Gå til innhold
Arkivverket

[#57653] Nils (Hansen?) Haar på Slyngstad, Haram


Gjest Helge Bjerkevoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Bjerkevoll

Er det egentlig mulig å komme noe nærmere hans opphav? 'Farsnavnet Hans er bare etter tradisjonen og ikke funnet i skriftlige kilder'. Han fikk kjente barn på siste halvdel av 1500-tallet og døde ca 1609.Nils Haar var bruker på Slyngstad, gift med Helene Didriksdatter trolig datter til tidligere bruker på garden. 'Etter tradisjonen skal han ha vore adelsmann og var frå Jylland. Men om han ikkje var adelsmann, knapt nok lågadelsmann, så var han nok av dansk ætt.' Kjente sønner er Hans som tok borgerbrev 1610 i Bergen og Didrik som tok over bruket og kanskje var lensmann i Grytten. Et par andre personer er også nevnt som sønner men dette er mer usikkert.Det har vore sagt at Haar var lensmann eller sorenskriver, men dette er det visst dårlig med historisk belegg for. Nils Haar var nok en betydningsfull person i si tid og derfor har det nok også bygd seg opp en del hardnakka sagn og hypoteser om mannen som går igjen i forskjellige slekttavler og databaser som vedtatte sannheter.Mine opplysninger er hentet fra Harald Slyngstad, Vatne Bygdebok.Så mine spørsmå som amatør på området er da: Var Haar en kjent slekt (kanskje adelig) som Nils kunne stamme fra i Norge/Danmark.Kan det finnes opplysninger om Nils Haar fra tiden før han kom til Slyngstad?vh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Dette er det nærmeste jeg kunne finne.Det må selvsagt sjekkes opp imot primærkilder evt. i Bergen om det finnes noe som kan belyse dette der.Fra familysearch: -------------------------------------------------------------------------------- Nils Haar Birth: About 1540 Of, Bergen, Hordaland, NorwayChristening: Death: About 1609 Borgund, More Og Romsdal, NorwayMarriages: Spouse: Helene Didriksdatter Family Marriage: About 1570 Borgund, More Og Romsdal, NorwaymvhJan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

I denne debatten Lenke frå innlegg (15) og utover har eg og Tore Vigerust ein liten disputt om Haar(d), m.a. også ein Nils Jonsson (Haar?) g. m. Adelus Johansdotter Kruckow. Ein kjenner ikkje til at denne Nils nokon gong nytta Haar som ættenamn, men sonen, Jon (Nilsson) nytta dette namnet i åra kring 1600. Kanskje kan det væra slektsskap mellom Nils Haar i Romsdalen og den Nils som var gift med Adelus Kruckow?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Lurer på hvor familysearch kan ha disse opplysningene fra.Ellers så er det jo interessant at det var flere Nils-er med Haar-tilknytning på denne tida.Det vil vel også være noen sunnmøringer som ikke vil like betegnelsen Nils Haar i Romsdalen, selv om betegnelsen kanskje var rett for den tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Ja, det kan nå i alle fall ikke være fra kirkebøkene, Helge, dette er jo lenge før de ble skrevet. Det samme gjelder skifte på Sunnmøre.mvh Randi Ingunn Selnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Også i denne tråden er det ein god del om Haar(d), men om du vert særleg klokare med omsyn til den sunnmørske romsdalslekta Haar veit eg ikkje ;-))Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Helge,Eg forstår ikkje kva du vil med dette. Eg har jo allereie i fleire sammenhengar her på forumet vist at Nils Haar på Slyngstad sitt farsnamn var Hansson. Har du gløymt dette? Sjekka t.d ordskiftet om skrivarætta på Gjelsten (søkeord Gjelsten).Det er heilt urimelig at denne karen skal ha vore dansk, for vi finn ingen danskar som lensmenn på Sunnmøre sist på 1500-tallet. Det som må ha vore eldstesonen hans, Hans Nilsson Haar, tok borgarskap i Bergen i 1610, og han kan då ha vore fødd i 1590, for i 1610 blei ein mann enno myndig som 20-åring.Dette kan tilseie at Nils Hansson Haar var fødd kring 1560, kanskje jamvel så seint som 1565, og at far hans, Hans, kan ha vore fødd 1530-40. Denne kan så t.d ha vore son av ein Nils fødd 1510-20. Ein norsk Nils Haar (Nils Jonson) av dette ættleddet har funnest, og det er lov å lure på om denne adelsmannen kan ha vore farfar (evt morfar) til Nils Hansson Haar på Slyngstad, men det er i så fall likt til at faren eller mora til Nils Hansson var uektefødd.Nils Hansson Haar hadde ellers eit nær unikt merke i seglet sitt. Dette skal eg prøve å legge inn her ved tid og høve.Kona hans, Helene Didriksdatter, kan ellers godt ha vore datter av Trond Benkestokk sin fut på Sunnmøre i 1550-åra, Didrik Buckleff.Trond Benkestokk var, som kjent, gift med Anne Jonsdatter Haar, søster til Nils Jonson. Dette kan gi eit vidare perspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Person SheetName John Olsen Hård14, 13G Grandfather Birth ca 1460, Gjersvik, Tysnes Death 1537 Alias/AKA Jon Hård Olofsson, Jon Olofsson Hård, Jon Olofson Haar, Jon Olavsson Hård Father Olav Pedersson til Bøjerod Mother Gunnil Haard Laurentsdatter SparreSpouses 1 Elene Aslagsdotter av Lund14, 13G Grandmother Birth 1484, Bergen Alias/AKA fru Elene Aslagsdotter av Lund, Aslaksdatter Father Hr. Aslag Thuresson Båt Mother Ragnfrid Knutsdatter til Manvik av Tre rosor Children Nils Jonson (ca1500-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Ja her var det jo henvisning til mye Haarslekt og en forbindelse til Nils Haar på Slyngstad slik Bjørn antyder må vel ha mye for seg.Ellers til Bjørn: Ja det var dette minnet da:-)Legger også inn en avtegning av seglet til Haar slik O. Rekdal i Bygdebok for Fiksdal Sogn viser det.

bilete4415.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.