Gå til innhold
Arkivverket

[#57646] Rendalen i Hedmark 1700-tallet og bakover


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg holder på med slektsforskning for en venninne i et område som for meg er totalt ukjent. Jeg har noen spørsmål nå, og regner med at det blir noen flere etterhvert:1)Jeg sitter her med bygdebok for Ytre Rendal og har sett en del på innscannede kirkebøker på Digitalarkivet. De går ned til 1733 der, og på Slektshistoriske kilder under DIS-Norge går de tilbake til 1733. Men: På side 736 i bygdeboka er det en kopi av den første kirkeboka for 1661. Det vil jo da si at det finnes kirkebøker for Ytre Rendal før 1733. Er disse mikrofilmet? Hvor får man tak i disse?2)Er manntallet 1664-66 ført under Akershus da? Når jeg leser i bygdeboka så ser det ut som noe av Rendalen kan ha ligget under Akershus på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for det svaret Berit. Jeg kan ikke se at kirkeboka 1662-1680 er innscannet under Rendalen eller Åmot. Er det jeg som er dårlig til å lete? Blir den utlagt snart? Er denne kirkeboka mikrofilmet? Når jeg søker under Hedmark fylkesbibliotek på mikrofilmer eller kirkebøker så kommer det opp flere mikrofilmnumre uten at det står hvilke år de gjelder for. Jeg er selvfølgelig ute etter å finne kirkeboka 1662-1680 som mikrofilmet, og da med mikrofilmnummer. Dette har ikke vært noe problem å finne ut av når det gjelder Nord-Trøndelag og Nordland da jeg søkte etter forskjellig der ? Hva gjør jeg feil når jeg søker i Hedmark? Nå blir det vel ikke aktuelt å se den eventuelle mikrofilmen før etter 17.mai, men jeg skulle gjerne likt å vite hvilken mikrofilm jeg må bestille hvis jeg skal se den kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for den linken Aud, og samme side som den som er gjengitt i bygdeboka kommer opp. Så det er riktig side og link. Dette får jeg bruk for når jeg har lest mer i kirkebok, og jeg har allerede vært borti folk som er så langt tilbake i tid i Rendalen. Så dette får jeg bruk for uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.