Gå til innhold
Arkivverket

[#57648] Augustin Dons Bertilsen (1661-1705) fra Belgia


Gjest Jarle Grøhn
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarle Grøhn

Hei!For en stund siden fant jeg (Presten?)Augustin Dons Bertilsen (1661-1705) g.m. Kristine (Bugge) Esaiasdatter (1665-1741) på FS som foreldre til Kristine Marie Augustdatter (1695-1740).Augustin Dons skal ha vært født i Antwerpen, Belgia, og faren står med navn Bertil Dows (med w..). Augustin skal ha dødd i Valles, Setersdalen, Aust-Agder(, men datteren var født i Sønneland, Bokn, Rogaland?).Så det jeg lurer på er egentlig om noen vet hvilken slekt disse belgierne kan ha vært fra og eventuelt generell informasjon om de hvis det finnes.mvh Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

God aften,Kjenner en mere til Kristine (BUGGE) Esaiasdatter 1665-1741 som gift med den antatte Prest Augustin DONS/DOWS fra Antwerpen?M v Be-Ne-Lux hThomas Friis Konst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Ser til orientering tråd nr. 37.060- 'Mogens BUGGE f. ca. 1535, fogd Nordhordland, gift med Anne PIHL, - död i Vardö' MvhThomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg tipper at Augustin Bertilsen Dons (1661-1705) tok over embedet i Valle (i 1697 ?) etter sin svigerfar Esaias Hansson Bugge (ca.1625-et.1700) fra Etne i Hordaland, sogneprest i Valle, Setesdal, AA, 1661-1697, kapellan sammesteds 1652-1661, og at Augustin før 1697 var kapellan eller prest i området Sønneland, Bokn, Rogaland.Esaias Hansson Bugge var gift med Mette Bengtsdatter Bro fra Karmøy og Bodil Jørgensdatter Uroe/Wroe fra Vroue (utt. Vraw), Vroue sogn, Fjends herred, Viborg, Danmark. Det er ikke godt å si hvem av dem som var mor til Kristine f. 1665.Esaias var sønnesønn av Niels Bugge (c1545-c1612) fra Randers (''første Bugge i Norge''), bror av Mogens Bugge, gift med Anne, Henrik Pihl's enke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Litt rart at datteren Kristine skal være født i Sønneland, Bokn, Rogaland i 1695, midt i den perioden faren var pers.kap. i Setesdalen. Hvor er Sønneland, egentlig ? (Svigerfarens første kone var altså fra Karmøy).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Per og Arnfrid; - mange takk for innspillene om Kristine Esaiasdatter (WROE eller BRO) BUGGE 1665-1741.Undrer hvorvidt Jarle GRÖHN har ytterligere data om Sogneresten Augustin Bertilsön(zoon) DONS/DOWS? - dette ifm forsöket om å lete etter hans opphav i 'De lave land'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Kristina Maria Augustinusdatter Dons var født på Valle prestegård ca 1698 (3 år i juli 1701),død før 1758Gift 1714 med sin stebror Rasmus Danielsen Sunnaland, Bokn. Skal ha hatt minst 7 barn.Ref. Randi Rostrup: Ætt og annet om prester i Rogaland og Setesdal. ætt og Heim 2003.Er det noen av barna du er spesielt interessert i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Grøhn

Til Thomas Friis vil jeg bare si at jeg ikke vet mer om Augustin utover det jeg fant på FamilySearch. Det var det som var grunnen til at jeg spurte om noen visste mer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

God aften,- Ser av Arnfrid MAELAND's liste (jfr. # 5) at Augustinius Bertelsen DONS (ABD) nevnes som PKAP i tidsrommet 1691-1698 i Setesdal (Valle). Se lenken.Dessuten redegjör Per NERMO (jfr. # 4 og 6) på ett ypperlig sett for opphavet til Augustinus's hustru, som var av BUGGE slekt.Skal en söke etter ABD i det nåvaerende Belgia (opprettet som land först i 1830) ville jeg tro at språket kan vaere en utslagsgivende faktor.Kanskje er det mere relevant å söke etter hans far, som oppgis å vaere Bertel DONS/DOWS, i de tidligere Nederlandene, hvilket også Antwerpen da tilhörte.Noen indikasjoner på hvor ABD studerte teologi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Mener å ha funnet data som kan vare aktuelle i forbindelse med ovennevnte Bertil DONS/DOWS, fra Antwerpen, - far til hovedpersonen i denne tråden, Presten Augustin DONS 1661-1705.Augustin var som nevnt gift med Kirsten Esaiasdatter BUGGE 1665-1741, som etter hans död giftet seg på nytt.Av en stor (enorm) mengde tilsendte data, fra annet hold, som jeg ennå ikke har hatt tid til å overstette finnes det en slekt DONCE/DONCHE allerede fra 1330.Navnet skrives på ulike måter og har tilhörighet i Flanderen, Nord-Frankrike og det sydlige Nederland. Også skrivemåten DONS forekommer.Det synes å finnes 3 hovedgrener;- i Veurnambacht fom 1370 tom 1858- i Diksmuide fom 1458 tom 1894- i Westieperambacht fom 1495 og frem til i dagDessuten synes slektens familie-våpen å ha forbindelse til slektene VAN DER BURCH og STEVIN.Kommer tilbake med mere informasjon når tiden tillater det. Fortsatt God Påske, eller som de sier i Antwerpen - Prettige Paasdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Tillegg til mitt innlegg ¤ 12;Kirsten Esaiasdatter BUGGE giftet seg som sagt på nytt etter Augustin Bertelsön DONS's död i 1705.Hennes 2. gifte var, i fölge Karin ROMSTAD, med Daniel TRONSNAVÅG. Kirsten döde i 1741 og hennes skifte ble holdt den 14. Mai.Kirsten BUGGE og Augustin DONS's datter, Kristina Maria, - giftet seg senere med sönn av Daniel TROSNAVÅG, Rasmus.Jer er derimot usikker på hvorvidt det var avholdt skifte etter Augustin DONS i 1705 eller 1706.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.