Gå til innhold
Arkivverket

[#57655] Hans Andersen gm. Alsou Abrahamsdatter Sannidal/Levang 1810


Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Hei,Lurer på om noen kan hjelpe meg med å finne ut opphavet til Hans Andersen som 11/6-1810 gifter seg med Aslou Abrahamsdatter i Sannidal. Av barnas faddere som går igjen er Ole Andersen og Ane Marie Andersdatter. Samt at Peder Andersen ble brukt som cautionist i bryllupet til Hans og Alsou.I vielsesprotokollen står Hans oppført som født i Bamble.Hans Andersen dør 29/3-1843 64 år gammel.Men jeg er ikke i stand til å finne noen som passer. Noen som kan hjelpe meg?Mvh Ole-Bjørn Aaltvedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

En rettelse her. Det står ikke at Hans Andersen er født i Bamble. Det står at han er fra Bamble, og det er noe helt annet. Se vielsen 11.juni Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Han ble ikke konf. 1785-1801 i Bamble, Langesund og jeg tror heller ikke i Sannidal. I Sannidal er det en Hans H..sen eller A..sen, umulig å se pga. blekkladd, som ble konf. 19.p.trin. 1798, alder ikke oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Jeg tror kanskje at det står Hans Thorsen.Ellers kan jeg opplyse om at barn nr 2 i søskenflokken, Ingebor er døbt 2/3-1817 i Bamble, og familien står oppgitt i ministerialboka til å være tilhørende i Blegelie eiet. Alle de andre barna (fra 1811 - 1829) er døbt i Sannidal, hvor da familien er tilhørende Levang.Ole-Bjørn Aaltvedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hei,På Elsbutangen bor det en Anders Pedersen gift med Torborg Andersdatter. De har b.l.a. en sønn Hans Andersen f.c. 1776 i Bamble. Han har også en bror Peder som er eldre og som godt kan ha vært cautionist. Jeg har notert meg at det finnes flere opplysninger om denne familien i Bjørn Edvin Holtes bok, 'Slektsregister for Drangedal', s.288 bind 1. Jeg ser at endel bar er døpt i Drangedal og endel i Bamble. Vet ikke sikkert om dette er en aktuell kandidat ? Aslaug Abrahamsdatter finnes på gården Levang Vestre i 1801 med far Abraham Torbjørnsen 45 år og Ingeborg Erichsdtr. 44 år.m.v.h. Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Gunnar,Kunne du sendt meg litt mer detaljer om disse Anders Pedersen og Torborg Andersdatter?Min e-post er obaaltvedt (a) gmail dot com.Dette så absolutt interessant ut.Når det gjelder Aslaug Abrahamsdatter så har jeg funnet både alle søsken (tror jeg) far og mor samt deres opphav.Ole-Bjørn Aaltvedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Jeg skal finne fram litt her. Hvis dette er samme familie så trenger jeg også litt hjelp og da kan det være fint å legge dette ut åpent her. Siden du er på leting etter Hans sin familie og hvis dette er en bror av Peder så er jeg på leting etter endel opplysninger på Peders side. Finner litt av det jeg har så skal jeg legge det ut her snart. m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Anders Pedersen Elsbutangen. Døpt 8/11 1722. Bosatt 1752 i Schare, Drangedal. Død 1787 i Bamble.I 1762 bodde familien på Skare under Rørholt. I 1783 møtte Anders på tinget og meldte at han hadde skutt to voksene bjørner. Han var da over 60 år gammel. Ved skiftet etter Anders i 1787-1788 var oppført følgende barn: Peder (myndig), Jon (myndig), Hans 12år, Anne g.m. Even Torsøn Ringsjø, Marie 26år, Siri 24år og Ingeborg 16år. Se Bamble b.1.s.401. Død 1787 i Bamble.Far til Anders Pedersen Elsbutangen:Peder Andersen. Begravet (Kristi himmelfartsdag) 1741 i Drangedal.Mor til Anders Pedersen Elsbutangen:Elen Olsdatter. Født 1673. Begravet 17/12 1757 i Drangedal.Anders Pedersen Elsbutangen ble gift 24/10 1751 i Drangedal med Torborg Andersdatter Fagernes. Døpt 26/12 1730. Far: Anders Torbjørnsen Dukefoss/Fagernes. Født 1695. Begravet 30/7 1755 i Drangedal. Mor: Ingeborg Hansdatter Fagernes. Født 1704 i Drangedal. Begravet (4.s.e.Tr) 1763 i Drangedal.Barn:Peder Andersen (Bilet). Døpt (1. påskedag) 1752 i Drangedal. Død 1834. Gift 1. gang 1/5 1783 i Bamble med Karen Marie Hansdatter Grimsrød. Begravet (33 år gammel) 1789 i Bamble. Trolovet 29/4 1789 i Bamble med Anne Gundersdatter. Født omkring 1762. Død (49 år gammel) 12/1 1811 i Bamble.Anders Andersen. Døpt (midtfastesøndag) 1754 i Skareie, Drangedal.Anne Andersdatter. Døpt (palmesøndag) 1756 i Drangedal. Gift med Even Torsen Ringsjø.Mari Andersdatter. Døpt (8. s.e.Tr.) 1758 i Drangedal.Siri Andersdatter. Født i Bamble.Ingeborg Andersdatter. Døpt 4/11 1770 i Drangedal.Jon Andersen. Født i Bamble.Hans Andersen. Født omkring 1776 i Bamble.Håper dette blir leselig og forståelig.m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hvis noen som leser dette kan tenkes å ha opplysninger om Peder Andersens kone, Anne Gundersdatter så er jeg veldig interessert :-) I så fall har jeg en liten overraskelse på lur :-)m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Gunnar,Tusen takk for informasjon. Det er jo vanskelig å si om dette er den rette. Men han er absolutt en kandidat. Denne informasjonen er det fra Slektsregister i Drangedal, eller er dette informasjon du har samlet?I følge folketellingen 1801 i Bamble er det ingen aktuelle Hans Andersen. De som er, er for gamle.I folketellingen 1801 i Sannidal er det 1 kandidat: LenkeOg i folketellingen 1801 i Drangedal er det ingen aktuelle. Da den eneste som er registrert er for ung.I Kragerø er det ingen registrerte Hans Andersen i folktellingen.Uten at jeg kjenner til skikkene i Sannidal/Kragerø/Bamble/Drangedal distriktene for navngiving til barn i denne perioden, så kjenner jeg igjen noen av navnene til barna til Hans Andersen og Aslaug Abrahamsdatter, med de navn du har listet opp her.Hans og Aslaugs barn: * Anne Marie - født 1811 i Levang* Ingebor - født 1817 i Blegelie eie, Bamble* Inger - født 1819 i Levang, død 1820* Anders - født 1821, Levang* Inger - født 1823, Levang* Thomine - født 1826, Levang* Abraham - født 1828, Levang Begge Aslaugs foreldre er representert ved navn hos barna, Abraham og Ingeborg. Og jeg ville vel tro at Hans sine foreldre burde vært representert. Og her finner vi bare Anders. Men det finnes jo ikke regler uten unntak :)Mvh Ole-Bjørn Aaltvedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Ann Parry

