Gå til innhold
Arkivverket

[#57643] Hurrung (Hurrong), Kviteseid ca. 1700


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

I Kviteseid gardssoge (nettutgaven) finner jeg følgende opplysning:I 1697 finn me Aslak Jonsson på Hurrong som eig ½ tn. i plassen. Han er g.m. Torbjørg Gunnarsdtr. Skifte etter henne på Hurrong 15. 4. 1741. (4 søner) Net. 90 rd. Medrekna jord i H. ½ tn. ‑ 50 rd.Dette paret er mine aner, men er det noen her i forumet som kjenner opphavet deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg prøver å legge inn lenke til et slektsskjema (fra Kviteseid ættesoge, nettutgaven), som viser generasjonene fra Aslak og Torbjørg til mine tippoldeforeldre John Jørgen Halvorsen Bjelland (Holt, A-A) og Gro Johnsdotter:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg gjør et forsøk på å fornye denne tråden.Det ser altså ut til at Aslak Jonson og Torbjørg Gunnarsdtr. fikk fire sønner mellom 1689 og 1713: Jon, Gunnar, Lavrants og Olav. Antakelig fikk de flere barn, men det var vel disse fire som levde ved skiftet i 1741. Det to eldste er åpenbart oppkalt etter hhv. farfaren og morfaren. Når det gjelder de to øvrige, er jo Olav et av våre vanligste navn - og dermed et dårlig spor å følge i jakten på et eldre opphav. Lavrants er imidlertid mer 'avstikkende'. Er det noen som kjenner til andre Lavrants'er i Kviteseid i siste del av 1600-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslak Bekhus

Uten at eg har noko inngåande kjennskap til 1600-tal og Kviteseid, så ser det vel for meg ut til at Lavrants er ein god del meir bruka i Seljord enn i Kviteseid på denne tida.(og seinare også)Det kan kansje vera opplysningar i originalskiftet frå 1741 om slektskapsforhold som kan hjelpe ein vidare?Helsing Aslak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.