Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Oddbjørn Johannessen

[#57643] Hurrung (Hurrong), Kviteseid ca. 1700

Recommended Posts

I Kviteseid gardssoge (nettutgaven) finner jeg følgende opplysning:I 1697 finn me Aslak Jonsson på Hurrong som eig ½ tn. i plassen. Han er g.m. Torbjørg Gunnarsdtr. Skifte etter henne på Hurrong 15. 4. 1741. (4 søner) Net. 90 rd. Medrekna jord i H. ½ tn. ‑ 50 rd.Dette paret er mine aner, men er det noen her i forumet som kjenner opphavet deres?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg prøver å legge inn lenke til et slektsskjema (fra Kviteseid ættesoge, nettutgaven), som viser generasjonene fra Aslak og Torbjørg til mine tippoldeforeldre John Jørgen Halvorsen Bjelland (Holt, A-A) og Gro Johnsdotter:Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gjør et forsøk på å fornye denne tråden.Det ser altså ut til at Aslak Jonson og Torbjørg Gunnarsdtr. fikk fire sønner mellom 1689 og 1713: Jon, Gunnar, Lavrants og Olav. Antakelig fikk de flere barn, men det var vel disse fire som levde ved skiftet i 1741. Det to eldste er åpenbart oppkalt etter hhv. farfaren og morfaren. Når det gjelder de to øvrige, er jo Olav et av våre vanligste navn - og dermed et dårlig spor å følge i jakten på et eldre opphav. Lavrants er imidlertid mer 'avstikkende'. Er det noen som kjenner til andre Lavrants'er i Kviteseid i siste del av 1600-tallet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aslak Bekhus

Uten at eg har noko inngåande kjennskap til 1600-tal og Kviteseid, så ser det vel for meg ut til at Lavrants er ein god del meir bruka i Seljord enn i Kviteseid på denne tida.(og seinare også)Det kan kansje vera opplysningar i originalskiftet frå 1741 om slektskapsforhold som kan hjelpe ein vidare?Helsing Aslak

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipset, Aslak!Jo, skiftet fra 1741 bør nok undersøkes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.