Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Kari Larsen

[#57628] Emigrantregistre Oslo/Kristiania - Problem med søking på ÅR bare i det ene

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Jeg har søkt i registrene Emigranter over Kristiania 1871-1930 og Emigranter fra Oslo 1867-1930. En av de aller største forskjellene på disse er at det ser ut for at jeg bare kan søke på årstall og fødselsdato i førstnevnte register. Jeg får ikke treff på År for emigrasjon i 'Emigranter fra Oslo 1867-1930'.Kan det gjøres noe med dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anette Skogseth Clausen

Søk på årstall fungerer helt fint når jeg forsøker. Her må du nok spesifisere hvilke årstall du har forsøkt og evt. hvordan du har gått fram.Ellers håper jeg du også legger merke til at det er betydelige forskjeller i disse databasene. Les dokumentasjonen deres for å få oversikten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kari Larsen

Nå har jeg lest dokumentasjonen som forklarer hvorfor jeg ikke fikk tilslag på de 6985 som reiste ut i 1914, ved søk i 'Emigranter fra Oslo'. Men dokumentasjonen skriver om gammel og ny database, som hele tiden heter 'Emigranter over Kristiania 1871-1930'. Og hvis jeg klikker på søking i gammel database, får jeg ikke opp noen søkemuligheter. Men jeg må anta at 'Gammel' betyr 'Emigranter fra Oslo 1867-1930'. Kanskje den kunne hett 'Emigranter fra Oslo 1867-1913, 1921-1930'. Det er jo et ganske stort hull akkurat der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.