Gå til innhold
Arkivverket

[#57660] Vedrørende Fanteregister 1845


Gjest Jan Holm Thomsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Holm Thomsen

Hei Vi har langt om længe - via søgning i DA's 'alle databaser' - fundet et spor vedrørende vores familie Anna Petronelle, nemlig at hun skulle stå i Fanteregisteret 1845.Når vi går ind på dette ser det ud til at det i virkeligheden er et Fanteregister vedrørende 1842, hvor vi ikke kan finde Anna Petronelle.Så vi vil gerne vide om der også eksisterer et Fanteregister 1845, og hvis ja, om det er muligt at se dette på nettet ?Supplerende kan vi nævne at Anna Petronelle er opført i skiftet efter sin mand, Bernt Heide Holm, der døde som overtoldbetjent i Kristiansand i 1841.Derefter har vi ikke kunnet finde andet end sporet til ovennævnte Fanteregister.Med venlig hilsenJan Holm Thomsen Hobro, DK Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Fanteregisteret 1845 finner du her i DA:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=FANTER&metanr=2607>LenkeOg her på LORs sider (feilaktig betegnet 'telling fra 1842'):http://www.lor.no/lor/1845.htmDet er utenkelig at en overtollbetjent var gift med en av reisendeslekt. Her kan du lese at du er en forsøkskanin, og må ta forbehold ved bruk av globalt søk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Holm Thomsen

Hei Ketil Firing HanssenMange tak for dine svar, jeg var ikke klar over at jeg var prøvekanin.Jeg kan se det er en omfattende kommunikation vedrørende emnet, og jeg fornemmer en markant faglighed i indlæggene- som vist går lidt henover mit hovede.Jeg vil prøve at sætte mig bedre ind i søgefunktionen, ikke mindst når prøvekanin-perioden måtte rinde ud.Vedrørende Anna Petronelle Holm, født Tordenskjold, var sporet til Fanteregisteret det første og eneste jeg indtil nu har fundet vedrørende hende efter skiftet efter hendes mand: Bernt Heide Holm's død i 1841, så umiddelbart var sporet interessant.Men jeg vil prøve at granske videre.A'propos begrebet Fanteregisteret, er det måske almindelig kendt i Norge, ellers kunne man måske lægge det ind i DA's ordliste ?Igen mange tak for hjælpen !Med venlig hilsenJan Holm Thomsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.