Gunnar,I have a possible candidate for Anne Gundersdatter.For the christening of Karen Marie Pedersdatter in 1792 daughter of Peder Andersen and Anne Gundersdatter, Mads Arnoldsen Fesets kone, Ingeborg Gundersdatter is a witness. I believe that she is Ingeborg Gundersdatter Lien [Holte shows b. ca 1758 while Bamble 1 ca 1756], daughter of Gunder Steinarsen Lien and Marie Tellefsdatter Sandvik. She had a sister Anne who was born on Rogndalen u/Omaas and christened 28/11/1762.According to Mads and Ingeborg's marriage, she was from Kragerø. Gunder Steinarsen Lien died in 1775. I don't have a death date for his wife Marie Tellefsdatter. They are marriage #928 in Holte. There is no christening for Ingeborg, but she was confirmed in Tørdal in 1775 at the age of 17.mvh Lill Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved forlovelsen 29/4 1790 var kausjonistene Mads Arnoldsen Kier og Simen Nielsen Feseth, og da er det bare Peder som står oppført med Bileth. Vielsen til Peder Andersen og Anne Gundersdt. 25/5 1790 hvor begge bor på Bileth Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er vel en mulighet for at dette er forloveren Mads Arnoldsen/Arnaldsen i 1801 og kan han være gift med en søster til Anne Gundersdt. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=f10814&gardpostnr=49&personpostnr=1165&merk=1165#ovre>Lenke Den andre forloveren, Simen Nielsen, i 1801, men jeg vet ikke hans forhold til familien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kona til Mads Arnaldsen het vel Ingeborg Maria Gundersdt.. Ved dåpen til deres barn er den ingen med for- eller etternavn Gunder.. som er faddere. Peder Andersen Bileth var fadder i 1797.Barna deres var, om det skulle være av interesse, og alle døpt i Bamble: Anne Margrethe 29/9 1782, Arnold 12/12 1784, Ingebor Maria 12/3 1786, Anne 18/8 1787 og Arnald 21/7 1793. Alt funnet på FS, men sjekket mot kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hei,Ole-Bjørn, beklager at jeg kanskje 'dro' denne debatten litt i 'gal' retning. :-) Jeg har samlet disse datene over tid fra forskjellige kilder. Hans Andersen som bor på Haugholt i Sannidal i 1801 kan trolig være samme person. Det er ikke langt fra Haugholt og til kommunegrensen til Bamble. Men igjen er det ikke tilstrekkelig opplysninger til at man kan fastslå dette med sikkerhet.Mange takk også til Lill Ann og Berit også for innspill. Jeg ser at dette ekteparet du nevner, Lill Ann har en datter Ingeborg og Anne som faktisk kan stemme på alder og fornavnet på faren stemmer også, men jeg kan ikke finne linken mellom denne familien og 'min' Anne Gunderdatter i Bamble. Jeg er også av den oppfatning at Ingeborg og Anne trolig er søsken. Det at kirkeboken viser at Ingeborg Marie er fra Kragerø (for det er vel helt sikkert at det står Kragerø ?) passer jo ikke så godt sammen med Gunder Steinarsen og Marie Tellefsdtr. som ser ut til å ha mest tilknytning til Tørdal i Drangedal. Kanskje Per Stian Bjørnø Kjendal ser denne tråden? Han har jo skrevet et par bøker om slektene på Levang. Mulig han kan ha kjennskap til forfedrene til Hans Andersen og vite noe om 'linken' til Bamble. Det er også skrevet et hefte om slekta på Elsbutangen som kanskje kan innholde opplysninger om denne familien.m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Etter å ha gått Ole Andersen (som var fadder til flere av barna til Hans og Aslau) så har jeg funnet at Hans Andersen var fadder til kun 1 av barna til Ole Andersen. Ole Andersen bodde på Vestre Levang, ved alle sine barns fødsler.Gunnar, Jeg har også gått igjennom Peder Andersen sine barn født rundt 1800, og funnet at Hans Andersen ikke var fadder ved noen av disse dåpene. Men så var også Hans rundt 20 år ved de siste 3 dåpene rundt 1800-årsskiftet.Så tips mottas med takk for å komme videre her.Ole-Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.