Gå til innhold
Arkivverket

[#57640] Forkortingar / Henvisningar i kyrkjebok for Luster


Gjest Roger Furset
 Del

Recommended Posts

Gjest Roger Furset

I kyrkjeboka for Luster 1873 under fødde, s.29,nr.48 finn eg Johannes Ols. Under dåpsdatoen er ein kommentar og ei henvisning til dato og årstal.Nokon som veit kva dette tyder? Under navnet til farhans, Ole Endresen Står Ma Nal? 1846. Nokon som kan hjelpe med kva dette tyder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Under datoen: Resol søgt 13/2 -74 . Kan det være resolusjon, http://ordnet.dk/ods/opslag?id=527933Under farens navn: De andre foreldrene har fødselsårene, selv om jeg synes gjennomsnittsalderen er litt høy, og vielsesåret 'cop.' med. Betyr det noe slikt som Maternite nativitas - morens fødsel 1846? Er usikker og håper flere kommer på banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg har kikket litt på de andre kirkeboksidene. 'Resol søgt' er et uttrykk som går igjen ved uektes dåp. Noen av foreldrene har jo flere leiermål bak seg så forklaringen ligger vel i korrespondanse med sorenskriver eller amtmann. Prestens kopibok kan kanskje gi svar hvis den er bevart. Jeg blir også ganske så sikker på at det er morens fødsel det står. Det er mer tydelig i andre dåpsnotiser at det er Ma. nat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.