Gå til innhold
Arkivverket

[#57659] Hva er 'Skiælangs Gardiner'?


Gjest Jens Petter Nielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jens Petter Nielsen

Er det noen som vet hva 'Skiælangs Gardiner' kan være? Jeg regner med at det enten har noe med stoffet å gjøre, eller måten de er hengt opp på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Der er noe som heter sjeselong eller chaiselongue, som betyr hvilesofa med armlener og delvis rygg (fransk; langstol). Siden det her er tale om gardiner, så tipper jeg at det var gardiner som kanskje kunne trekkes (delvis) foran denne sjeselongen.Hilsen Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jeg kan ikke helt se for meg hva slags gardiner det skulle være som skulle dras foran en sjeselong og heller ikke hva hensikten med det skulle være...Jeg gjetter på at ''Skiælang'' gjengir en fornorsket uttale av ''chalon'', som ifølge Historisk Leksikon er ''et fint og blankt kypervevd ullstoff med navn etter den franske byen Chalon. Chalon forekom i alle farger, men særlig rødt, og ble oftest brukt til fôr. Stoffet var kjent i Norge allerede i middelalderen under betegnelsen salun.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilert Bjørkvik

Et lite supplement til innlegg 4:Ifølge Ludvig Meyer: Fremmedordbog eller Kortfattet Lexikon ... (Kjøbenhavn 1863) s. 109: 'Chalons, fr. (Schalong), et, et Slags kippret uldent Tøi til Underfoder.'EB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Nielsen

Ja, svaret i de to siste innleggene høres vel mer fornuftig ut. Jeg tror jeg 'går for det'! Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

I Kunnskapsforlagets Norsk Ordbok forklares KYPER slik: ''vevbinding som gir skråstriper; diagonalbinding [nederl.]''. Verbet KYPRE forklares med ''å veve i kyperbinding''.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan jo bare legge til at 'chalon' her i Frankrike er fint stoff laget av ren ull. Fôr i tida ble det laget i Amiens i Nordfrankrike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.