Gå til innhold
Arkivverket

[#57645] Guri Nilsdt. N. Bjorøy/ N. Lie/ Møvik


Gjest Yvonne T. Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Yvonne T. Eide

Enken Guri Nilsdt. giftet seg i Sund 1833 med enkemannen Anders Jakobsen Møvik. Hun er oppført i kirkeboken med fødested/ bosted N. Bjorøy ( N. Lie)og med alder 44 år. Faren er oppført som Nils Willumsen N. Bjorøy. Antar dermed at hun bodde på N. Lie med sin første mann og at hun var født rundt 1789.Guri døde på Møvik i august 1863.Spørsmål jeg ikke finner svar på: 1. Hvem var hun gift med første gang? Barn? 2. Morens navn? 3. Guri`s eksakte fødselsår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Såg litt på dette, samt i bygdebok for Fjell. I boka står det at det er usikkert kvar Guri N. kom fra og at Guri N. og Anders Jacobsen fikk ein sønn Lars.Eg ser ingen kobling til noen Lars på Anders Jacobsen sin side, tar me da utgangspunkt i at Guri N. sin avdøde mann hette Lars, så finner eg ei Guri N. Søre Ekerhovd gift med enkemann Lars Hansen Nore Lie. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=sundvigd&gardpostnr=1803&merk=1803#ovre>Lenke Her er hans første eketskap LenkeSer me på Søre Ekerhovd, så finner me Christi Olsdatter 2g Arent Thomassen i 1801. Hennes barn da med farsnavnet Nilsen. LenkeSå finner me ei Christi Olsdatter g. Niels Olsen Søre Ekerhovd. LenkeSå finner me på Askøy ei Guri Nielsdatter f. 1789. Lenke (Bergen)&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly= I kyrkjeboka finn me dåpen hennes og der meiner eg at det står at alle er fra Ekerhovd. Sjå på venstre side 14 oktober. LenkeDette trur eg er Guri Nielsdatter som du er på jakt etter. Lars Hansen Nore Lie finner du under pkt. 12, døde 20 desember 1828.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg ser no at det står i hennes giftermål at faren hette Niels Willumsen N. Bjorøy, dette kan sjølsagt være feil skrevet av presten. Faren til Guri Nielsdatter S. Ekerhovd døde jo tidlig. Her er giftermålet hennes, der det vises til ett skifte fra 29/9-1829 og at ho da har opphold på Nordre Lie. Sjå pkt. 17. [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070521630454.jpg>LenkeHer er skifte etter Lars Hansen Lie, kan skifte ha samme dato, altså 29/9-1829, da han jo døde i desember 1828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Skurtveit

Eg er samd i det Oddvar S. skriv. Det er høgst truleg den same Guri Nilsdotter som var gift med Lars Hansson Li og Anders Jakobsson Møvika.Dåpen til Guri er også innført i kyrkjeboka for Fjell i 1789, med merknad om at ho var døypt i Strusshamn.Merk at Marta Larsdotter, som var dotter til Lars Hansson og Guri Nilsdotter, gifta seg med Johannes Andersson, sonen til Anders Jakobsson frå 1. ekteskap. Marta og Johannes overtok bruket til foreldra i Møvika.Mysteriet er kvifor presten ved vigselen i 1833 skreiv at Guri var dotter til Nils Villumsson Nordre Bjorøyna. Etter det eg kan sjå budde det ikkje ein gong nokon med det namnet på Bjorøyna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

Tusen takk for svar begge to! Ok, så da skal jeg mer eller mindre se bort ifra dette med Bjorøy og Nils Willumsen da m.a.o.? Kan han ha vært stefar, fosterfar e.l.?(I FT 1801 for Sund finner jeg kun 1 Nils Willumsen - boende på Pirholmen og han er da gift for tredje gang.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Men: jeg finner en Niels Willichsen på Nore Biørøen død 1763, og en Willich Nielsen på Nore Biørøen, gift i 1772 med Berthe Olsdtr Wigebøe -han er da enkemann. Kanskje han bør sjekkes ut? Om han kan ha hatt en sønn ved navn Niels? Det er skifte etter Villak Nilsen 1797 - 1800 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Kvifor presten skriv det han skriv, det aner eg ikkje, men det har skjedd før at presten har skrevet feil navn. Når Martha som er datter til Guri og Lars gifter seg med sønnen til Anders J. Ja da er eg enda meir overbevist om at det er riktig dame.Når det gjelder Villich så finner du nok ingen tilknyting gjennom han. Det som du bør sjekke er dato som eg refererer til i innlegg 4. Har skifte etter Lars Hansen Lie, samme dato som skifte det vises til i Guri N. sitt ekteskap, altså 29/9-1829.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

