av Erik Ingebrigtsson, g.m. Ragnhild Guttormsdotter (død 1663). Var sønn av Ingebrigt, som også hadde sønnen Østen som drog til Nystugu Killi og var g.m. Gunnhild Erlandsdotter.Dette står om NISTUGU ARNEKLEIV: Gyda, ca. 1637, g.m. Ola Eriksson fra Skeie. Var datter av Ola Larsson, 1608-1691, fra Hågå, g.m. Ragnhild Olsdotter (død etter 1691), fra Øygarden på Sel.Dette står om HÅGÅ: Ola Larsson, 1608. Til Nistugu Arnekleiv. Var sønn av Lars Gunnarson, ca. 1570-ca. 1657, g.m. Kari Persdotter, ”elles ukjent”. Var sønn av Gunnar Larsson, født ca. 1545, og hans første kone, NN Persdotter (hennes mor het Eli).Dette står om NIGARD BOTTEM (Lesja bygdebok): Syver, ca. 1616, tok over, nr. 5. Var sønn av Lars, som er ført som ”husmann” her i 1623. ”Det er oftast nemninga på ein brukar, ikkje husmann i nyare tyding.” Lars var trolig gift med ei jente fra Nordigard her; de hadde sønnen Syver og dattera Brit. Lars KAN ha vært sønn av Aslak, som eide halve Nigard Bottem som odelseiendom i 1615 og 1624. Aslak ble knivstukket av en Bjørn Jørgens. i 1622; hvordan det gikk, er uvisst.--- Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei!Kjempeflott, Brage! Dette overstiger alle forventninger om hva jeg ventet vi skulle finne om denne slektsgreina!Hva som skjedde med denne familien fra de dro og til de dukket opp i Skaun og på Geitastranda i Sør-Trøndelag, får vi nok neppe vite. Jeg har lett etter Ingeborg Engebretsdatter i kirkebøkene for Oppdal, Meldal, Orkdal og Byneset, men finner henne ikke begravet. Heller ikke Engebret Pedersen er å finne.Siden Bygdebøkene for Dovre og Lesja ikke har fått med seg denne familiens videre livsskjebne, synes jeg det er riktig her å ta med Ole Pedersen og Guru Hansdatter Almlis barn. 9 stykker fikk de, men ikke alle levde opp:Berit Olsdatter Almli (1802-1886), g.m.Johan Larsen Furen (1802-1881). Ingen barn.Peder Olsen Almli (1806-1873), g.I m. Guru Larsd.Furen (1799-1836), g.II m. Anne Anfindsdatter Ingdalselv (1816-1873) 7 barn.Johanna Olsdatter Almli, (1808-1892), g.m. Andreas Johnsen Ælesløkken, (1804-1897) 3 barnSiri Olsdatter Almli (1810-1813)Hans Olsen Almli, f.1813. -Ukjent enda. Han skal etter min morfar være g.m. ei Agate (Ågot) fra Grytten prestegjeld.Sivert Olsen Almli, (1816-1819)Ingeborg Olsdatter Almli, 1818-1862), g.m. Jørn Henriksen Isdal (1816-1908) Ingen barn.Siri Olsdatter Almli, (1821- etter 1911), g.m.Jakob Olsen Melandsøren (1833-1895) 1 barn.Sivert Olsen Almli (1824-1906), g.m.Marta Johansdatter Lefstad, (1824-1887). 2 barn.Vår felles ane, Peder Olsen var husmann, først på Geitastranda, siden i Ingdalen. Han reiste også som bibelkolportør. Den yngste, Sivert Olsen, kom 18 år gammel til Skaun som lærer, han er også av mine aner, og er han vi kan takke for at vi fant denne familien gjennom et brev han skrev i sitt siste leveår.Det er ikke sikkert vi finner så mye mer på denne tråden, men det er flere uavklarte ting på den andre tråden !Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest John Tore Kvernmo

Til nr. 18:Hans Olsen Almli ble g.m. Agathe Olsdatter Weblungsnes, f.1824 fra Grytten. Hennes foreldre var Ole Olsen Weblungsnes f.1797, i 1817 g.m. Magnhild Nilsdatter Alnes, f.1795. Hans og Agathe bodde i Trondheim hvor Hans er oppgitt i f.t 1875 som kolportør for Det Norske Skipsselskap. Ei datter, Oline Gurine, f.ca.1837 er nevnt.Kolportører har vært et tema i dette forumet. Her er to brødre som opptrer i som ulike kolportører vil jeg mene.John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.