Gå til innhold
Arkivverket

[#57634] Hvordan lage navneregistre til skannede kirkebøker – ”slik eller sånn”.


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

Digitalarkivets opplegg for navneregistre er noe annerledes enn det vi har brukt for de registre som er lagt ut på [url="http://www.nr-norge.blogspot.com/>http://www.nr-norge.blogspot.com/Ut fra den erfaring vi har gjort oss har jeg laget noen maler som kan fange opp det meste av de problemene vi har møtt. Jeg har hatt en prat med Anette Skogseth Clausen i dag. Slik jeg forsto det, skulle de ha et møte for å diskutere navneregistre til skannede kirkebøker etter påske. Det vil være en fordel om vi kan ha en debatt på forhånd, slik at folk kan komme med sine forslag og meninger. Det er jo mange som har brukt våre registre og fått en del erfaring med bruk.Vi ble enige om å åpne for debatt på Forum for Kjelderegistrering, samt skrive en melding her og på Arkivforumet for å få med så mange som mulig.Malene ligger på denne bloggen: http://www.nr-mal.blogspot.com/Se tema på kjelderegistreringsforumet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg var inne pâ siden din (har og vært der fôr), det stâr 'Klikk på sognet, og du vil komme til den siden hvor registrene er lagret.' Jeg kan ikke klikke, det kommer ingenting opp. Er det noe galt fra min side eller er det andre som har dette problemet?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Det er kanskje en misforståelse her?Det menes vel Klikk på sognet - altså sognet i menyen under Skedsmo kirke til venstre.Og ikke sognet i listen for ferdige registre hvor det er listet opp Fylke, Sogn, Registrator, Dato og Antall. Der er det ikke klikkbare linker.Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Aha! Nâ skjönner jeg (takk Jan). Det er altsâ i menyen til venstre vi mâ se og da virker alt fint.Dette er et kjempearbeid, Kari!mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hvilket program er blitt brukt for â lage registrene? Ser dere har ikke mye fra Hordaland. Jeg er ofte inne pâ kirkebökene fra Samnanger og Finnâs og kunne kanskje ha hjulpet litt selv om jeg ikke har allverdens tid til râdighet utenom skoleferier, men mange bekker smâ, osv ...Jeg har ofte tenkt at hadde jeg hatt et program til â sette dette opp i, sâ kunne det ha vært til hjelp for andre og. Litta har jo gjort en fin job for Finnâs med det hun har lagt inn.mvh Kjellaugmin e-post er:kelly puntum petit kröllalfa numericable punktum fr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Vi bruker Excel, og epostadressen er navneregister@gmail.comDet er fint at du vil være med å bidra. Vi trenger mange flere til å registrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har aldri brukt Excel, ser at Litta kan med dette sâ jeg mâ nok fâ noen til â forklare meg hvordan jeg skal gjöre det for at det skal bli mulig â sortere slik som hun har satt det opp. Det er veldig fint dersom man ikke kjenner navn pâ barn, men har foreldras navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.