Oddvar: ok! Etter det jeg finner hadde Christi Olsdt. kun de to barna, som er nevnt i FT 1801, med Nils Olsen. Ved sitt andre ekteskap var hun r.44 år, og da kan jeg vel se bort fra at hun hadde flere barn etter FT 1801.Nr 11 her - er det rette Aarent/ Arne Tomassen?: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=322&idx_id=322&uid=ny&idx_side=-109>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

Lars - vil ikke Nils død 1763 bli galt mtp at Guri er født i 1789? Eller misforstår jeg koblingen du tenker på her? Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

Skal jeg gå ut ifra at han var 15 år ved konfirmasjonen tilnærmer dette seg at han var født rundt 1761. Det nærmeste jeg kommer ang Nils`dåp (men dette er på Fjell): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Til innlegg 10. Lite trulig at Christi og Arne fikk barn, men teoretisk mulig.Til innlegg 11. Det nok Lars mener er at Willich Nielsen N. Bjorøy kunne hatt ein sønn Niels Willichsen (Willumsen feilskrive av presten), som teoretisk kunne vært far til Guri Nielsdatter. Eg såg på dette skifte for ei stund tilbake og har ikkje notert meg noen Niels i Willich sitt 1. ekteskap. 3 barn var det: Ole, Mætte og Elisabeth. I 2 ekteskap fikk han også ei Elisabeth, så ho fra 1 ekteskap døde nok.Det finnes kobling fra Søre Ekerhovd til Søre Bjorøy også via Søre Bjorøy til Nordre Bjorøy, men det finnes ingen Niels Willumsen noen av stedene, som eg har regsistrert. Han i Austevoll er det ingen kobling til. Eg har heller ikkje klart å finne ut hvem foreldre til Niels Olsen Ekerhovd er. På den tida konfirmasjon var, så var de nok ca 17 eller 18 år gamle og kanskje enda eldre, så han du viser til i innlegg 14 er for ung.Igjen ville eg spørt om skifte etter Lars Hansen Lie og da spesielt dato for skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

Hei igjen Oddvar! Ang. skifter venter jeg på ev. svar ang. både Lars Hansen Lie og Nils Olsen S. Ekerhovd. Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

Svar ang. skifte Lars Hansen Lie: Skiftet er begynt 15. april og sluttet 14. august 1829. Enkens navn var Gurie Nilsdatter, og han etterlot seg barna 1) Niels Larsen, død, med barn Nils Nilsen, 13, Synneva, 19 og Christi 10, 2) Synneve Larsdatter, 'døvstum', og 39 Martha Larsdatter, 10.Svar ang. skifte Nils Olsen S. Ekerhovd: skiftet datert 16. april 1793, enke Kristie Olsdatter og barna Ole Nilsen, 1, Ingebor N., 7 og Guri N., 3 1/2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

Har prøvd å se i skannede kirkebøker for Sund mtp dåp ang Nils Olsen S. Ekerhovd, men forstår mer eller mindre ingenting av det som står der.. Andre steder jeg kan lete? Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Du vil nok ikkje finne noen dåp på han heller, ihvertfall ikkje på Ekerhovd, fordi da ville denne lagt ute på nett. Det er nok ett problem å finne ut hvem som er hans foreldre, har ikkje studert om faddere til noen av barna hans kan gi noe svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

Hm, ok. Er det ingen steder man kan lete mtp noenlunde fødselsår? Skiftet nevner jo ingen alder og ikke finner jeg hans eksakte døds-/ begravelsesdato og år heller i kirkebøkene, så har ingen ca.tall å gå ut fra. Å lete etter han som født annet sted enn Ekerhovd blir 'halmstrå'. M.a.o. skal jeg innfinne meg med at mannen rett og slett må føres inn uten fødselsår pga manglende kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.